just biltemas kan jag inte uttala mig om, men hela finessen är ju att se till att relät aldrig "kopplas" när man har startmotorn igång. Det är att bryta/koppla in med hög ström som är känsligast. Väl inkopplat kommer inte så mkt ström gå genom reläet. Startmotorn förvisso, men startbatteriet hjälper ju till. På en modern bil så "släcks" ju vissa förbrukare när startmotorn går, och på en sådan källa ska man inte koppla skiljereläet, då kommer det riskera sluta/bryta precis när startmotorn kopplas i och man får en strömpeak.
Enklaste och bästa är bara en batteribrytare mellan batterierna och slå på den när man kör och koppla isär kretsarna när man står stilla. Det man vill är ju att trycka i laddning i batteriet när man kör och ha startbatteriet urkopplat när man bor.
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)