Fasiken vad trevligt och bra jobbat
Thanks!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » I ett garage i Kalmar
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 27 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Fasiken vad trevligt och bra jobbat
Thanks!
Monterade hjullager ikväll vilket resulterade i att plattan står på egna hjul för första gången på 7 år. Hipp hipp hurra!
Sen regnade det som satan, så allt annat junk fick stå inne och trängas,
Den där bilen kommer bli riktigt fin
För egen del så har inte bubblan kommit hem till mitt garage än, det var så himla mycket att plocka bort
. Men det har blivit en bred gång i ladan, så det skulle nog gå att rulla ut den
. Vi ska köra några lass till tippen först 
God kväll!
Har haft fullt upp med andra jobb såsom en stor uteplats och annat så tiden för bilen har varit väldigt dålig.
Men igår torsdag blev det ett ryck igen. Tog tidigare bort uppstagningen i dörrhålen för att få dit dörrarna. Så tanken var att flytta in stöttorna så jag kunde kolla hur dörrarna lirar.
Efter lite bändande blev det ok.

Fick ett paket från wolfparts i veckan med värme kanaler så det var bara att fortsätta med kapandet 


Inte mycket som håller ihop bilen längre..
Som en tröst för alla som kämpar med dörrpassningar i tidiga Ghia så var det nog inte perfekt i original heller. Bilden är en inzoomning på dörrpassningen hos en 1958 Ghia när den var tre år gammal (inte min).
Som en tröst för alla som kämpar med dörrpassningar i tidiga Ghia så var det nog inte perfekt i original heller. Bilden är en inzoomning på dörrpassningen hos en 1958 Ghia när den var tre år gammal (inte min).
Jo det är väl så. Men missade du inte bilden nu tobias? 
Då var det dags för en liten update. Fick några timmar i garaget.
Tröskeln var bortkapad så det var "bara" att mäta in den nya och få skinnet att passa. Har nog haft bort tröskeljäkeln 20 gånger.
Men det blev hyffsat tror jag.
En ny svets blev inköppt då kortet för matningen gav upp på den gamla.
Innan.
.
inpassning
Tröskel ovansida.
Skruvade ihop tröskeln med montageskruv för att kolla att allt lirade innan det svetsades.
Och till sist bakskärmen. Borrade upp listhålen och skruvade fast i den befintliga skärmen, det var lite svårt att gissa hur hålet för tursionen skulle sitta men det funkade finfint. Ganska bra passform faktiskt.
Allt för ikväll. Ha det fint
Innan.
.
Starkt jobbat att rädda en så rostig Ghia!
Vad använder du för att borra bort punktsvetsarna i bilden ovan?
58ghia skrev:Innan.
.
Starkt jobbat att rädda en så rostig Ghia!
Vad använder du för att borra bort punktsvetsarna i bilden ovan?
Jo det finns bättre objekt. Men det är väl utmaningen.
Borret är 6mm punktsvetsborr från wurth. Riktigt bra att jobba med.
Fick en framskärm levererad av iooor_21 /Tomas i fredags. Tackar för det Tomas! 
Annars har det bara skruvats lite med framvagnen. Spindlarna satt tidigare provisoriskt så de sitter nu som de ska.
Sen kapade jag styrstagen och fick dit dem, så nu är styrningen stabilare när karossen ska provmonteras.
La över en bild från galleri i telefonen till droppbox. Så tänkte se om det fungerar att lägga in.
Hur som så fick jag upp ett block i taket så jag kan lägga på karossen utan hjälp. Mycket smidigt http://db.tt/1o6vKXL3
Hej!
Var du i garaget igår? Tittade om din bil när jag körde förbi efter jobbet.
Måste kolla in framgångarna nån kväll. Var för länge sen.
yogi
Hej!
Var du i garaget igår? Tittade om din bil när jag körde förbi efter jobbet.
Måste kolla in framgångarna nån kväll. Var för länge sen.yogi
Jodå men körde morsans bil, du kanske vill ha vaggan i trä så du kan hänga upp karossen ? Bra när du ska blästra.
Jag kan höra av mig när jag ska bort så är det bara att kika förbi.
Så fet 
Är det torsdagar som gäller som garagekväll fortfarande?
Tycker du kommit långt på kort tid och bra blir det också.
Vagga har jag en som jag svetsat ihop efter kcw´s ideer och tankar och som bubblan sitter i för tillfället. Funkar perfekt. Perfekt arbetshöjd nu när man är gammal och inte orkar krypa runt på golvet. Men tack iallafall.
Tack Johan 
Är det torsdagar som gäller som garagekväll fortfarande?
Tycker du kommit långt på kort tid och bra blir det också.Vagga har jag en som jag svetsat ihop efter kcw´s ideer och tankar och som bubblan sitter i för tillfället. Funkar perfekt. Perfekt arbetshöjd nu när man är gammal och inte orkar krypa runt på golvet. Men tack iallafall.
Torsdagarna är lite svåra, för damen jobbar natt varannan. Men så ofta det går och någon helg om det funkar.
Har du kommit någon vart med ghian eller är det bubbla jobb som gäller?
ghiorna står undanställda båda två och under tiden så ramlar det in lite delar då och då.
