376

Gammal bil med rynkor ICQ/ab

377

Taket är ju fulländat! ICQ/ab Har svetsat igen yxhugget som fortfarande är klart synligt och lite andra hål. Annars är det helt tätt förutom hålet för antenn och luderkanonen som ska vara kvar. Det jag bekymrar mig lite för är att övre delen av vindruteramen är för knölig för att få till bra med rutan. Men det visar sig! Finns väl alltid någon som har en ram liggande. Målet är väl en av Sveriges hårdare bubblor och att röra så lite som möjligt ICQ/ab Hela bilen är ju knölig och sne, men det ger den bara mer pondus!

378

Vidhåller min ståndpunkt i frågan...MÅSTE behållas som det är.. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

379

Tyvärr saknas hela händelseförloppet från igår då minnet var slut i telefon och bilderna ligger i en mapp som jag inte kommer åt.
Men, två dörrar har blivit en:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03449.jpg

Med botten från 60-talarn och svarta färgen bortskrapad

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03450.jpg

Efter en massa punktsvetsning och någorlunda rikt blev det dags för att med gubbsnor täta igen springan. Ju mer jag svetsade ju svårare blev det. Då tröttnade jag och gjorde avvägningen att den här dörren ändå kommer att vara det rakaste och slätaste på hela bilen... Har inte tid att lägga flera kvällar på en dörr som ändå blir för fin för bilen. Dessutom passar den bra med en synlig Frankensteinskarvning. Det finns lite att göra på insidan innan den är riktigt klar.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03456.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03452.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03458.jpg

På med lite färg från BT Kemi så var saken biff! Ska givetvis mattas ner i framtiden och "slitas till" med inslag av bordeaux, vitt och brunt. Jag fick gångjärnen att stämma i läge med 1 mm felmarginal ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03457.jpg

Jämfört med högerdöra

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03454.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03459.jpg

Det som blev kvar ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03390.jpg

Eftersom "före-bilderna" gömmer sig inne i telefon får den här bilden illustrera hur slut den var innan. Bottenlös och helt bortrostad efter hela framkanten.

En av nästa grejerna blir att bygga riktstag som Mackan har inne i karossen. Högerdörren går knappt att stänga för att det är så trångt medan vänsterdörren glipar 1,5 cm. Blir att införskaffa vantskruv för ändamålet ICQ/ab

See ya!

380

Roligt att följa dig!! ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

381

gött!  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

382

Snyggt jobbat ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

383

Det blir bra det där ! Ser fram emot kommande uppdateringar ICQ/ab

384 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-11-24 23:46:56)

Kul att höra uppskattning från allesammans ICQ/ab

Lite som hänt i veckan:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03460.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03461.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03462.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03463.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03464.jpg

De gyllene pärmstopparna ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03467.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03468.jpg

Nu är det bara värmekanaler och trösklar kvar att fixa. Kommer att levereras av upnorth! ICQ/ab Var till lantmanna och skulle ha några vantskruvar för att bygga stag för att rikta karossen, men de hade bara två i lager. Skulle ta en vecka att få hem. Då bestämde jag mig för att lyfta ut karossen och börja med plattan istället. Jag fick ett tips om att skruva fast trösklar och kanaler på bottenplattan för att sedan lyfta på karossen ovanpå och svetsa fast. Så då får det väl bli så då. ICQ/ab Har ju golv och allt så det ska jag börja med imorgon!

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03469.jpg

Förardöra är nu i princip helt klar. Saknas fäste för fönsterhissen i botten och infästning för stoppinnen är dålig, men det får bli en senare fråga. Har lite press på mig med att hinna med plåtarbetet tills garageägaren ska bygga lackbox och lacka sin bil på vårkanten. Tittar man noga ser man hur illa en 60-talsbotten passar i en splitdörr. Men det får duga den här gången. Hessisch väntar inte på mig om jag inte blir klar i tid.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03470.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03465.jpg

25hp var på blixtvisit med en skärm till notchen. Tack för all hjälp! ICQ/ab Nu saknar jag bara skärmen vänster fram till den, då den som satt på är helt sopslut i förhållande till bilens övriga skick.

More to come...

385

http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-forum/popcorn.gif

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

386

Trevliga uppdateringar och bra blir det, är det tänkt att den ska rulla till sommaren?

387

ICQ/ab! Jag siktar på att hinna till Hessisch. Om allt går lika bra som det har gjort hittills räknar jag med att all rostlagning ska vara färdig till senast slutet av januari. Karossen saknar bara kanaler och trösklar, och två olika bottenplattor ska bli en. Sedan finns det ju lite småfix som att helsvetsa ihop baljan fram, rikta lite hörn, vindruteram och liknande innan plåtjobben är klara.
Montering av bilen borde jag hinna på fyra månader då jag har det mesta för att bygga ihop den, iallafall maskinellt. ICQ/ab The Blue Slug tog runt fyra månader, då kunde jag inte så mycket och karossen satt ju på. Ett naket chassie med en massa lösa delar är lättare att få ihop. Så nog borde det gå! Det jag känner mig osäker på är elsystemet, men som tur är ska Mackan hjälpa mig med ett helt nytt. ICQ/ab

Lite bilder på den i dagsljus(höstdis):

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03473.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03475.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03474.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03476.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03477.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03478.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03479.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03480.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03481.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03482.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03483.jpg

Och så plattorna:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03484.jpg

Kommer bilder senare ikväll! Har börjat med att slipa bort ytrost och skrapat underredsmassa från 67-plattan som ska donera golvhalvor. Mer om det senare ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03474.jpg

388

Öj öj öj, fint blir det!  ICQ/ag

Barndoor köpes, split buss köpes, messerschmitt köpes
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!

