26

Ja, det där är ju inget att fundera på.

Mycket av det som man ser verkar ju vara ok. Hur den ser ut under spelar egentligen ingen roll. Man byter ju oftast minst de nedre 30cm. Finns det nått kvar av ramen, så är det mer en bonus. Du verkar ju ha en ok mellenvägg, ok front, ok låda under framsoffan och hjulhusen verkar räddningsbara.

27

Har du sugit på den här karamellen ända sedan 21:a mars, då bilderna är tagna, eller spelar du oss ett litet spratt? 

Grattis hur som! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

28

Håller med Demian det man ser verkar bra.
Lycka till med renoveringen

29

Demian skrev:

Ja, det där är ju inget att fundera på.

Mycket av det som man ser verkar ju vara ok. Hur den ser ut under spelar egentligen ingen roll. Man byter ju oftast minst de nedre 30cm. Finns det nått kvar av ramen, så är det mer en bonus. Du verkar ju ha en ok mellenvägg, ok front, ok låda under framsoffan och hjulhusen verkar räddningsbara.

Ja happ. Tack. Hoppet återvänder. Ett tag kände jag att jag hade tagit mig vatten över huvudet, har iofs duttat med två bussar innan
men i jämförelse inser jag det har det varit små projekt.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

30

Thomas Å skrev:

Har du sugit på den här karamellen ända sedan 21:a mars, då bilderna är tagna, eller spelar du oss ett litet spratt? 

Grattis hur som! ICQ/ab

Man tackar. Jag har faktiskt sugit på karamellen lite längre än så. Du kan koppla av. Det är inte dolda kameran.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

31

GustaF skrev:

Håller med Demian det man ser verkar bra.
Lycka till med renoveringen

Man tackar. Fast jag kommer att behöva all hjälp som detta eminenta forum kan uppbringa... både reservdelar och råd.

32 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-20 23:56:00)

Barndoor51 skrev:

Bra talar Kee ICQ/ab
Det är lite klurigt att åldersbestämma denna på dessa bilder, men 53-54 någonting? Ser ut att vara en Kombi som fått ett eftermonterat tygtak? kanske en Klein, men troligen inte då jag inte ser några andra rester av isolering, innerklädsel, mm.

Frontskinnet tillsammans med nedre delen av rutramen är bytt, men vad gör det? är ju bara att lägga igen blinkhålen och om man vill byta ut försänkningarna vid torkararmarna så är du hemma.
Och visst är det så att den inte finns i Sverige? Såvida den inte varit utsatt för ombyggnad/flyttning av lastdörrarna, men det ser inte ut som det på vänstersidan? Eller så är det en privatimporterad/flyttgods om den står i Sverige?

Hursomhelst så är det ju bara att släpa hem oavsett hur den ser ut och utifrån det se vad du gör med den. Allt finns ju att få tag på för att få ut den på vägarna igen på det ena eller andra viset  ICQ/ag

Lycka till och håll oss underrättade hur det blir...

Bra info, tack. Är då frontskinnet exakt likadan som OG bortsett från blinkershål + försänkningarna? Kanon, isf, jag vill bara få ut den på asfalten, OG talibanen i mig får vänta till senare.

Barndoor51 skrev:

Och visst är det så att den inte finns i Sverige? Såvida den inte varit utsatt för ombyggnad/flyttning av lastdörrarna, men det ser inte ut som det på vänstersidan? Eller så är det en privatimporterad/flyttgods om den står i Sverige?

Hursomhelst så är det ju bara att släpa hem oavsett hur den ser ut och utifrån det se vad du gör med den. Allt finns ju att få tag på för att få ut den på vägarna igen på det ena eller andra viset  ICQ/ag

Lycka till och håll oss underrättade hur det blir...

Helt rätt. Den ska privatimporteras, papperna håller på att redas ut, har troligen stått parkerat sedan slutet på 60-talet. Undersöker hur jag ska importera den, kanske får det bli som skrot (den står på skroten nu) och en identitet får köpas. Om jag spårar papperna kan den rent tekniskt tas i trafik igen, den är inte oåterkalleligen skrotad som här hemma. Det är det jag håller på att lösa. Det är de facto det som det hela hänger på för tillfället. När det är avklarat är det bara en fråga om transport.
Så, visst, släpa hem den är prio #1 just nu, vi får se på vilket sätt. Sedan får experterna på BV bidra med sitt kunnande och reservdelar.

Jag kommer att skicka info med jäm na mel lan rum.  ICQ/af

33

Importera den inte som skrot. Då får du inte regga in den

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

34

larsson skrev:

Importera den inte som skrot. Då får du inte regga in den

Om jag skulle köpa en upprostad barndoors papper då? Inte för att det kommer att bli
så, papperna kommer att ordnas, men om det skulle behövas, går det inte då?

35

Du kan ta papper från en annan bil men det kallas för urkundsförfalskning....men bara om någon kommer på det ICQ/ab
Det räcker med att du har chassinr från ett skogslik så borde du kunna få fram nya papper på en buss..... men det blir ju inte riktigt rätt för du frå ju fel chassinr för din bil och ev fel årsmodell också.....

Men kan du inte få fram papper på den du köpt så är det en lätt lösning, men kanske inte något som ska skrivas ut att man gör

Nytt mob nr...

36 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-26 06:49:51)

iooor_21 skrev:

Du kan ta papper från en annan bil men det kallas för urkundsförfalskning....men bara om någon kommer på det ICQ/ab
Det räcker med att du har chassinr från ett skogslik så borde du kunna få fram nya papper på en buss..... men det blir ju inte riktigt rätt för du frå ju fel chassinr för din bil och ev fel årsmodell också.....