Har rivit ner bubblan helt och håller på med rostlagning av platta och kaross. Blir bara någon dag då och då. Skyndar långsamt, inte alltid att kroppen tillåter mer jobb än på jobbet. Men lite i taget blir det.
Har byggt en lite lagom blästerbox till bilen. Tur garaget är stort. Skall fixa en mindre, vanlig blästerbox också, till mindre delar tänkte jag.
Får hålla mer utkik efter din bil vid garaget när man kör förbi.
Har ett litet sidoprojekt att jobba med i källaren. Införskaffade en motor till tjejens soltakare. Tanken är att få köra luftkylt sommaren 2013.
Blilen i fråga är en 59:a. 
Motorn
.
Efter en tvätt.
Ska fixa till lite färg på kåporna byta packningar, kolvringar, renovera förgasare mm. Men hur bör man göra med topparna?
Anledningen till motorbytet är att en ventil gick av i 90 knyck. För att motverka att detta upprepas, ska man då byta ventil styrningar? och ventiler?
Vad hade ni gjort?
Vad hade ni gjort?
Helrenovering!!! en motor som ser ut så kan ha gått hur långt som helst... det är min åsikt 
58ghia skrev:Vad hade ni gjort?
Helrenovering!!! en motor som ser ut så kan ha gått hur långt som helst... det är min åsikt
Jo det låter vettigt. Men för en som inte gått längre än kolvringsbyte.!hur gör jag för att kolla konditionen på motorn. ? Mäta upp kammen. Kolla vev lagren. Hur hade ni gått till väga steg för steg?
Behöver lite hjälp och råd här 
Det finns nog ett antal bra böcker om hur man renoverar VW motorer.
På Treans cylinder brukar ventilerna hänga sig, då det går varmare än de andra.
Då oljekylaren sitter före treans cyl.
Men jag skulle leta reda på En Brandsprutemotor.
Borde bli samma pengar med mindre jobb.
En motor i det där skicket är det bara att riva så ser du ganska lätt vad som är slitet. 30hk har sällan problem med varmgång men kammen och lyftarna brukar vara mors. Topparna brukar vara helt igenkörda med koxad olja och man måste byta styrningar och ventiler. Ett sätesjobb skadar inte heller. Blocket behöver säkert arborras och stakarna behöver ny bussning i lilländen. Även om man köper en så kallad industrimotor så bör man riva den för att vara säker på att den inte innehåller otrevliga överaskningar som tex skurna kolvbultar eller slitna lager. Man ska ha klart för sig att brandsprutemotorer står stilla väldigt långa perioder så att all olja ligger i tråget. När man sen drar igång motorn har man inte tid att låta oljan gå runt, allt är torrt och då brukar det resultera i skurna kolvbultar. Hur vet jag det? Har rivit lite drygt 100 motorer av olika modeller och hittat fel på motorer som enligt utsago bara gått 25 timmar. Eftersom någon ventil alltid är öppen när motorn står så är alltid en topp full med alu-magnesium oxid som kommet att repa cylinderväggen vid uppstart. 30 hk är enligt min åsikt den bästa VW-motorn så gör man en seriös renovering så behöver man med all säkerhet alldrig göra det igen med tanke på hur få mil man lägger på en veteranbil. Det finns nya kolvar och cyllar att köpa och även kamaxlar går att få fram.
En motor i det där skicket är det bara att riva så ser du ganska lätt vad som är slitet. 30hk har sällan problem med varmgång men kammen och lyftarna brukar vara mors. Topparna brukar vara helt igenkörda med koxad olja och man måste byta styrningar och ventiler. Ett sätesjobb skadar inte heller. Blocket behöver säkert arborras och stakarna behöver ny bussning i lilländen. Även om man köper en så kallad industrimotor så bör man riva den för att vara säker på att den inte innehåller otrevliga överaskningar som tex skurna kolvbultar eller slitna lager. Man ska ha klart för sig att brandsprutemotorer står stilla väldigt långa perioder så att all olja ligger i tråget. När man sen drar igång motorn har man inte tid att låta oljan gå runt, allt är torrt och då brukar det resultera i skurna kolvbultar. Hur vet jag det? Har rivit lite drygt 100 motorer av olika modeller och hittat fel på motorer som enligt utsago bara gått 25 timmar. Eftersom någon ventil alltid är öppen när motorn står så är alltid en topp full med alu-magnesium oxid som kommet att repa cylinderväggen vid uppstart. 30 hk är enligt min åsikt den bästa VW-motorn så gör man en seriös renovering så behöver man med all säkerhet alldrig göra det igen med tanke på hur få mil man lägger på en veteranbil. Det finns nya kolvar och cyllar att köpa och även kamaxlar går att få fram.
Tack för era åsikter. Tanken är ju att lära sig nya saker, så det blir till att riva och sen komma med fler frågor 
Jag har
"How to hot rod vw engines"
"how to rebuild your vw engine"
"aircooled vw engine interchange manual"
för utlåning om du vill. Kan vara bra att läsa. Har mina motorer under bänken än så länge och dom lär nog stå där ett tag till. 
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 27 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » I ett garage i Kalmar
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.