Hej,
Jag har en gammal VW pickis som blivit omlackad för lääääääänge sen, orginalfärgen finns kvar under. Undrar därför om någon har koll på hur (OM det nu går?) man gör för att få fram gammal, överlackad färg?
/Niclas
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Plåt, lackering » Få fram gammal färg?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej,
Jag har en gammal VW pickis som blivit omlackad för lääääääänge sen, orginalfärgen finns kvar under. Undrar därför om någon har koll på hur (OM det nu går?) man gör för att få fram gammal, överlackad färg?
/Niclas
Mycket beror på hur jobbet är gjort. Har man inte "ruggat" ytan inunder alltför mycket finns det goda chanser att få fram originallacken. Hur man bör gå till väga är olika från fall till fall, både färgtyp, tjocklek och underarbete påverkar. Mitt tips är ändå att ge sig på med en slipmaskin och använda 240-papper till en början. Sen kan man labba med olika korn hos maskinen. I slutfasen kör man rubbing för hand, för att slutligen avsluta med ett lager vax. Mitt slutgiltiga råd är att testa dig fram, en hörnslipmaskin visade sig vara lösningen på problemet för mig.

Där ser man!
Hur underarbetet är gjort vet jag inte, bilen är dock inte rostig/spacklad/lagad under färgen, utan gubben ville bara byta färg (synd att dem inte gjorde det riktigt bara).
Troligtvis är ju lacken nermattad för att den "nya" skulle fästa, då borde det ju gå att polera upp den gamla lacken någorlunda iaf?
Dock så kom jag att tänka på en sak nu, tänk om orginallacken är helt borttagen (varför den nu skulle vara det vet jag inte?) och jag börjar slipa ner lacken, då kommer det ju se förjävligt ut 
OT.
kee: hoppas du hade solkräm...
Thinner och en trasa,,,,,,,Prova på ett ställe som inte "syns"
Med en j%#vla tur är den målad med syntet om det är läääänge sen...
PS,,,Skippa skyddsmasken så blir det roligare!!! 
Rubbingen tar de värsta av sliprosorna som eventuell ruggning av originallacken har inneburit. Jag testade med både aceton och förtunning, men det var inte i närheten av att kunna kallas effektivt, men det beror ju som sagt på vad det är för färg som använts. Jag testade även med "Jif" (fd Vim) och andra vattenlösliga alternativ eftersom uppkomsten av idén att skava bort färgen kom av att den bokstavligen rann av vid tvättar, trots denna löst sittande färg fick jag alltså gå på med mekanisk åverkan för att få resultat inom rimlig framtid.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Plåt, lackering » Få fram gammal färg?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.