1

I fem års tid har jag undrat och irriterat mig på att ingen vågar att köra på höger filen på motorvägen. Jag har aldrig fått en bra förklaring för den där fenomenen. Jag frågade en polis en gång om man är förplikt att hålla sig till höger. Han svarade; ja, det borde man göra... ICQ/ad
Idag körde jag söderut på E4:an och de tre vänstra filarna är fulla med bilar och ingen kör på den högre filen. Så självklart körde jag förbi alla på höger sidan. Det fanns även folk som körde långsamare på den mest vänstra filen än dem som körde på dem övriga filarna till höger.
Trots det här konstiga beteende, får man inte köra förbi nån på höger sidan. Men vad om nån som kör på vänster fil plotsligt släpper gaset och åker långsamare än dig så att du kommer att köra förbi honom. Måste du då släppa gaset också????

Anywho, min fråga är: Varför är alla så rädda för höger filen?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Jag förstår dig Rainier. Kör man så i Tyskland får man problem direkt. Där kör man om till vänster och kör duktigt och direkt över till högra filen. Man blir lite frustrerad i Stockholm. Det är väl heller inte tillåtet att köra om i högerfil om hastighetsbegränsningen är över 70 km/h??

[

3 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-03-31 21:42:35)

Här är det istället att folk som ska göra en vänstersväng ställer sig i högra filen och blockar all bakomvarande trafik ICQ/ad Inga left lane cruisers här inte.

4

Det samma i Danmark, du kan köre i kö med 50-60km/t i dom ytre filerne, men köre 130 i den högra även om der "ingen" bilar är på vägen, så är der folk som kör i venstre och Mitten=`??? jamen va fan?? ICQ/am  Det är dom som skaber ulykkor

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

5

Så bra är de inte på det i Tyskland heller, där kallas de för Linksfahrer...

6

jag har kört bil i den här stan i 30år(själv innflyttad timrå bo)förklaringen tror jag är att nästan alla är inflytade till st-holm,man är inte riktigt säkra på vart alla vägar tar vägen då blir det bäst att ligga i mitten,tänk om man ligger i höger fil o plöstligt svänger filen bara bort från motorvägen då är man ju villse ICQ/ad ICQ/ad det går alltid långsammast i mitten filen hela dygnet runt ICQ/am

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

7

Stora delar av E4/E20 förbi stan är ju sjuttioväg, där är det fritt fram att ligga i vilken fil som helst, men beslutet om vilken fil man väljer bör ju ha ngn form av grund. Tex åker jag rätt ofta från Årsta till Sumpan, vilket innebär att jag kommer upp i ett av de vänstra körfälten på bron och ska således ett par kilometer senare av åt vänster. Trots att jag är en av få som håller sjuttio på essingeleden, vill jag ligga kvar i det innersta (vänstra) körfältet, det känns avigt att kryssa i sjuttio med en BMW i arslet ivrig att köra förbi. Men jag vill inte hålla på och kryssa mellan filerna bara för att han inte kan trafikreglerna.

I fallet söderut på E4/E20 är det fyrfiligt fram till Skärholmen/Kungens Kurva och jag tolkar det som att det var denna sträcka du menade, eftersom du skriver "de tre vänstra filerna". Att man kör långsammast i den innersta filen är bra märkligt, men förklaringen till att den högra filen är tom, kan ligga i att den försvinner tämligen snart. Nu vet jag ju inte hur situationen ligger till rent generellt i dina iakttagelser, men det är min förklaring varför den yttersta filen är så lite använd på den sträckan.

VWoves förklaring var en smula intressant. Det skulle i sådana fall innebära att nyinflyttade är överrepresenterade i den bilburna trafiken (förutsatt att man kan kalla detta för vetenskapliga observationer) och att de "ursprungliga" Stockholmarna antingen flyttat ifrån stan eller åker kommunalt. Är det så kanske, att man som inbiten Stockholmare är så luttrad över trafiksituationen att man sen länge gett upp drömmen om att åka bil?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Är även jag lärd utomsocknes men numera tyvärr tvingad att trängas i sthlmstrafiken... ICQ/ac

På några ställen på e4 norra sthlm så står det ju kecka uppmaningar "använd även den högra filen", tex påfarten från häggvik tror jag det är, jag har också irriterat mig på att folk inte förstår att vi har högertrafik. Trots skyltarna är högerfilen ofta tom.

