Är även jag lärd utomsocknes men numera tyvärr tvingad att trängas i sthlmstrafiken... 
På några ställen på e4 norra sthlm så står det ju kecka uppmaningar "använd även den högra filen", tex påfarten från häggvik tror jag det är, jag har också irriterat mig på att folk inte förstår att vi har högertrafik. Trots skyltarna är högerfilen ofta tom.
På några ställen "försvinner" ju högerfilen faktiskt och blir till en avfart, men man har god tid på sig och stockholmare brukar ofta vara rätt sjyssta att släppa in folk, iallafall så länge man inte försöker tränga sig i köer och köra i en tom fil och sen kasta sig in på slutet...
Tror gissningen ovan att folk inte vet hur de ska köra är en bit av sanningen, men eftersom det i rusningstrafik kan vara nästan öde i högerfilen så är det nog inte hela förklaringen. Största delen av rusningstrafiken bör vara sådana som kör i stockholm dagligen och hittar sin "vanliga väg".
Tror att många är rädda att fastna i en långsam högerfil och inte lyckas byta ut... Då kör de hellre i mittenfil hela tiden...
Tänk om alla höll avstånd och höll till höger, och när man ska köra om så gör man det bara om man verkligen kör säg 10km/h fortare än den man vill om, så man inte ligger och såsar bredvid varandra och blockar för alla andra som vill om...
Nåt annat jag irriterat mig på;
När jag var i norrköping för nåt halvår sen så delade sig vägen så att man måste hålla vänsterfilen, lite mysko, men lite som att högerfilen svänger av. Jag anser och lever efter att man kör till höger och byter till vänsterfil först när behov uppstår. Men tydligen tycker vissa norrköpingsbor att man ska ligga kilometervis i vänsterfil och är man så dum att man ligger till höger så ska man inte bli insläppt på avfarten trots att man blinkar med blinkersen i flera hundra meter... De vägrade öppna en vettigt stor lucka. Fick tränga mig in, och fick då givetvis heljusblink på mig... Så när jag kör i norrköping framöver ska jag köra som ett ar-le, dvs lägga mig i vänsterfil och blockera för de som vill köra om - annars riskerar man att inte bli insläppt...
Men som sagt, stockholmare kör tajt och tokigt och alltid 25+, men faktiskt är de rätt bra på att släppa in folk vid filbyten. De flesta öppnar en lucka och ligger inte och blockar på jävulskap... Men skulle man göra så så skulle trafiken i sthlm kollapsa....
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)