1

Har sökt som en gnu överallt och nu har jag tillslut hittat en bra sida som visar hur man ska koppla(Iaf "Båtfolket" gör så) och så kan man köpa rätt grejer direkt av dom. Billigt vet jag inte men de duger nog?
Vill iaf dela med mig av detta om nu fler vill campingfixa sin bil
http://www.skyllermarks.se/infohafte_2012.pdf

10w buss -57a
Pickup från -67

2

Du kan köpa billigare komponenter och koppla själv enl deras princip. Detta funkar bra för en bobil. Principen är ett relä som kopplar ihop båda batt när tändningen på och isär när den är av. Inga stora strömmar just då så ett vanligt kraftigt relä funkar.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

jag kommer att koppla in ett sånt här http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … ela-25230/ i bussen när tillfälle ges. 150 pengar tycker jag är helt ok..

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

4

La upp detta för att jag inte har hittat några kopplingsscheman eller hur grova kablar man ska använda sig av.
Denna länken visar rätt bra vilka kablar och vart man ska säkra mm dock jordar jag i bilen ist för att dra jordkablar överallt.
Jag ska testa med biltemas o se hur den funkar, hoppas på goda resultat.

10w buss -57a
Pickup från -67

5

Jag kör med ett biltema skiljerelä sedan några år. Funkar kanonbra ICQ/ab
Dom har visst sänkt priset en hundring sen jag köpte, men det är ju bara bättre för er ICQ/ab

Och jag är ganska övertygad om att det är exakt samma relä som
säljs i vissa båraffärer för 6-7ggr mer pengar. Det enda som skiljer är klistermärket.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

just biltemas kan jag inte uttala mig om, men hela finessen är ju att se till att relät aldrig "kopplas" när man har startmotorn igång. Det är att bryta/koppla in med hög ström som är känsligast. Väl inkopplat kommer inte så mkt ström gå genom reläet. Startmotorn förvisso, men startbatteriet hjälper ju till. På en modern bil så "släcks" ju vissa förbrukare när startmotorn går, och på en sådan källa ska man inte koppla skiljereläet, då kommer det riskera sluta/bryta precis när startmotorn kopplas i och man får en strömpeak.

Enklaste och bästa är bara en batteribrytare mellan batterierna och slå på den när man kör och koppla isär kretsarna när man står stilla. Det man vill är ju att trycka i laddning i batteriet när man kör och ha startbatteriet urkopplat när man bor.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)