På några ställen "försvinner" ju högerfilen faktiskt och blir till en avfart, men man har god tid på sig och stockholmare brukar ofta vara rätt sjyssta att släppa in folk, iallafall så länge man inte försöker tränga sig i köer och köra i en tom fil och sen kasta sig in på slutet...

Tror gissningen ovan att folk inte vet hur de ska köra är en bit av sanningen, men eftersom det i rusningstrafik kan vara nästan öde i högerfilen så är det nog inte hela förklaringen. Största delen av rusningstrafiken bör vara sådana som kör i stockholm dagligen och hittar sin "vanliga väg".

Tror att många är rädda att fastna i en långsam högerfil och inte lyckas byta ut... Då kör de hellre i mittenfil hela tiden...

Tänk om alla höll avstånd och höll till höger, och när man ska köra om så gör man det bara om man verkligen kör säg 10km/h fortare än den man vill om, så man inte ligger och såsar bredvid varandra och blockar för alla andra som vill om...

Nåt annat jag irriterat mig på;

När jag var i norrköping för nåt halvår sen så delade sig vägen så att man måste hålla vänsterfilen, lite mysko, men lite som att högerfilen svänger av. Jag anser och lever efter att man kör till höger och byter till vänsterfil först när behov uppstår. Men tydligen tycker vissa norrköpingsbor att man ska ligga kilometervis i vänsterfil och är man så dum att man ligger till höger så ska man inte bli insläppt på avfarten trots att man blinkar med blinkersen i flera hundra meter... De vägrade öppna en vettigt stor lucka. Fick tränga mig in, och fick då givetvis heljusblink på mig... Så när jag kör i norrköping framöver ska jag köra som ett ar-le, dvs lägga mig i vänsterfil och blockera för de som vill köra om - annars riskerar man att inte bli insläppt...

Men som sagt, stockholmare kör tajt och tokigt och alltid 25+, men faktiskt är de rätt bra på att släppa in folk vid filbyten. De flesta öppnar en lucka och ligger inte och blockar på jävulskap... Men skulle man göra så så skulle trafiken i sthlm kollapsa....

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

9 Senaste redigerad av RAINIER (2011-03-31 22:25:11)

vwove skrev:

jag har kört bil i den här stan i 30år(själv innflyttad timrå bo)förklaringen tror jag är att nästan alla är inflytade till st-holm,man är inte riktigt säkra på vart alla vägar tar vägen då blir det bäst att ligga i mitten,tänk om man ligger i höger fil o plöstligt svänger filen bara bort från motorvägen då är man ju villse ICQ/ad ICQ/ad det går alltid långsammast i mitten filen hela dygnet runt ICQ/am

Det kan vara en förklaring. Det förklarar också varför folk kör på en påfart som blir en extra fil på motorvägen och sedan byter en fil till vänster ändå, helt i onödan...  ICQ/ad
Men om man är så osäker i trafiken, då borde man väl sluta med köra bil eller sluta göra andra saker medan man kör bil. Att köra bil är en alvarlig sak, men eftersom moderna bilar känner så säkra tror man att man kan göra många andra saker samtidigt  ICQ/am

I Sverige finns det relativt få bilar, om man skulle köra så kaotiskt i Holland skulle trafiken i hela landet stå still (17 milj. invånare/11x mindre yta).
Sen kan vi väl ta upp varför man är så lata när det gäller använda blinkersen. Hur ofta står jag helt i onödan och väntar på nån som på sista stund svänger av ??? (oftast på en korsning eller rondell)

En sista irritation är väl folk som bromsar (onödigt) på motorvägen. Allt det här tyder på att folk gör massor med andra saker medan de kör bil (snacka i telefon när man kör bil är fortfarande tillåten i Sverige, say what ?!?!?!  Default/yikes )
.
.
.
.
.

