Sen så var det dags för innertaket.
Jag har tvättat händerna i helgen så ofta att Farbror Barbro skulle bli avundsjuk, för att slippa skita ner tyget så var de bara å göra rent de verktyg som skulle behövas samt att ha en förpackning våtservetter nära till hands...
Eftersom taket på min bil inte riktigt är orginal -59 så blev det ett Mohair innertak till en -57a som passade bäst.
Kommer inte att klä in bakrutan utan den kommer vara i bilens färg, därav klarlack å slipning å slipning å slipning å en massa polerande....
Plastlisten som sitter i tyget på dörrstolpen var för lång för att de skulle gå att få dit så den fick jag klippa av, lika på båda sidorna. Det skulle visa sig att det inte var den enda plastbiten som var för lång... Om det är skillnad på -57 å -59 vet jag inte, men det kan lika gärna vara TMI som gjort taket som haft för långa lister...?

På tyget mellan bakrutan å sidorutorna var plastlisten oxå för lång och stack rätt upp i taket..

... och för bred för att passa innanför "tänderna" som håller taket, smalnade av den 2-3mm

Invikt å klart!

Böt tak i min -65a för ca 8 år sedan och på den är det perforerad vinyl, det var lurigt att få bra eftersom det var ihopvikt i en alldeles för liten kartong så det var sträckt och knöligt.
Men det här taket är riktigt lätt att montera å få slätt, iaf så långt som jag hunnit....

Framkanten på soltaket gick inte att få till, lyckades få i över halva plastlisten men sen var det stopp
hade jag svetsat fast soltakshålet 2mm längre fram så hade det funkat men det var inget jag tänkte på när jag måttade upp hålet, jag hade måttet från -60an
jag kapade sönder å sen ändrade jag det 3cm tror jag det var som var skillnaden till -55ans framruta
Å när listen var i tvingad så långt så var taket så spänt att ett trumskinn känns slattrigt

Så det var bara att sprätta upp taket för att få loss plasten

Och eftersom jag inte ska klä in bakrutan hade jag tak material över så jag kunde klä in plastlisten löst

Limma listen på sin plats i framkant för att det ska se "rätt" ut

Å limma taket lagom sträckt i den limmade listen

Alla plastlister till soltakshålet var även dom 2-3mm för breda för att det skulle gå att montera dom överhuvudtaget.....

Men sen efter lite klippande så passar det fint så här långt

Hörnen i framkant på soltaket är omöjliga att få släta å fina eftersom det är för mycket material i taket och en knölig söm mitt på
Så även där var jag tvungen att sprätta upp å ändra..

Inte perfekt men rejäl skillnad mot innan!

Mera tak kan jag inte montera innan soltaket är på plats, beställde ett svart canvas tak för ett par dagar sen men det var lite leveranstid på det så taket får vila så länge
Mera Silent Coat

Knacklisten till popout rutan monterad, ska kortas av till rätt längd sen när rutan monteras

När jag monterade bakvagnen så hade jag inte en susning om hur hög eller låg bilen skulle bli eftersom jag "bara" stoppade i stavarna, de visade sig att jag höll på bygga en baja utan att veta om det då jag hade 9 cm mellan bakskärm och överkant däck
så nu har sänkt bilen bak, har inte den blekast hur många splines då jag tappa bort mig själv helt å mätte istället...

Jag har även slipat och polerat HELA bilen en gång till eftersom jag inte var nöjd med den första poleringen, inte helt nöjd nu heller, kanske blir lite mera slipning på nåra ställen...
Så när jag åkte från garaget ikväll såg den ut så här