Jag gillar karaktären hos enkelportsmotorn. Troligtvis beror det mycket på förgasaren, som ofta är sliten och har problem med flat-spots hos dubbelportarna, medan den mindre 30-förgasaren som sitter på enkelportsmotorn verkar vara av en mer robust konstruktion och är också lättare att ställa in. En väl intunad enkelportare har ett fullödigt bottendrag som inte borde ha några problem att knuffa den modest packade Barndooren uppför backarna, således ett bra förslag om det "bara ska funka".
Vill man "trimma", då är ju situationen en helt annan och man gör sig själv en tjänst och läser på lite och stöter man på några frågor, så kan nog våra motorkunniga guida dig i rätt riktning. Själv har jag två motorrecept jag samlar delar till.
Det första receptet tänkt jag skulle få basera sig på en orörd bottendel där man helt sonika byter ut förgasaren mot dubbla från en typ3. Detta främst för att kompensera för att jag inte får tag i någon bra 34-förgasare, men även för att det är kul att testa på ngt nytt. Även om detta inte kommer medföra någon hysterisk effektökning, tror jag det kan bli bra jämfört med en sliten enkel. Nästa steg är att ge sig på några genomgångna toppar med roterande fil och i samma veva monterade 1:25-vippor. "Ormbo" har jag redan så där börjar man närma sig en begränsning hur långt man kan gå utan att dela blocket, men jag tror att man med bara en 60-70 hästkrafter har nog med effekt för att flytta på en splittbuss. Men de flesta agitatorer brukar skrika högt när man inte vill dela blocket, men mycket handlar om hur bra utgångsobjekt man har och även hur man kör med motorn. Men jag kan inte säga emot i frågan, klart man ska renovera från grunden om man vill att det ska bli bra!
Det andra receptet baserar sig både på större borr, slag och förgasare, men det finns en egen tråd för det bygget.
Det vore intressant om fler turboförespråkare kunde sälja in sin grej just som en lämplig bussmotor. Turbon uppfanns ju ursprungligen för tung trafik och är kanske just den saknade komponenten man behöver när man vill ha knuff i backarna?
Grinder and paint, makes me the welder I ain't