10

vänta nu.. togs inte lagen att man inte får köra om i högerfilen bort för några år sen? jag kör ofta om i högerfilen nuförtiden då jag tror/trodde det är lagligt nu  Default/hmm

11

Ja att det fortfarande är tillåtet att prata i telefon och köra bil samtidigt i Sverige är ett mysterium. Detta land som annars är så friskt förtjust i att förbjuda saker (förbudsstaten). I en gammal folkabuss är detta problem emellertid löst på ett elegant sätt, åtminstone för mig. Jag hör inte telefonen över motorbuller och vägbuller, åtminstone var det så med min gamla lur. Och vid lägre hastigheter är det stört omöjligt att köra med en hand, ratten måste hållas i, kräver ofta krafttag med båda händerna, växelspaken måste ständigt manövreras, sen har jag en trilskandes blinkersspak som ibland kräver att man håller i den för att blinkersen ska blinka. Allt detta går att lösa med headsetet och dess in-ear-proppar, men då råkar det vara så att jag föredrar, framför att prata i telefon, att lyssna på musik och då är luren kopplad till stereon istället. Min bekantskapskrets har helt enkelt fått nöja sig med svaret "jag satt och körde" när de undrar varför de inte kom fram.

Men om vi ska prata hur folk beter sig i trafiken igen, så kan vi ju ta upp ämnet "cirkulationsplatser". Jag vet inte om jag fått lära mig fel på körskolan för tiotalet år sen, men i en tvåfilig "rondell" ska man gå ut i ytterfil INNAN man ska ut ur rondellen och inte snedda över det yttre körfältet i höjd med avfarten som 95% av den bilburna befolkningen gör, oavsett stad. Har jag fått lära mig fel eller?

12

kee skrev:

I en gammal folkabuss är detta problem emellertid löst på ett elegant sätt, åtminstone för mig. Jag hör inte telefonen över motorbuller och vägbuller, åtminstone var det så med min gamla lur. Och vid lägre hastigheter är det stört omöjligt att köra med en hand, ratten måste hållas i, kräver ofta krafttag med båda händerna, växelspaken måste ständigt manövreras, sen har jag en trilskandes blinkersspak som ibland kräver att man håller i den för att blinkersen ska blinka.

OT: Det var just därför jag tröttnade och sålde min splittbuss... ICQ/ac

Och visst ska man göra filförflyttning och ge tecken innan man kör ut ur en cirkulationsplats ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

13 Senaste redigerad av kee (2011-04-01 08:16:29)

Mats W skrev:

OT: Det var just därför jag tröttnade och sålde min splittbuss... ICQ/ac

Jag tröttnade på att snacka i telefon, fast det har jag aldrig gillat, känns onaturligt att inte se den man pratar med. ICQ/ac  Har flera gånger på allvar övervägt tanken att inte ha ngn telefon alls, men det här med röksignaler i dagens smog är ingen höjdare.  ICQ/ad

Mats W skrev:

Och visst ska man göra filförflyttning och ge tecken innan man kör ut ur en cirkulationsplats ICQ/ad

Men det är det knappt en enda som gör, inte ens folk jag åker med som passagerare. Titta var slitagemärken i en tvåfilig rondell är, så kan man i princip "se" trafikflödet" och att det sneddar över ytterfilen framför avfarten. Och då är det ju inte konstigt att man undrar om det man lärt sig har reviderats och idag är fel.

