Gammal bil med rynkor 
Taket är ju fulländat!
Har svetsat igen yxhugget som fortfarande är klart synligt och lite andra hål. Annars är det helt tätt förutom hålet för antenn och luderkanonen som ska vara kvar. Det jag bekymrar mig lite för är att övre delen av vindruteramen är för knölig för att få till bra med rutan. Men det visar sig! Finns väl alltid någon som har en ram liggande. Målet är väl en av Sveriges hårdare bubblor och att röra så lite som möjligt
Hela bilen är ju knölig och sne, men det ger den bara mer pondus!
Vidhåller min ståndpunkt i frågan...MÅSTE behållas som det är.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Tyvärr saknas hela händelseförloppet från igår då minnet var slut i telefon och bilderna ligger i en mapp som jag inte kommer åt.
Men, två dörrar har blivit en:

Med botten från 60-talarn och svarta färgen bortskrapad

Efter en massa punktsvetsning och någorlunda rikt blev det dags för att med gubbsnor täta igen springan. Ju mer jag svetsade ju svårare blev det. Då tröttnade jag och gjorde avvägningen att den här dörren ändå kommer att vara det rakaste och slätaste på hela bilen... Har inte tid att lägga flera kvällar på en dörr som ändå blir för fin för bilen. Dessutom passar den bra med en synlig Frankensteinskarvning. Det finns lite att göra på insidan innan den är riktigt klar.



På med lite färg från BT Kemi så var saken biff! Ska givetvis mattas ner i framtiden och "slitas till" med inslag av bordeaux, vitt och brunt. Jag fick gångjärnen att stämma i läge med 1 mm felmarginal 

Jämfört med högerdöra


Det som blev kvar 

Eftersom "före-bilderna" gömmer sig inne i telefon får den här bilden illustrera hur slut den var innan. Bottenlös och helt bortrostad efter hela framkanten.
En av nästa grejerna blir att bygga riktstag som Mackan har inne i karossen. Högerdörren går knappt att stänga för att det är så trångt medan vänsterdörren glipar 1,5 cm. Blir att införskaffa vantskruv för ändamålet 
See ya!
Roligt att följa dig!! 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
gött! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det blir bra det där ! Ser fram emot kommande uppdateringar 
384 2012-11-24 23:41:42 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-11-24 23:46:56)
Kul att höra uppskattning från allesammans 
Lite som hänt i veckan:





De gyllene pärmstopparna 


Nu är det bara värmekanaler och trösklar kvar att fixa. Kommer att levereras av upnorth!
Var till lantmanna och skulle ha några vantskruvar för att bygga stag för att rikta karossen, men de hade bara två i lager. Skulle ta en vecka att få hem. Då bestämde jag mig för att lyfta ut karossen och börja med plattan istället. Jag fick ett tips om att skruva fast trösklar och kanaler på bottenplattan för att sedan lyfta på karossen ovanpå och svetsa fast. Så då får det väl bli så då.
Har ju golv och allt så det ska jag börja med imorgon!
Förardöra är nu i princip helt klar. Saknas fäste för fönsterhissen i botten och infästning för stoppinnen är dålig, men det får bli en senare fråga. Har lite press på mig med att hinna med plåtarbetet tills garageägaren ska bygga lackbox och lacka sin bil på vårkanten. Tittar man noga ser man hur illa en 60-talsbotten passar i en splitdörr. Men det får duga den här gången. Hessisch väntar inte på mig om jag inte blir klar i tid.


25hp var på blixtvisit med en skärm till notchen. Tack för all hjälp!
Nu saknar jag bara skärmen vänster fram till den, då den som satt på är helt sopslut i förhållande till bilens övriga skick.
More to come...

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Trevliga uppdateringar och bra blir det, är det tänkt att den ska rulla till sommaren?
! Jag siktar på att hinna till Hessisch. Om allt går lika bra som det har gjort hittills räknar jag med att all rostlagning ska vara färdig till senast slutet av januari. Karossen saknar bara kanaler och trösklar, och två olika bottenplattor ska bli en. Sedan finns det ju lite småfix som att helsvetsa ihop baljan fram, rikta lite hörn, vindruteram och liknande innan plåtjobben är klara.
Montering av bilen borde jag hinna på fyra månader då jag har det mesta för att bygga ihop den, iallafall maskinellt.
The Blue Slug tog runt fyra månader, då kunde jag inte så mycket och karossen satt ju på. Ett naket chassie med en massa lösa delar är lättare att få ihop. Så nog borde det gå! Det jag känner mig osäker på är elsystemet, men som tur är ska Mackan hjälpa mig med ett helt nytt. 
Lite bilder på den i dagsljus(höstdis):











Och så plattorna:

Kommer bilder senare ikväll! Har börjat med att slipa bort ytrost och skrapat underredsmassa från 67-plattan som ska donera golvhalvor. Mer om det senare 

