1

Jag skulle behöva lite hjälp med idéer på hur man bygger en bra bussmotor!  ICQ/ab

Jag har två alternativ (enligt mig):

-Bygga på en 1600 EP (126A)
-Bygga på en 1600 DP (Bubbla -75 tror jag)

Jag är till en början inte ute efter en effektstark motor, utan den ska "bara funka"  ICQ/ae

Tillbaka i ny förpackning...

2

Det handlar väl mest om vilken av motorerna som är friskast. ICQ/ab
Har de inget kännbart axialspel, få mil/gångtimmar, eller dokumenterad seriös renovering så går det kanske att låta bli att öppna blocken, annars är det nedplockning, arborrning och uppmätning av alla delar som gäller.
Ska du ha motorn i en baybuss så behövs skruvhålen i blocket för bakre motorfäste(finns inte på bubblamotorn, kanske på stationären?).
1600 ep sitter orginal i tidig bay och är en bra kombination, men en stationärmotor måste ju också byggas om endel.. Default/hmm

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

nobody skrev:

Jag skulle behöva lite hjälp med idéer på hur man bygger en bra bussmotor!  ICQ/ab

Jag har två alternativ (enligt mig):

-Bygga på en 1600 EP (126A)
-Bygga på en 1600 DP (Bubbla -75 tror jag)

Jag är till en början inte ute efter en effektstark motor, utan den ska "bara funka"  ICQ/ae

Jag har ett arborrat vevhus till salu för EP 1600 till tidig bay. Naturligtvis med fästhål för balk.

4

Jag räknar med att AR-borra, min tanke är att plocka ut några fler hästar än orginalmotorn leverar ICQ/ab
Motorn ska sitta i en BD  ICQ/ab

5

nobody skrev:

Jag räknar med att AR-borra, min tanke är att plocka ut några fler hästar än orginalmotorn leverar ICQ/ab
Motorn ska sitta i en BD  ICQ/ab

Ok..så då behöver du inget balkfäste... ICQ/ad

6

1600, eller 1500, enkelport är en väldigt trevlig motor som den är. Dessutom är den billig i drift.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Ja, jag har haft en Bubbla med 1600:a EP, pluttrar på fint ICQ/ab
Men hur är EP-motorn när man vill börja småtrimma den?  ICQ/ag

8

nobody skrev:

Ja, jag har haft en Bubbla med 1600:a EP, pluttrar på fint ICQ/ab
Men hur är EP-motorn när man vill börja småtrimma den?  ICQ/ag

EP-motorn blir ju en DP om du byter toppar,vilket ju är det första man gör när man "småtrimmar" den.  ICQ/ad

9

Jag gillar karaktären hos enkelportsmotorn. Troligtvis beror det mycket på förgasaren, som ofta är sliten och har problem med flat-spots hos dubbelportarna, medan den mindre 30-förgasaren som sitter på enkelportsmotorn verkar vara av en mer robust konstruktion och är också lättare att ställa in. En väl intunad enkelportare har ett fullödigt bottendrag som inte borde ha några problem att knuffa den modest packade Barndooren uppför backarna, således ett bra förslag om det "bara ska funka".

Vill man "trimma", då är ju situationen en helt annan och man gör sig själv en tjänst och läser på lite och stöter man på några frågor, så kan nog våra motorkunniga guida dig i rätt riktning. Själv har jag två motorrecept jag samlar delar till.

Det första receptet tänkt jag skulle få basera sig på en orörd bottendel där man helt sonika byter ut förgasaren mot dubbla från en typ3. Detta främst för att kompensera för att jag inte får tag i någon bra 34-förgasare, men även för att det är kul att testa på ngt nytt. Även om detta inte kommer medföra någon hysterisk effektökning, tror jag det kan bli bra jämfört med en sliten enkel. Nästa steg är att ge sig på några genomgångna toppar med roterande fil och i samma veva monterade 1:25-vippor. "Ormbo" har jag redan så där börjar man närma sig en begränsning hur långt man kan gå utan att dela blocket, men jag tror att man med bara en 60-70 hästkrafter har nog med effekt för att flytta på en splittbuss. Men de flesta agitatorer brukar skrika högt när man inte vill dela blocket, men mycket handlar om hur bra utgångsobjekt man har och även hur man kör med motorn. Men jag kan inte säga emot i frågan, klart man ska renovera från grunden om man vill att det ska bli bra!

Det andra receptet baserar sig både på större borr, slag och förgasare, men det finns en egen tråd för det bygget.

Det vore intressant om fler turboförespråkare kunde sälja in sin grej just som en lämplig bussmotor. Turbon uppfanns ju ursprungligen för tung trafik och är kanske just den saknade komponenten man behöver när man vill ha knuff i backarna?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Industrimotorn är förmodligen en bättre grund för de har levt ett lugnare liv.
Är du ute efter lite oldschool-look så är enkelport att föredra, annars är dubbelport det självklara valet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Intressant!
Planen är att, med lite tur, ha en körduglig buss till sommaren. Därför kan jag inte "ta ut svängarna" med en raketmotor, utan jag nöjer mig med att den ska fungera och klara av uppförsbackar  ICQ/ad
Dock så kan jag gärna småtrimma den som sagt, och vad det nu innebär kan man ju fråga sig ICQ/ad  Default/lol

Men som sagt, en turbomaskin eller bara en fet sugmotor med Weber 48:or eller nåt är ju drömmen ICQ/ag

12

Om du hittar Typ3-förgasare och insug så är väl det enklaste vägen men de förgasarna brukar vara rätt slitna, finns insug både till enkel- och dubbelportstoppar.
Detta är en okänd värld för mig du jag är mer åt IDA-hållet än nostalgitrim som detta lutar åt.
Lite tips kan du nog få här:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=12780
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=3154

Ali G