1 Senaste redigerad av C.Frisk (2012-11-28 22:06:10)

Den här idén har jag snott rakt av från Erik "OldeschoolVw" Nyman här på forumet. Vinningen för egen del är bättre utrymme för ormbo, utflyttat oljefilter samt lättare i/urmontering utav motorn. Min balk är baserad på en originalbalk men byggs lika lätt med fyrkantsprofil. Motorkuddarna på bilden är en utav Biltemas universalmodeller om jag inte minns fel (kan även vara en märkesspecifik modell från samma företag).
Det enda problem jag stött på är att jag hade lite för bråttom med inpassningen vilket medför att värmekammare bara är att glömma pga platsbrist vilket syns på bilderna. Tar man sig lite mer tid så ser man till att få större frigång mot balken. Jag ska även byta till längre pinnbultar då det är snålt med gängor kvar som ni också kan se på bilderna.
Själv har jag kört ~400 mil utan problem och Erik har kört betydligt längre med sin balk.

http://i49.tinypic.com/26034ae.jpg
http://i50.tinypic.com/2lbhobt.jpg
http://i49.tinypic.com/o5ztih.jpg
http://i46.tinypic.com/v789on.jpg
http://i48.tinypic.com/34rywl1.jpg

2

Såg nice ut...eliminerar väl behovet av bussbalksfäste i motorn också.....eller?

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

3

Fredde.B skrev:

Såg nice ut...eliminerar väl behovet av bussbalksfäste i motorn också.....eller?

Stämmer bra det!

4

Messervisserläge.. ICQ/an

Frågan om det är lämpligt att ha motorkuddarna med drag belastning..håller ett tag men....
jag hade velat ha dom, så vikten står på kudden, dvs som dom brukar användas ICQ/ad --
så om dom går sönder rasar inte motorpaketet ner.. ICQ/am
messervisser läge över..


Trevlig lösning!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

Messervisserläge.. ICQ/an

Frågan om det är lämpligt att ha motorkuddarna med drag belastning..håller ett tag men....
jag hade velat ha dom, så vikten står på kudden, dvs som dom brukar användas ICQ/ad --
så om dom går sönder rasar inte motorpaketet ner.. ICQ/am
messervisser läge över..


Trevlig lösning!! ICQ/ag

Det återstår ju att se men då de övre originalkuddarna samtidigt finns kvar är jag tämligen övertygad om att det kommer att hålla länge. Det vilar inte mycket vikt på extrakuddarna utan tanken är att de i första hand ska ta hand om vridkrafterna som uppstår. Är man osäker så får man väl byta kuddarna efter varje säsong vilket inte blir dyrt med tanke på inköpsstället  ICQ/ad  ICQ/ag

6 Senaste redigerad av michaelth (2012-11-28 23:31:48)

Tänker mest hur original balkens gummikuddar e konstruerade.. och motor kuddar i allmänhet!
Att det i detta läget finns övre infästningar av lådan... säger inte att det e så på alla Bay ICQ/ab .. kan ju vara fler som kopierar balken ,som inte har  dom. och då blir all vikt på dessa..

men tanken e go! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

early bay har väl inget övre fäste om ja fattat rätt...men det är ju inte så svårt att konstruera balken så att den inte hänger i motorkuddarna....om nu motorkuddarna ens behövs.....men grund ideen var ju skitbra........löste en del problem för mig...

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

8

C.Frisk skrev:
michaelth skrev:

Messervisserläge.. ICQ/an

Frågan om det är lämpligt att ha motorkuddarna med drag belastning..håller ett tag men....
jag hade velat ha dom, så vikten står på kudden, dvs som dom brukar användas ICQ/ad --
så om dom går sönder rasar inte motorpaketet ner.. ICQ/am
messervisser läge över..


Trevlig lösning!! ICQ/ag

Det återstår ju att se men då de övre originalkuddarna samtidigt finns kvar är jag tämligen övertygad om att det kommer att hålla länge. Det vilar inte mycket vikt på extrakuddarna utan tanken är att de i första hand ska ta hand om vridkrafterna som uppstår. Är man osäker så får man väl byta kuddarna efter varje säsong vilket inte blir dyrt med tanke på inköpsstället  ICQ/ad  ICQ/ag

Jag håller med michaelth. Den kudden får inte inte mindre belastning för att det finns en kudde till i kedjan. Vulkningen är inte gjort för dragbelastning.
Om du hänger något i ett rep som tål 500 kg och förlänger det med ett snöre som bara tål 5kg så kommer snöret att gå av om du belastar det med 50 kg.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Jag köper era argument då det är helt rätt att inte Biltemakuddarna är gjorda för drag, original består ju konstruktionen utav de 2 övre kuddarna som lådan hänger i samt de 2 bakre som motorn vilar emot.
Litar man inte på den här konstruktionen så kan man som ni säger bygga om så att balken vilar på kuddarna istället.  ICQ/ab
För egen del kommer jag dock att fortsätta köra med den här lösningen då det hittills fungerat klockrent i praktiken.
Jag kommer att hålla koll på kuddarnas kondition och återkommer om problem uppstår. Att motorn skulle ramla ner är dock osannolikt då 4st kuddar ska gå sönder samtidigt.

Ut och bygg nu och visa era lösningar så ska ni se att det snart finns en riktigt snygg lösning som tilltalar alla!  ICQ/af

10

På en splittbuss jag hade tidigare hade jag en omvänd konstruktion. På den bussen var vänster växellådsgaffel i mjukaste laget o motorpaketet lutade ca 5 cm mer på ena sidan mätt på fläktkåpan mot motorrumstaket. Satte då ett stag under motorn, i bakkant uppfäst i kofångarinfästningen, o med motorn vilande dikt an med två kuddar på staget...en nödlösning första sommaren. Sen till vintern så åkte motor o låda ut o ny gaffel kom på plats.

Lite regelvidrigt i min värld...men en fungerande nödlösning.  ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11

Man kan ju göra på ett liknande sätt här. Man sätter alltså kudde med infästning under motorn, o bultar direkt i "ramen" vid sidorna.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

12

de är väl bara o flytta ner de där fyrkantsrören som är upptill så är problemet löst?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg