1

Har ju en annons ute på Blocket på min veteranhojj. Alla möjliga konstiga personer hör av sig. Senast i natt kom ett SMS utan avsändare med en uppmaning att svara direkt på killens e-mail. Jag skapade ett fejk-konto på g-mail och svarade. Nu svarade han.

Vad tror ni om detta:

"Hi mate, I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK."

Fraud eller ok? Tycker jag har läst om liknande fall men jag hittar det inte nu. Vem skickar SMS utan avsändare och ber en att maila när man kan maila direkt.

Alte Liebe rostet nicht!

2 Senaste redigerad av Löf (2011-03-30 10:42:41)

Att han skickar sms kanske beror på att man som regel går omkring med mobilen på sig och inte kollar mailen lika frekvent som sms... snabbt sätt å få kontakt och ställa sig först i kön av intresserade? Kanske?
Att han inte vill fortsätta diskussionen på sms utan mail är kanske för att de e dyrt för han och sms'a till Sverige?

Låter lite skumt men å andra sidan om han vill betala via PayPal så har du ju pengarna på konto sekunden efter att han betalat så då är det ju bara och släppa cykeln när pengarna är på plats.

Skicka en mail tillbaka och be han ringa dej och diskutera pris och hoj om han är seriöst intresserad och ta det därifrån.

Buy the ticket, take the ride... - HST

3

börjar han svamla om nån summa till transportföretaget eller att han jobbar på sjön själv så är det bara lägga ner. hur vanligt som helst idag tyvärr. svara att han får hämta personligen med cash i näven så lovar jag att du inte hör nåt mer sen  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

4

haha en sökning på hans sista mening på google ger en ledtråd (tyckte det såg skumt ut att han skriver "the it" - verkar som en lat person som inte orkar ändra i sina bluffmeddelanden beroende på produkt han kontaktar säljaren om)

http://www.google.se/#hl=sv&source= … 0d794544a1

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

5

robbanonline skrev:

haha en sökning på hans sista mening på google ger en ledtråd (tyckte det såg skumt ut att han skriver "the it" - verkar som en lat person som inte orkar ändra i sina bluffmeddelanden beroende på produkt han kontaktar säljaren om)

Det var ju precis detta jag kände på mig. Det där svaret är säkert en autoreply sedan går han igenom alla som skickat svar med bilder eller film och går vidare. Vilka svin. Detta är bara ett exempel. Fick ett annat liknande SMS i helgen som var.

ibland vill man ju bara stå upp för den lilla, söka upp de jävlarna och gå på dem med nävarna.

Alte Liebe rostet nicht!

6

nizekustoms skrev:
robbanonline skrev:

Det var ju precis detta jag kände på mig. Det där svaret är säkert en autoreply sedan går han igenom alla som skickat svar med bilder eller film och går vidare. Vilka svin. Detta är bara ett exempel. Fick ett annat liknande SMS i helgen som var.

ibland vill man ju bara stå upp för den lilla, söka upp de jävlarna och gå på dem med nävarna.

Kan gå dåligt om man ger sig på med nävarna.. troligtvis inte någon 14 åring som sitter och knappar... lite äldre, några fler...

7

anders bergh skrev:
nizekustoms skrev:
robbanonline skrev:

Kan gå dåligt om man ger sig på med nävarna.. troligtvis inte någon 14 åring som sitter och knappar... lite äldre, några fler...

Ja visst det är väl inte så intelligent med kriminella men man blir ju så irriterad. Mitt sydländska temperament går bärsärk på sådan här skit. Ok om man råkar ut för en tjuv men bedragare är snäppet värre.

Alte Liebe rostet nicht!

8

Uppenbart en kriminell ja... undrar hur många blåögda Svenskar som går på det där, som ser chansen i och göra lite cash och slutar med att bli blåst... internet har gjort underverk för skojjare och bondfångare.

Buy the ticket, take the ride... - HST

9

nizekustoms skrev:

Har ju en annons ute på Blocket på min veteranhojj. Alla möjliga konstiga personer hör av sig. Senast i natt kom ett SMS utan avsändare med en uppmaning att svara direkt på killens e-mail. Jag skapade ett fejk-konto på g-mail och svarade. Nu svarade han.

Vad tror ni om detta:

"Hi mate, I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK."

Fraud eller ok? Tycker jag har läst om liknande fall men jag hittar det inte nu. Vem skickar SMS utan avsändare och ber en att maila när man kan maila direkt.

ett typiskt" nigeriabrev"

har fått minst 50 st de senaste åren.

gå in på classiccars.se
där förklaras lite närmare hur det går till.
det sägs att ett par 100 svenskar blivit blåsta...på pengar och bil..

obs varning för western union checkar.
de går att dra tillbaka...

stella

10

Löf skrev:

Att han skickar sms kanske beror på att man som regel går omkring med mobilen på sig och inte kollar mailen lika frekvent som sms... snabbt sätt å få kontakt och ställa sig först i kön av intresserade? Kanske?
Att han inte vill fortsätta diskussionen på sms utan mail är kanske för att de e dyrt för han och sms'a till Sverige?

Låter lite skumt men å andra sidan om han vill betala via PayPal så har du ju pengarna på konto sekunden efter att han betalat så då är det ju bara och släppa cykeln när pengarna är på plats.

Skicka en mail tillbaka och be han ringa dej och diskutera pris och hoj om han är seriöst intresserad och ta det därifrån.

nononno  nix.
never:
skicka ej mail.

då får de din adress till senare försök.
och..kan ev. phisha fram dina kompisars adress...
svara inte alls...!

stella

11

nizekustoms skrev:
robbanonline skrev:

p.s
lägg även märke till att det är mkt illa skriven engelska.

personen är alltså inte engelsman,och adressen går så klart ej heller dit!!!

stella

12

kjellas skrev:
Löf skrev:

nononno  nix.
never:
skicka ej mail.

svara inte alls...!

Det var därför jag skapade ett g-mail konto som jag bara använde till att svara på han mail med...  ICQ/af

Alte Liebe rostet nicht!

13

nizekustoms skrev:
kjellas skrev:
Löf skrev:

nononno  nix.
never:
skicka ej mail.

svara inte alls...!

Det var därför jag skapade ett g-mail konto som jag bara använde till att svara på han mail med...  ICQ/af

Dessutom heter jag Dontmesswithme i efternamn :-)

Alte Liebe rostet nicht!

14

nizekustoms skrev:
nizekustoms skrev:
kjellas skrev:

nononno  nix.
never:
skicka ej mail.

svara inte alls...!

Dessutom heter jag Dontmesswithme i efternamn :-)

Kool..
jag brukar svara att jag är med i sofia hogs m.c.(vilket var sant),och jag skickar ett par kompisar med bilen,och hämtar pengar cash... då blev det väldigt tyst!!!

stella