426

Lite mer:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110487.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00347.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00349.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00350.jpg

Lite ny plåt inpassad

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00353.jpg

Sen med oslipade svetsar. Tog en bra stund att bränna ihop

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00352.jpg

Profilbyte

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00354.jpg

Svetsarna ser ut som shit på bilderna av nån anledning. Det blir en heldag ute i helgen bara för att slipa underrede... ICQ/af
Har bestämt mig för att inte blästra. En dag med slipen ute så är den färdig för lack sen. ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00356.jpg

Sedan kom de två sista pusselbitarna till karossen ICQ/ab

427

Ser ju kanon ut michos. Härligt jobb du gör och mkt kul att följa ditt jobb.
Kör nu på. ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

428

ICQ/ag go man go!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

429

Härligt att du sliter... bra jobbat !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

430

Michos Miche skrev:

Svetsarna ser ut som shit på bilderna av nån anledning.

Om du slipar helt plåtrent där du ska svetsa, och ev sänker trådmatningen lite så ska du se att det blir bättre  ICQ/ab

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

431 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-12-14 10:47:21)

ICQ/ab!

Den lägsta trådmatningen man kan köra på ESABen i det garaget är 4, och jag kör på treans strömstyrka. Mataren orkar inte mata fram under hastighet 4, då bara spottar den.
Det är därför det blir lite väl höga fogar, men genombränningen blir bra. Fast bilderna ljuger lite också, det är bättre i verkligheten än det ser ut på bilderna. Jag har skaffat ny telefon med en annan kamera än jag haft förut, och den verkar förvränga bilderna något. Kolla bilden med värmekanalerna, de ser alldeless snea ut. Sedan en bild i ett tidigare inlägg ser det ut som det diffar 1 cm i en skarv. Aja, skitsamma bara resultatet blir bra. ICQ/ab

Det där med plåtrent var ett bra tips, det har jag faktiskt inte tänkt på att det kan göra skillnad. Det ska jag prova! ICQ/ab

Det blir att investera i en ny svets när jag får mitt eget garage färdigt. ICQ/ab

Tack för all support ICQ/ab

Kör vidare ikväll ICQ/ab

432

Plåtrent gör en fantastisk skillnad, jag vet inte om du brukar renblåsa slangpaketet om inte gör det. För det samlas en fanastiskt massa skit som gör att det går trögt ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

433

prova 0,6 tråd om du inte har det

434

0,6 har vi provat, men den skrynklas bara ihop efter tråden lämnar munstycket även om vi bytt till rätt munstycke. Den svetsen har gått mycket och har sett sina bästa dagar, ett helt nytt slangpaket hade varit på sin plats. Har faktiskt aldrig tänkt på att blåsa rent slangen, får prova det idag! ICQ/ab

435

Glöm inte att slipa plåtrent innan du svetsar. Det är ju väldigt viktigt. Man slipper porer och kan sänka gasflödet ganska rejält.

436

blås ren hela svetsen invändigt

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

437 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-12-14 22:50:32)

Svetsen blåses ren med jämna mellanrum ICQ/ab Idag provade jag att blåsa igenom slangen och bytte munstycke, men den orkar fortfarande inte under fyran. Slangpaket och handtag är rätt slitna, så det är väl egentligen enda sättet att fixa den. Svetsar man grövre grejer blir det riktigt fint. ICQ/ab Slipade rent i skarven mellan tunnel och golvhalva idag och svetsade igen. Blev riktigt skapligt ICQ/ab

Men ikväll lade jag störst fokus på att fixa passagerardörren. Här kommer en bildserie vad som hänt med den(vissa bilder är visade förut):

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00083.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00357_zps981e3794.jpg

Det är väldigt svårt att se på bilderna hur snett det var. Som värst gick dörren bara att stänga om man pressade den med kraft och låste med innerhandtaget. Då hölls den åtminstone stängd.