14

Kee: Nu vet jag självklart inte med Sverige. Men även om det är en sjuttioväg, så är der väl en regel som hetter, hold så långt mot höger som möjligt? I Danmark kan du få en böde om du bruger dom ytra filerne, når der ingen grunn är till det. ex. Om du skal holde mot vänster når vägen delar sig om 1500 m, så kan du inte allerede placere dej i mitterste filen, om der ingen trafik är, til at det är nödvendigt (om du vet vad jag mener)

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

15

kee skrev:

Men om vi ska prata hur folk beter sig i trafiken igen, så kan vi ju ta upp ämnet "cirkulationsplatser". Jag vet inte om jag fått lära mig fel på körskolan för tiotalet år sen, men i en tvåfilig "rondell" ska man gå ut i ytterfil INNAN man ska ut ur rondellen och inte snedda över det yttre körfältet i höjd med avfarten som 95% av den bilburna befolkningen gör, oavsett stad. Har jag fått lära mig fel eller?

Det är exakt vad jag upplever hela tiden. Folk som går ut ur en rondell från vänster filen och kör på min dörr för att jag kör på höger filen.
Om man tar vänster filen på en rondell, då måste man antigen ta vänster fil när man går ut (om det finns två filer ut), eller man byter till höger fil på rondellen, mellan den näst sista avfart och avfarten du ska ut. Då är du i höger filen när du ska ut.
I Holland finns det även rondeller med 3 filar, då blir det ganska komplicerat  ICQ/ad

16

RAINIER skrev:
kee skrev:

Det är exakt vad jag upplever hela tiden. Folk som går ut ur en rondell från vänster filen och kör på min dörr för att jag kör på höger filen.
Om man tar vänster filen på en rondell, då måste man antigen ta vänster fil när man går ut (om det finns två filer ut), eller man byter till höger fil på rondellen, mellan den näst sista avfart och avfarten du ska ut. Då är du i höger filen när du ska ut.
I Holland finns det även rondeller med 3 filar, då blir det ganska komplicerat  ICQ/ad

Mellan den sista och nästsista är korrekt, och det är ju lige så fel at køre högerfilen hele vägen runt i en rondell.
Om der är 3 filer, som i holland, så är det väl beroende påvilken utfart man skal av på ? Men det skal jag inte kunne säga

17

På 3-fils rondell (med en fil ut) funkar det så har:

Höger: höger fil > ut
Rakt fram: mellan fil > höger fil > ut
Vänster: vänster fil > mellan fil > höger fil > ut
360 grader: vänster fil > mellan fil > mellan fil > höger fil > ut

18 Senaste redigerad av Carl-Erik (2011-04-01 18:51:38)

RAINIER skrev:

På 3-fils rondell (med en fil ut) funkar det så har:

Höger: höger fil > ut
Rakt fram: mellan fil > höger fil > ut
Vänster: vänster fil > mellan fil > höger fil > ut
360 grader: vänster fil > mellan fil > mellan fil > höger fil > ut

Fast så fungerar det väl ändå inte?

*Edit* missade att du skrivit (med en fil ut). Men annars: Reglerna för körning i rondell har ändrats en del även sen jag tog körkort 2003. En rondell är som en väg som går runt runt och det står oftast skyltat (om det är flera körfält) hur man får köra och vilka körfält som leder vart. Ska du exempelvis till vänster ska man ligga i vänster fil (om det finns två) även när man är klar med sitt runt-runt körande och ska ut ur rondellen, i vänster körfält. Ofta kör man rakt fram i båda filerna, om det är två filer alltså.

Men det här med högerfilen på motorväg är även för mig ett mysterium. Kör in mot stan på trefilig väg oavsett tid på dygnet, och merparten av bilarna ligger i mittkörfältet.... idioter! Eftersom det ganska nyligen blivit tre körfält söderut, mot Rönninge-avfarten, har jag vid flera tillfället sett polisen blinka åt var och varannan lastbil, som ligger i fel körfält d.v.s det mittersta. Förstår inte att man inte har ett inslag på nyheterna om hur man kör bil i stockholm, tänk så mycket säkrare det borde bli!

Citroën C5 2011

19

berorju på hur fort det går ICQ/ag är det ingen trafik så blir det så här Default/lol

rakt fram: h mitt v mitt h
till vänster: h mitt v      v med framhjulen     mitt med rykande bakdäck     h på tvären ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage