Det är ju både fördelar och nackdelar med ett slags oberoende forum.
Det blir ju lite ostrukturerat då det inte finns nån ordförande och årsmöten och dylikt.
Det hela uppkom ju då folk inom Vw Sverige började prata ihop sig om att det borde finnas ett forum efter Mb:s fall.
I princip så handlar det om att ca 30-40 pers är delaktiga på ett eller annat sätt från norr till söder.
Det är var väl ingen som ville ta på sig att driva det hela. Jonas ( Gooper) var på semester då Meanbugs rasade och då han kom hem fick han frågan om han vill driva ett forum. Han accepterade på vilkoret att han inte skulle klampa nån på fötterna genom att göra det, bla Meanbugs.
Jag och Fredrik tog på oss att ta lite sponsorkontakt.
Det jobbiga för Jonas är just alla ändringar och att han blir ansvarig för allt som händer och inte händer.
Jag har ju en del åsikter om det mesta och också åsikter om saker på forumet som jag skulle vilja ändra.
Men där är det ju ett litet problem. Skulle det vara ett styrelsemöte, så skulle ju frågan kunna tas upp och det skulle bli en omröstning.
Det blir ju lite fel att ta allt med Jonas, och så ska han stå för ändringars vara eller icke vara. Han klampar ju alltid nån på tårna.
Vi pratade om att alla förslag på ändringar skulle framföras i en tråd, och så får de tas upp typ engång per år eller i 6 månadersperioder bland alla de som på ett eller annat sätt ligger bakom forumet.
Just nu är väl fokus på att få emailen att fungera, nån priotering måste ju finnas. Småändringar får ske efter det antar jag.
Nu finns det ju många som erbjudit sig att hjälpa till med forumet, bla J:son, och det är ju väldigt schysst, men sen är ju fortfarande problemet med att vem ska bestämma mm.
För min del tror jag att det är lättast med en som sköter forumet. Blir det för stort missnöje med forumet, så är det ju lättast att nån annan tar över fullt ansvar. Delas det, så blir det ju lätt tjafs om olika åsikter.
Inte så demokratiskt, men finns det några alternativ?
Likaså finns det ju ingen moderator. Hittills har det fungerat och förhoppningsvis fortsätter det så.
Det har diskuterats ett alternativ till moderator. Det skulle vara att en "redaktion" loggar in som moderator. Det innebär att flera personer sitter bakom själva moderatorn. Då skulle det inte kunna bli enskilda utspel från en moderator, utan att alla beslut om avstängningar mm skulle ha en riktig diskussion i botten.
Ingen enskild moderator skulle få en massa skit, så som det var på MB.
Nu har jag gjort ett alldeles för stort utspel, då jag egentligen inte har det minsta lust att vara nån slags talesman eller ha nått ansvar, men det har kanske inte förekommit tidigare, hur forumet är tänkt att fungera.
Det är väl rättvist mot alla att det kommer upp.
Hoppas ni alla har nått slags överseende mot att det inte är ett perfekt forum i allas ögon.
Men kom med kritik. Det är ju tråkigt att folk tycker en massa utan att framföra det.
Jag antar att de saker som uppkommer frekvent kommer att ändras förr eller senare.
Jag ska i alla fall pusha för att länkar öppnas i ny flik