Tjena!
En polare har köpt sig en gammal televerket bil, den finns inte med i registret, vilket kan vara en fördel om man vill åka lagligt
Så därför undrar jag, hur gör man för att få in bilen i registret igen?
/N
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » Få in bil i registret?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tjena!
En polare har köpt sig en gammal televerket bil, den finns inte med i registret, vilket kan vara en fördel om man vill åka lagligt
Så därför undrar jag, hur gör man för att få in bilen i registret igen?
/N
Dialog jag hade med transportstyrelsen
Från mig
Jag köpte nyligen en volkswagen 1200 från 59 av en person som fått bilen av en
bekant. Bilen har varit avställd sedan många år och har enbart gamla
registeringsnummret (F70356).Personen jag köpte den av hade inga ägaruppgifter eller något sådant och kände
inte till tidigare ägare. Däremot har jag hittat serviceboken(med inköpsanteckning) +
besiktningsprotokoll och det verkar vara samma ägare som köpte bilen 1959 som
gjorde den sista besiktningen innan bilen ställdes på loge.Bilen är ej i körbartskick så det är inte någon fråga om påställning förens en
ordentlig renovering har slutförts. Men min fråga är hur jag ska gå tillväga för att
bilen ska vara skriven på mig och vilka moment(påställning, besiktning osv) behöver
jag göra när renoveringen väl är slutförd för att få ut fordonet på vägen igen.
Från Transportstyrelsen
Hej!
För att få bilen i registret måste ni göra en ursprungskontroll. Skickar
med en länk via mailet där du kan läsa mer om ursprungskontroll.Ett ägarbyte går inte att registrera eftersom bilen inte har ett giltigt
registreringsnummer. Däremot blir du registrerad som ägare när du ansöker om
ursprungskontroll. På blanketten framgår det även vilka papper som ska bifogas som tex kvitto på
att du äger bilen.http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … skontroll/
till vänster på den sidan finns blanketten, ansökan om ursprungskontroll.
Från mig
Är ursprungskontrollen något jag bör göra innan jag renoverar den eller
passar det lika bra att göra när den är redo för besiktning (återställd till
orginalfärg osv.)?När väl en ursprungskontroll är gjord, ska det göras en
registreringsbesiktning + vanlig bilbesiktning då, när bilen väl är körbar?
Från Transportstyrelsen
Du kan ansöka om Ursprungskontroll när du vill. När den ansökan är godkänd ska även fordonet registreringsbesiktas på besiktningsföretag och därefter får du nya registreringsskyltar skickade till din bostadsadress. Då kan du börja bruka fordonet igen.
Orginalhandlingar och kvitto(kopia) på bilen ska medfölja ansökan. Du kan göra ansökan via nätet eller att du skickar in ansökan till oss. Handlingar på fordonet registreringsbevis i original etc måste alltid skickas in till oss via post (rekommenderat är att föredra)
Länk ansökan Ursprungskontroll steg för steg:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … at-fordon/
ps. hoppas det är till hjälp
Tack för svar!
Det som jag är lite osäker på, är vad dem menar i det sista svaret från dem: "Orginalhandlingar och kvitto", vad räknas som orginalhandlingar? Låt säga att det inte finns några papper kvar på bilen, utan du har bara ett kvitto på köpet, hur i hela fridens namn gör man då?
/N
Har du en gammal registreringsskylt - eller ett papper där numret är noterat - så kan du kontakta något av landsarkiven som hör till det län bilen senast var registrerad (gäller om bilen ställdes av före 1973). För bilar avreggade 1973 och senare (med ABC 123-skyltar) kan du beställa kopior på reg.bevis online via svar.se
Om man inte har någon gammal reg. skylt eller papper med siffrorna då? Bilen har iaf levt hela sitt liv i norrbottens län, det vet jag 
Om man inte har någon gammal reg. skylt eller papper med siffrorna då? Bilen har iaf levt hela sitt liv i norrbottens län, det vet jag
Då har du tur - hela bilbeståndet i regionen som hör till landsarkivet i Härnösand är nämligen datoriserat
. Ta kontakt med dem och uppge ditt chassinummer, så ska du se att det ordnar sig.
hej hej!
jag är mitt uppe i detta ärende själv med min Kleinbuss -57 just nu.
de Enda som behövs för att en avregistrarad bil skall bli registrarad på dig är att du anmäler Ursprunskontrollen som sagt, och då är det ett Kvitto som behövs,
(går bra med ett handskrivet, men bilens chassie nr skall framgå på kvittot!)
sen behöver du "registresings papper i orginal" som det heter, de går bra med en Kopia från länsarkivet som dom skriver på att den överensstämmer med orginalet.
skicka in alla dessa 3 papper tillsammans, och betala in dom 700:- till dom så ska du se att de går bra 
men tyvärr så tar ofta länsarkivet GOD tid på sig att få fram några papper, så du bör INTE ansöka om ursprungskontroll innan du har både gammalt regg papper och kvittot klart! du har bara en månad på dig att komplettera ursprungskontrollen efter att den är ansökt/ påbörjad.
hoppas det va till någon hjälp!