Men kan du inte få fram papper på den du köpt så är det en lätt lösning, men kanske inte något som ska skrivas ut att man gör

OK. Min tanke var inte att ta upp konkurrensen med Björnligan eller gå in på olagligheter öht, nu får vi sansa oss.  ICQ/ab
Jag tänkte på skrotbilen som en donator till den som har papper.
Hört att i USA har en buss rekonstruerats som bara hade VIN chassinummer kvar. Vad händer om VIN chassinummer försvinner?

Var går gränsen över hur mycket delar kan en bil ta emot från en donator, det är frågan. Vi pratar om en bil som är 60 år gammal.
Skiljer det hos oss ift andra länder?

PS: det är inte för inte att kommunikationsvetenskap är en 5-årig universitetsutbildning!  Default/lol

37

Vet att vissa verkstäder får stansa in chassi nr men man måste kunna bevisa att det ska vara just det nummret.

Sen hur mycket man får byta så är det nog som så att du egentligen från byta allt, bara du inte gör det på en gång (dvs inte flyttar chassinummret till en annan bil).

Min buss kommer ha någonstans runt 50-80% nya/annan plåt. Gör man det bara något som är snyggt så märks det inte och dom flesta besiktningsgubbar ser så många gamla bilar så dom vet inte skillnad iaf

Nytt mob nr...

38

I själva verket måste det bero också på hur gammal bilen är, om man fullrenoverar en fallfärdig t-ford måste man nästan kunna byta allt.

det finns säkert tydliga regler för vad man får göra, men en intressant fråga är vad händer om VIN chassi nummret blir helt förstört.

under alla omständigheterna verkar som om min buss papper är på gång och det kommer att ordna sig.

39

Som jag förstått det av dom bilar jag importerat och som det framgick på transportstyrelsen sida.
Så gick det inte att regga bilar som det stod skrotade på.

Läste precis på transportstyrelsen och ser inget om det nu.
Men ring dom och kolla med urspungskollen så du inte går på en nit.

Lycka till med en grym bil ICQ/ab

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

40

Om chassinummret är förstört men du har annan dokumentation som styrker dess identitet, köpdokument, gamla regplåtar, foton där man ser regplåt mm
Så kan du få chassinummer instansat av bilfirmor, då får du även ett papper som styrker att det "nya" chassinummret är samma som det gamla.

En polare fick göra detta på sin citroen 2cv

Nytt mob nr...

41

Jag har nu möjlighet att fota/kontrollera/inspektera denna objekt på nytt.

Kan inte experterna uttala sig om alla nödvändiga tips och råd:
1) Vad är viktigt att fotografera
2) Ser att den inte har luftaggregatet i taket (naturligt för modellen) var sitter plåten som sitter där i senare modeller.
3) Hur ser jag vilka delar är original och vilka utbytta (förutom fronten). Bilen är i närmre 60 år.
4) etc
5) etc

Vill gärna ha alla era tips på vad som bör kollas. Jag lyssnar. Bilder kommer.

42

Ta bilder till du blir tokig.. sen kan man analysera dom senare i lugn o roooo... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

43

Precis som föregående talare! ICQ/ab
Vet ju själv när jag varit å tittat/fotat på fordon, att när man kommer hem så funderar man varför man inte tog 100 bilder till...

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

44 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-12-22 17:03:29)

Ok. Fler bilder. Tog massor men tyvärr var kameran inställd på fel ASA. Fler bilder kommer.
Kan ni tyda VIN plåten?

Post's attachments

IMG_4189small.jpg, 27.45 kb, 648 x 486
IMG_4189small.jpg 27.45 kb, 273 downloads since 2012-12-22 

IMG_4199small.jpg, 27.8 kb, 648 x 486
IMG_4199small.jpg 27.8 kb, 260 downloads since 2012-12-22 

IMG_4200small.jpg, 27.89 kb, 648 x 486
IMG_4200small.jpg 27.89 kb, 245 downloads since 2012-12-22 

IMG_4201small.jpg, 27.58 kb, 648 x 486
IMG_4201small.jpg 27.58 kb, 266 downloads since 2012-12-22 

IMG_4207small.jpg, 60.11 kb, 1296 x 972
IMG_4207small.jpg 60.11 kb, 248 downloads since 2012-12-22 

45

Denna är snart på väg till gamla Svedala, pappersproblemet verkar vara löst. Snart iaf.
Växellådan med bakaxlarna samt framaxeln kvar, dock ej motor. Förardörren saknas.
Framsidan ej original, utbytt.

Post's attachments

IMG_4195small.jpg, 27.12 kb, 648 x 486
IMG_4195small.jpg 27.12 kb, 245 downloads since 2012-12-22 

IMG_4202small.jpg, 31.08 kb, 648 x 486
IMG_4202small.jpg 31.08 kb, 267 downloads since 2012-12-22 

46

Motorluckan saknas.

Post's attachments

IMG_4195small.jpg, 27.12 kb, 648 x 486
IMG_4195small.jpg 27.12 kb, 265 downloads since 2012-12-22 

47

Mera.... En projekt tråd väntar vi på sen ICQ/ag

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

48

Bytt ratten också tydligen

Ät gul snö, det kan vara öl.

49

Ingen som vågar sig på att tyda VIN plåten?

50 Senaste redigerad av EskiL 109 (2012-12-22 23:07:16)

All info om årsmodell och chassi nummer står instansat i de rutorna till höger. Kan vara svårt nog att läsa på plåten. Ännu svårare på ett foto.

Kul med bd import! Ser ut som ett ok objekt. Grattis!

Man kan kanske få komma och titta när man är i Malmö.  ICQ/ad

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)