Efter förra veckans vantskruvssvetsande och dagens rikt av dörren som var knäckt på flera ställena runt gångjärnen:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00358_zps7a0c0f87.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00359_zps73b17396.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00360_zpsb8e69978.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00361_zps81237519.jpg

Lite snett här

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00362_zps7153787e.jpg

Nu kan man stå och skjuta iväg dörren med lite fart och den fastnar perfekt i låskistan med ett klick! ICQ/ab Ny fjäder i handtaget är det också

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00364_zps457b3e5c.jpg

Med detta kan jag berätta att karossen är färdig för de nya kanalerna som ligger och väntar! Jag beräknar att plattan ska vara färdiglagad och slipad tills nästa helg. Då skruvar jag fast kanalerna på plattan och lyfter på karossen för att svetsa i den sista plåten som saknas för att rostlagningen ska vara färdig ICQ/ab Visst kommer det att kapas och svetsas efter det, men då är det rikt och byte av en bit runt vindruteramen.

Tack för supporten allt volk! ICQ/ag

438

Underbar energi och kul att den slitna utsidan ska behållas. Kommer bli en höjdare ICQ/ab

439

Kommer bli hur cool som helst..bra tempo! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

440

Blir sååå bra denna gamla kämpe!! Tack för att du gör detta! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

441

Gött jobbat Michos!

Alte Liebe rostet nicht!

442

Vilket driv du har, kul att se! den kommer att bli stenhård. När jag har svetsat ihop lite rostig plåt använder jag punktblästern.
Då får du en helt ren yta, slipar man med rondell riskerar man att slipa plåten ännu tunnare.

443

Fantastisk support med glada tillrop och bra tips! ICQ/ab Det vwärmer! Svetsningen blir bättre och bättre!

Idag kikade Demian förbi och gav en massa trevwliga råd om svetsning och färgsättning. Efter rådgörande med ett gäng fantaster har jag nu blivit övertygad att använda sena ovalskärmar fram. De ska målas och slipas i omgångar för att få den rätta looken på bilen. ICQ/ab Men visst, får jag tag i ett par splitskärmar i rätt skick så slår jag till. Men om jag ska fejka fram patina är det bäst att börja nu så de kan ligga ute i omgångar och rosta till sig.

Idag hade jag inte så mycket energi för att jobba, så det blev bara en mock up för motivation och lite kladdande med BT Kemis färg till att börja med mest för att det var roligt. Målet är ju riktigt sliten lack som övriga bilen, så underarbete var inget jag ödslade för mycket tid på. Lite sandpapper för att få en bra fästyta, sen fram med penseln. När jag kommer att byta till runda tuthål kommer färgen att brinna och ge en fin krackelerad yta. ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00376_zpsb492aff1.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00375_zpscbbc5035.jpg

Bakskärmarna ska jag inte använda, NOS piratskärmar från 70-talet i tunnare plåt än vad bilen förtjänar. Bara kul att hänga på.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00371_zps124affaa.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00370_zps4cfb790c.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00365_zpsd83af761.jpg

Mycket snö har vi fått å ICQ/ae

444

Jo, tack för garagetitten  ICQ/ab

Trevligt med skärmar...

445 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-12-16 22:45:45)

Skärmar är trevwliga ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00377_zpsfd9e44b6.jpg

Idag åkte tunneln ihop

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00386_zps40380946.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00378_zpse6a6b4ba.jpg

Här blev det kapat

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00388_zpsddb214c3.jpg

Finns en del att jobba på

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00379_zps3889b782.jpg

Nytillverkning

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00385_zpsc1ef3f81.jpg

Framdelen av höger golvhalva ska bytas för att få rätt profiler. Sedan är främre delen klar ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00380_zps1a7c44bc.jpg

Ett tunnare lager BT Kemibrun färg ströks också. Tänkte prova att "polera torrt" som man varnar för i bilvårdsdguider för att ta mig igenom de olika färglagren.

446

Snyggt! ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

447

BT kemi färg vad är det? och vart köper man det? verkar ju bli bra finisch med den färgen.

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

448

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03279.jpg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cuprinol

"kom till Sverige via bygghandeln Bönnelyche & Thuröe på 1920-talet"

Bönnelyche & Thuröe är väl mest kända som BT Kemi och giftskandalen i Teckomatorp: http://sv.wikipedia.org/wiki/BT_Kemi

Färgen håller än idag och fäster riktigt bra på metall även om den var tänkt som träskydd. Jag har hittat mina burkar på en loge, och det är väl så man hittar på dem. Färgen är dock tillverkad i Malmö.

449

Det vart väldigt bra yta, och snygg färg den gröna.

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

450

ååååhhhhh..... CAPRI?

Better late then never