Mvh Martin.
Obs - om du googlar så är det inte länsarkivet utan landsarkivet du ska söka på
.
Jag har också gjort detta flera gånger och vet att Härnösand tar ett par-tre månader på sig (kanhända på grund av att jag är sörlänning), medan t.ex. Lund tar ett par-tre dagar... 
skicka in alla dessa 3 papper tillsammans, och betala in dom 700:- till dom så ska du se att de går bra
Jag får det bara till två papper, kvitto och originalhandling, vilket är det tredje? jag förstod inte helt.
men tyvärr så tar ofta länsarkivet GOD tid på sig att få fram några papper, så du bör INTE ansöka om ursprungskontroll innan du har både gammalt regg papper och kvittot klart! du har bara en månad på dig att komplettera ursprungskontrollen efter att den är ansökt/ påbörjad.
hoppas det va till någon hjälp!
Mvh Martin.
Kan man ansöka om ursprungskontroll oavsett när den planerade renoveringen äger rum, dvs ansöka idag, bussrenovering klar om fem-tio år? Eller ansöker man i slutet av renoveringsprocessen i närheten av registreingsbesiktning? Det framgick inte helt klart i den här tråden.
I övrigt är jag tacksam för all info, har ju själv en gammal buss som ska in i registret en dag förhoppningsvis och till den har jag ursprungshandling från Härnösand och ett kvitto redan, men jag har inte ens börjat tänka på när renoveringen ska starta, därför har jag inte gjort ngt.
Kan man ansöka om ursprungskontroll oavsett när den planerade renoveringen äger rum, dvs ansöka idag, bussrenovering klar om fem-tio år?
Svar: JA
Men det måste vara du som ansökt om ursprungskontroll som gör reg.besiktningen. OM du säljer bilen innan den blivit reggad så måste köparen börja om på ny kula så att säga... Man kan inte överlåta ansökan nämligen 
Tack för det svaret! 
Swampen skrev:skicka in alla dessa 3 papper tillsammans, och betala in dom 700:- till dom så ska du se att de går bra
Jag får det bara till två papper, kvitto och originalhandling, vilket är det tredje? jag förstod inte helt.
de tredje pappret är den blankett som du själv skriver ut från transportstyrelsens hemsida, som får ett personligt Ärende nr och en sträck kod mm, + dom uppgifter om tillverkare, chassi nr mm för gällande bil.
länk: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … skontroll/
Aha, då förstår jag! 
En liten fråga.. För att kunna göra en ursprungskontroll så måste man ju ha ett kvitto från någon som på nått vis ägt fordonet.
Men låt oss säga att man köpt en bit skog och på den biten står en gammal skrotbil. Man skickar efter registreringsbevis men den senaste ägaren har för länge sen gått ur tiden så nått kvitto från honom lär man inte få.
Hur gör man då???
En liten fråga.. För att kunna göra en ursprungskontroll så måste man ju ha ett kvitto från någon som på nått vis ägt fordonet.
Men låt oss säga att man köpt en bit skog och på den biten står en gammal skrotbil. Man skickar efter registreringsbevis men den senaste ägaren har för länge sen gått ur tiden så nått kvitto från honom lär man inte få.
Hur gör man då???
Ok - vi borde kanske skapa en 'how-to'-tråd om detta
.
Jag vet (av egen erfarenhet) att det räcker att någon skriver ett kvitto med sitt namn, bilens chassinummer, bilens gamla regnummer och en köpesumma samt slutligen daterar kvittot och skriver under. För transportstyrelsen räcker detta som en köpehandling. Hur denne 'någon' (säljaren) i sin tur kommit över fordonet verkar inte vara relevant för dem (rätta mig om jag har fel?!). Resten av mitt resonemang kan du kanske räkna ut... 
Hur gör man då???
om du inte vill / tänker förfalska ett kvitto, så är det gammla markägaren, som i praktiken också ägt bilen, 
(om bilen stått där i mer än 3 år eller vad lagen säger i dag.?)
så ett kvitto från honnom är de bästa! men som sagt, ingen kommer att ifrågasätta den "förre" ägaren så länge inte någon annan gör anspråk på ursprungskontroll på samma bil!
Mvh//Martin.
om du inte vill / tänker förfalska ett kvitto, så är det gammla markägaren, som i praktiken också ägt bilen,
så ett kvitto från honnom är de bästa! men som sagt, ingen kommer att ifrågasätta den "förre" ägaren så länge inte någon annan gör anspråk på ursprungskontroll på samma bil!
