Hepp här igen..
som innan Frankes Bay supersänkgavlar kom ju häromdagen.. så nu ligger dom på matsalsbordet.. iofs med welpapp under.. men frun säger inget om det..
e ju iofs mitt bord, då jag gjort det själv.. men endå..
NICE

Då jag var uppe hos Robban i Märsta så tändes nostalgi tankarna åter.. en Eh.. den som står i hans garage vart bara för mycket.. vill ha tänkte genast på utflyckterna med min far hur vi åkte runt på ön och jobbade..
Så planer smids..
Tumba gumnasiet som Franke sponsrat med en supersänkframvagn.. Dom har ju bytt hytt på en bay.. nja hela utsidan varvet runt, e splitt och schassiet e bay.. den e fet
.. sen så e jag ju lite svag för modifiering.. o en bay split e ju en skvader så varför inte göra det riktigt.. har haft lite tankar om Crew cab.. inte dubbel hytt utan plats för 2 fällklaff sitsar, eller i mitt fall hundarna bakom framstolarna.. så hittade jag denna bilden på nätetidag...

Tänk bort avgasrör och gälar, och gör hytten lite kortare..
iofs vill jag mittmontera en subba maskin.. så lite luftintag blir det..
Nåväl.. var lämnar det mig.. när jag fick nyss om hytten var jag glad.. Men mer och mer vill jag inte kötta den.. det e redan "tuttblinkers monterade.. men i bussen vill jag inte ha det.. rutramen e inte perfekt.. men i en pickupp kan jag axeptera det..så är jag tillbaka på ruta 1??eller
Innan var jg inne i tankarna.. A stolpar gör jag själv.. hur svårt kan det va.. kompisen har ju sin Samba -67 på nära håll.. ca 2km.. men..e ju lite att malla av..så..sen försökte jag handla nya.
. sen köpte jag denna hytt. nu när jag har A stolpar osv. e det genast mycket lättare att göra egna.
Jag e ju inte låst av ett original krav, enda e, splittdörrar skall passa..dom skall iofs moddas lite lagom..
Så tittade in i garaget går morse lite snabbt ...för snabbt visade sig..
och på jobbet rullade till 2st 20*40*2 mm rör till lämplig radie ....
väl hemma.. suck e ju lite smalt
..

Bryter man ner grejerna till flera mindre, så går det mesta att göra själv..
so here we go...
Idag blev det max utnyttjade pauser på jobbet..
Rullade till nya 20*50*2 mm rör

Kapade av 50 mm 5mm tjocka plattjärn till nya mutterplattor..
Bara grov gjorda.. skall gängas oxå.. men det fixar jag här hemma.. nemas problemas..
vet inte hur tjocka originalet e.. men det duger nog.. annars får jag svetsa fast mutter på baksidan..

Bockade 2 mm plåt som u med sidor i 45 graders lutning, dvs den plattan som ligger mellan gångjärn och mutterplatta..kommer att trimmas till då gångjärns plattorna skall ligga i linje... skall givetvis förses med ovala hål..

Bockade 1.25 mm plåt, som en kasset för att hålla mutterplattan vid dörr demontage..
i övermått kommer att trimmas till rätta och vikas in de 4 kanterna.

Klippte 2.5 mm plåt och rundrör som skall agera en enkel engångs fixtur..

Jaha hur tänker jag här.. jo.. dom sista 2.5 mm plåtarna skall få hål och röret skall svetsas fast i mitten.. sen bultas dom i gångjärns plattorna, på hyttens A stolpar.. på lämplig plats.. sen sammanbinds dom med varandra med svetsat rör... med lite lämpliga tolkar kan jag nu bygga en ny stolpe i taget..
När stolpen så e gjord. knyter jag ihop Höger och Vänster sidas fixturer.. nu kan jag (i teorin) sammanlänka v och höger nya stolpar..
Detta kommer att ska med rullade rör plåtremsor med lämpliga sickor.. sen nya frontplåten..
Så som Nilson brukar säga" Det är vad man gör.. och inte det man säger att man skall göra".. suck hoppas hinna lite mellan varven..övertid o skit..
Jamen rutramen.. jodå jag har bockat det mesta av plåtarna i ämnen, sen e det radier och sätta ihop som gäller.. men då bygger jag vidare på fixturerna..
Ni får c..
Frun sover och jag får inget gjort..likabra att surfa vidare..
Men lite skall väl bli i helgen..hoppas jag..
Hepp / Michael
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(