1

Fan!

Trodde jag nästintill var färdig för att börja provköra lite men fick med nöd å näppe ut bilen på uppfarten och det fanns ingen vilja alls att gå på tomgång. Så jag tog in den igen och gick igenom tändsystemet, mätte upp avstånd på tändstiften och kollade gnista å soppa allt verkade okey men när jag lyfte på ventilkåpan höger bak såg jag att två ventiler satt fast  Default/yikes

Är det rost som gjort att ventilen fastnat eller dålig smörjning? Motorn har ju inte varit igång nästan trettio år? men oljan såg inte dålig ut när jag bytte och det är ganska mycket olja runt ventilerna nu oxå?

Skulle man kunna prova att knacka lite på ventilen med gummiklubban för att se om den "hoppar" loss eller är det bara att plocka av toppen direkt?

http://i56.tinypic.com/rlxkki.jpg

Tips mottages!

2

Motorn mår nog inte speciellt bra. Du kan ju se om du får loss den, 5-56 eller liknande o trycka, vrida o jucka lite. Rost o gamalt sot gör att den fastnat i styrningen och troligtvis tätar inte ventilerna så bra så en renovering är säkert behövlig.

3

alright;) har inte tid/lust att renovera motorn innan sommaren är ju så åk sugen så jag tänkte få igång den så man kan cruisa lite i sommar å riva till vintern. Jag vrider/knackar lite får vi se ICQ/ab

4

Råkade ut för samma sak på en helrenoverad 30hästare för ett par år sen den hadde oxå stått stilla länge, den hadde dessutom krökt stötstängerna när man vred den på starten.... ICQ/ao
var bara o riva ur pressa ur ventilerna smörja upp och montera tillbaka med nya stötstänger, kan säga att jag alldrig skulle fått dem att gå lätt igen genom att knacka o vrida lite ICQ/ad men iofs såg det mer ut som inkörnings olja eller liknande som höll fast de ventilerna...

funkade hur bra som helst efter det,,,,,,

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

5

Jag har fått loss på det sätt jag beskriver ovan o fått motorn att gå men den gick inget vidare bra ICQ/an

6

Fan igen

Ventilerna gick fan inte att rubba, kan man plocka av toppen utan att ta dän motorn? Börja skruva lite men det ju tusen grejer ivägen:)

7

Spar en massa svordomar, dina knogar och lyft ur rovan. Mycket lättare.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

8

okey, bara att kavla upp ärmarna å sätta igång låter det som ICQ/ad

9 Senaste redigerad av jladenfors (2011-04-13 07:35:58)

Har nu lyft ut motorn och lyckats plocka av toppen som strulade. Vad jag kan se är cylindern och toppen helt okey men två stötstänger är krökta och jag fick endast lös en av ventilerna den andra "gick av"  ICQ/am. Lyckades dock knacka ut den trasiga biten utan att förstöra något men nu står jag lite i valet å kvalet vad jag skall göra.

1. Har börjat fiska lite efter nya topplock, då de andra ventilerna kanske inte heller är i topskick?
2. Försöka laga det som är paj, dvs köp en ny ventil och 2st ny stötstänger, eller bör man köpa byta samtliga ventiler, fjädrar, stötstänger när man ändå håller på?
3. Lämna in topparna till någon som kan renovera dem? Någon som har tips på nån i upplands trakten som kan det?

Vad tycker ni? Är väl lite sugen att efter sommaren byta hela motorn till en större så jag vill inte "tok" renovera denna, fast samtidigt är det ju roligt att ha orginal (om det nu är det) motorn kvar.

10

Vad är det för motor ? DVS - vilka toppar behöver du.... (PM?)

11

Skall försöka renovera topplocket jag har till att börja med men så för tillfället är det inte intressant. Men vi får väl se hur renovering går ICQ/ad