Fan!
Trodde jag nästintill var färdig för att börja provköra lite men fick med nöd å näppe ut bilen på uppfarten och det fanns ingen vilja alls att gå på tomgång. Så jag tog in den igen och gick igenom tändsystemet, mätte upp avstånd på tändstiften och kollade gnista å soppa allt verkade okey men när jag lyfte på ventilkåpan höger bak såg jag att två ventiler satt fast
Är det rost som gjort att ventilen fastnat eller dålig smörjning? Motorn har ju inte varit igång nästan trettio år? men oljan såg inte dålig ut när jag bytte och det är ganska mycket olja runt ventilerna nu oxå?
Skulle man kunna prova att knacka lite på ventilen med gummiklubban för att se om den "hoppar" loss eller är det bara att plocka av toppen direkt?

Tips mottages!


men iofs såg det mer ut som inkörnings olja eller liknande som höll fast de ventilerna...
. Lyckades dock knacka ut den trasiga biten utan att förstöra något men nu står jag lite i valet å kvalet vad jag skall göra.