389

Bra jobbat. Du gnor på som en iller...   ICQ/ab

390

Härligt,här rullar det på i vanlig ordning ser jag,kör på..alltid lika roligt med dina uppdateringar... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

391

ICQ/ag trevliga bilder som vanligt . ser fram mot nästa update! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

392

Följer med skräckblandad förtjusning vad som sker!

Om du behåller taket som det är så skulle jag vilja föreslå att du låter luftgallret vara som det är eller bara lagar det lite..

Kör på!

S

393 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-11-25 23:28:40)

Haha, satt och läste om hermeliner på jobbet här om dagen, vilka är en slags iller. Mycket skumma djur, ser gulliga och trevliga ut men äter allt som kommer i dess väg... Av någon anledning tycker jag det är fantastiskt intressant att läsa om djur och växter.. Hmmm.

@Sten, nä  det är inte så farligt som det ser ut. Min baypickis är bra mycket sämre och kräver bra mycket mer plåtjobb än den här ICQ/ab Gallret får nog vara som det är, men är sugen på att lägga i de spjälor som saknas.. De andra får vara knöliga och snea ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03487.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03488.jpg

1950 vs 1967

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03490.jpg

Väldigt fint ramhuvud. Inga problem med att gänga upp fästhålen igen ICQ/ab Till höger ser man en bit av gamla torpeden som satt kvar. Inga som helst problem att skruva loss utan vare sig värme eller olja. Tysk kvalitet!

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03491.jpg

Insmord med ATF-olja blev det lättare att bedöma skicket på donatorgolvet.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03496.jpg

Jag orkade inte göra så mycket mer ikväll mer än att gänga upp gamla hål och börja plocka loss bromssystemet bak. Inga som helst problem nånstans med att något skulle vara fastrostat. När jag tog loss T-kopplingen insåg jag att galna Bengtsjukan just slagit till. Original ATE T-koppling med tillhörande Kamax-skruv... Mmmmmm

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03497.jpg

Översyn ICQ/ab Tilläggas skall att handbromsen fungerar helt utmärkt på 50-plattan. Finns nya långa handbromswirar att köpa?

Hörs snart igen alla glada läsare! ICQ/ab

394

Galna Bengtsjukan... ICQ/ag  Default/lol Ja åsså lite VWHD på de så!!  Default/lol  Default/lol

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

395

Man kan då inte säga att du backar för att jobba iaf!

Det här blir bra det!  :-D

You´ll never know...

396

Väldigt coolt me ett project där allt inte e perfekt, bra jobbat!!  ICQ/ag ,

Gillar nördar å fanatiker men inte Besservisses! Tar en "kall" å går vidare! ICQ/ad
Typ1-58:a Vert, å en 62:a sommar bruksis!

397

Barndoor51 skrev:

Galna Bengtsjukan... ICQ/ag  Default/lol Ja åsså lite VWHD på de så!!  Default/lol  Default/lol

...trevligt å se att det kan drabba yngre folk också Default/lol

398

Kapa inte bort den bakre delen på golvet nu bara ICQ/ad
Classic har vajer för 396:-

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

399

Verskräckliche Bengtgekrankheit Default/lol Jag ska faktiskt erkänna att av de bilar jag skrotat ner har jag sparat alla Kamax-skruvar som gått och alla korrekta smådetaljer som clips och sådant... Bra att ha vid återmontering ICQ/ab Så det är klart att man kan drabbas av Bengtsjukan redan vid tidig ålder i livet ICQ/ab

Jobb finns det och jag siktar inte på helt superperfekt. Men underredet tänker jag göra så bra som möjligt. Framvagnen blir av senare modell med höga torn då den splitframvagn jag har är bra dålig efter 30 år i ett surhål, växellåda blir helsynkad 1500 typ 3 och bromsarna blir 58 --->. Detta av körvänlighet då jag ska ha en 1600 i efter bes, och bromsarna av säkerhetsskäl. Kanske bygger jag tvåkrets på en gång om det inte är för bökigt.

Ang bakdelarna av golvhalvorna kan jag försäkra att de blir kvar. Den vänstra är riktigt skaplig medan den högra behöver lite tlc.

Men vad har hänt idag?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03498.jpg

Ett gäng avdragna skruvar har borrats ur och nya gängor har gjorts, även befintliga fina hål har gängats upp efter år av naturens krafter. Rätt så tidsödande och tråkigt arbete, men nu är alla skruvhål som finns på underredet användbara utom ett som inte gick att rädda. Som tur var är det en svetsmutter som går att borra ur och byta vilket jag tänker göra någon dag. Tur är också att torsionen är bortplockade sen länge, för det är ett jobb som inte är så kul på skogsbilar.

Som chassiet står just nu är det i princip färdigt för montering förutom golvhalvorna och bottenplåten emellan dem, om man utgick från att man inte ska snygga till och måla upp det vilket jag har tänkt att göra. För min del blir det att slipa ner så gott det går och penselmåla med lämplig färg som inte är för blank. Men det ger lite hum om att det har klarat sig väldigt bra efter alla år i skogen.

Imorgon börjar jag kapa och tar bort mellanplåten så jag ser vad som ska beställas hos classic, där bland annat nya handbromswirar. Allt som är tveksamt byter jag ut när plåten nu är borta. ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03500.jpg

Vad betyder detta? Ramnumret är 1-0174543 vilket daterar plattan till maj 1950. Men det här?

400

Men alltså.......... taket är ju så härligt rynkigt:-)  2 stora tummar upp för bygget!!!

bugnbus.se