Öj öj öj, fint blir det! 
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!
Bra jobbat. Du gnor på som en iller... 
Härligt,här rullar det på i vanlig ordning ser jag,kör på..alltid lika roligt med dina uppdateringar... 
late,
in love,
and a little drunk..
trevliga bilder som vanligt . ser fram mot nästa update! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Följer med skräckblandad förtjusning vad som sker!
Om du behåller taket som det är så skulle jag vilja föreslå att du låter luftgallret vara som det är eller bara lagar det lite..
Kör på!
S
393 2012-11-25 23:22:36 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-11-25 23:28:40)
Haha, satt och läste om hermeliner på jobbet här om dagen, vilka är en slags iller. Mycket skumma djur, ser gulliga och trevliga ut men äter allt som kommer i dess väg... Av någon anledning tycker jag det är fantastiskt intressant att läsa om djur och växter.. Hmmm.
@Sten, nä det är inte så farligt som det ser ut. Min baypickis är bra mycket sämre och kräver bra mycket mer plåtjobb än den här
Gallret får nog vara som det är, men är sugen på att lägga i de spjälor som saknas.. De andra får vara knöliga och snea


1950 vs 1967

Väldigt fint ramhuvud. Inga problem med att gänga upp fästhålen igen
Till höger ser man en bit av gamla torpeden som satt kvar. Inga som helst problem att skruva loss utan vare sig värme eller olja. Tysk kvalitet!

Insmord med ATF-olja blev det lättare att bedöma skicket på donatorgolvet.

Jag orkade inte göra så mycket mer ikväll mer än att gänga upp gamla hål och börja plocka loss bromssystemet bak. Inga som helst problem nånstans med att något skulle vara fastrostat. När jag tog loss T-kopplingen insåg jag att galna Bengtsjukan just slagit till. Original ATE T-koppling med tillhörande Kamax-skruv... Mmmmmm

Översyn
Tilläggas skall att handbromsen fungerar helt utmärkt på 50-plattan. Finns nya långa handbromswirar att köpa?
Hörs snart igen alla glada läsare! 
Galna Bengtsjukan...
Ja åsså lite VWHD på de så!!

50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Man kan då inte säga att du backar för att jobba iaf!
Det här blir bra det! :-D
Väldigt coolt me ett project där allt inte e perfekt, bra jobbat!!
,

Typ1-58:a Vert, å en 62:a sommar bruksis!
Galna Bengtsjukan...
![]()
Ja åsså lite VWHD på de så!!
![]()
...trevligt å se att det kan drabba yngre folk också 
Kapa inte bort den bakre delen på golvet nu bara
Classic har vajer för 396:-
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Verskräckliche Bengtgekrankheit
Jag ska faktiskt erkänna att av de bilar jag skrotat ner har jag sparat alla Kamax-skruvar som gått och alla korrekta smådetaljer som clips och sådant... Bra att ha vid återmontering
Så det är klart att man kan drabbas av Bengtsjukan redan vid tidig ålder i livet 
Jobb finns det och jag siktar inte på helt superperfekt. Men underredet tänker jag göra så bra som möjligt. Framvagnen blir av senare modell med höga torn då den splitframvagn jag har är bra dålig efter 30 år i ett surhål, växellåda blir helsynkad 1500 typ 3 och bromsarna blir 58 --->. Detta av körvänlighet då jag ska ha en 1600 i efter bes, och bromsarna av säkerhetsskäl. Kanske bygger jag tvåkrets på en gång om det inte är för bökigt.
Ang bakdelarna av golvhalvorna kan jag försäkra att de blir kvar. Den vänstra är riktigt skaplig medan den högra behöver lite tlc.
Men vad har hänt idag?

Ett gäng avdragna skruvar har borrats ur och nya gängor har gjorts, även befintliga fina hål har gängats upp efter år av naturens krafter. Rätt så tidsödande och tråkigt arbete, men nu är alla skruvhål som finns på underredet användbara utom ett som inte gick att rädda. Som tur var är det en svetsmutter som går att borra ur och byta vilket jag tänker göra någon dag. Tur är också att torsionen är bortplockade sen länge, för det är ett jobb som inte är så kul på skogsbilar.
Som chassiet står just nu är det i princip färdigt för montering förutom golvhalvorna och bottenplåten emellan dem, om man utgick från att man inte ska snygga till och måla upp det vilket jag har tänkt att göra. För min del blir det att slipa ner så gott det går och penselmåla med lämplig färg som inte är för blank. Men det ger lite hum om att det har klarat sig väldigt bra efter alla år i skogen.
Imorgon börjar jag kapa och tar bort mellanplåten så jag ser vad som ska beställas hos classic, där bland annat nya handbromswirar. Allt som är tveksamt byter jag ut när plåten nu är borta. 

Vad betyder detta? Ramnumret är 1-0174543 vilket daterar plattan till maj 1950. Men det här?
Men alltså.......... taket är ju så härligt rynkigt:-) 2 stora tummar upp för bygget!!!