Mvh//Martin.
Helt klart är det så, Martin
. Men som jag uppfattade Getens fråga, så var han ju bekymrad över att ägaren var död, och jag ville bara ingjuta lite hopp i honom, att det säkert kommer att ordna sig 
de kommer Helt klart att ordna sig!
de är jag också 100% övertygad om!
Och som sagt, kvittot är inget som någon kommer att ifrågasätta!
de är till för att "transportstyrelsen" ska ha ryggen fri, varken mer eller mindre.
Lycka till med renoveringan av bilen i framtiden!
Mvh // Martin
Man kan ju fråga sig vad myndigheterna har tänkt med dom bilar som inte har varit reggade i norrland och som inte har några gamla reghandlingar och regnr.
Har man en vw går det ju att beställa ett ursprungsbevis från Tyskland, och det ska räcka för att få in bilen, enligt damen som jag pratade med på transportstyrelsen.
Men har du ingen Vw, så blir det ju svårt.
Det finns ett omständigt sätt, och det är att först regga in bilen i ett annat EU land, som inte har idiotiska regler, tex England. Sedan får du importera den till Sverige igen.
Ganska sjukt att jag inte kan regga in en bil som gått i Sverige, utan att man måste regga den i ett annat land först....
Swampen skrev:om du inte vill / tänker förfalska ett kvitto, så är det gammla markägaren, som i praktiken också ägt bilen,
Mvh//Martin.Helt klart är det så, Martin
. Men som jag uppfattade Getens fråga, så var han ju bekymrad över att ägaren var död, och jag ville bara ingjuta lite hopp i honom, att det säkert kommer att ordna sig
Detta var en hypotetisk fråga. Jag har inget vrak utan ursprungskontroll eller liknande 
de Enda som behövs för att en avregistrarad bil skall bli registrarad på dig är att du anmäler Ursprunskontrollen som sagt, och då är det ett Kvitto som behövs,
(går bra med ett handskrivet, men bilens chassie nr skall framgå på kvittot!)
På kvittot till min 1600a som jag köpte framgick inte chassienumret. Bara det gamla "moderna" registreringsnumret. Men det gick bra ändå.
Damen i fråga hade tät korrespondens med vägverket, vilken även den var sparad på landsarkovet och kom med när jag beställde handlingar på bilens chassienummer samt det registernummer den hade haft. På de gamla "nya" papprena fanns ju både chassienummer samt moderna reg-numret med.
Vad kan den korrespondansen hon haft varit?
Oktober -71 avställning
Maj -72 påställning
Oktober-72 avställning
Osv... till den till slut ställdes av hösten -78 för att sedan stå till jag besiktade den med nytt regnummer i sommras.
Det var ganska spännande när jag fick ett tjockt kuvert från landsarkivet och kunde förutom att läsa detta upptäcka att jag var bilens andra ägare sen den såldes ny 
Man kan ju fråga sig vad myndigheterna har tänkt med dom bilar som inte har varit reggade i norrland och som inte har några gamla reghandlingar och regnr.
Har man en vw går det ju att beställa ett ursprungsbevis från Tyskland, och det ska räcka för att få in bilen, enligt damen som jag pratade med på transportstyrelsen.
Men har du ingen Vw, så blir det ju svårt.
Det finns ett omständigt sätt, och det är att först regga in bilen i ett annat EU land, som inte har idiotiska regler, tex England. Sedan får du importera den till Sverige igen.
Ganska sjukt att jag inte kan regga in en bil som gått i Sverige, utan att man måste regga den i ett annat land först....
enligt transportstyrelsen behövs ett kvitto från föregående ägare (lätt att ordna) men dessutom ett bevis på att bilen varit inregistrerad i sverige. står det på beviset från tyskland?
Hur gör man då???
jag gör som alla andra : "tror" att när du köpt en tomt eller ev skogsskifte så har ägaren 1-3 månader på sig att hämta sina saker därifrån.
efter det så tillfaller allt som finns där den nya ägaren.
Så om inte annat bör man kontakta markägaren och få han att skriva under ett kvitto.
svårare än så är det inte..
för drygt 10 år sen köpte jag en gammal MC(Triumph T100r Daytona) osedd på TV4 annons, den var enligt uppgift importerad som skrot och inga papper fanns.
Jag kunde genom att bevisa vilken årsmodell det var göra ursprungskontroll och reg besiktning och regga den som 67 årsmodell, med tillägget i regbeviset att den endast får brukas vid veteranrally etc, det kallades klassiker registrering på den tiden. Om den möjligheten finns idag vet jag inte, men kan ju vara värt att kolla. Frågar man på bilprovningen hur man skall göra så brukar de vara bra på att hjälpa till.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » Få in bil i registret?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.