Jag var ut i garaget och mekade med min ford och Andreas med ovalen

Andreas var och fixade med plåten bakom motorn och försökte få den fin och fri från rost

Med hjälp av putsduk och smedjans rostlösare.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » The resurrection oval
Sidor Föregående 1 … 12 13 14 15 16 … 26 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jag var ut i garaget och mekade med min ford och Andreas med ovalen

Andreas var och fixade med plåten bakom motorn och försökte få den fin och fri från rost

Med hjälp av putsduk och smedjans rostlösare.
Men va f... - Stefan före mig idag igen
...
...fortsättning:
Jag kanske ropade ’hej’ lite väl tidigt
…

…luckan skrapar i karossen i övre högra hörnet.

Så här ser det ut inifrån – har vi monterat allt rätt? 
Det verkar som om vi behöver lite input här från rutinerade typ1-mekare. Någon??

Nåväl, vi tog ett bakre vred med lås från en 63:a som vi tänkte…

…montera på W-luckan. Hålet är lite deformerat och det sitter spackel på ett par av bulorna, vilket vi måste fixa så småningom.

Låset passar bra, och verkar fungera som det ska
!

Mellanplåten bak är av någon tidigare byggare moddad för att lätt kunna ta ut motorn
.

I ovankant skjuts plåten upp enligt bilden och…

…i nederkant skruvas plåten fast
.

Så här ser det ut när allt är monterat
!
Nu fattas bara "näsan"…
Fortsättning följer…
Det där var en snygg och smidig lösning av löstagbar mellanplåt ! Ang. luckans passform så är det säkert en justeringsfråga alternativt så är hörnet knäckt... Det där löser ni ! 
Ibland är luckpassningen svår att få 100, det är nog mest en justeringsfråga av gångjärnen och den löstagbara mellanplåten (ut o in) sen brukar man få bända o vrida på luckan en del
Ovalen var ute på vift utan för garaget i dag

Här syns hur mycket den är sänkt
En 65: bottenplatta är inte fel att testa om karossen sitter lika bra/dåligt på den som 69:ans

Oj vad hög den blev

Det kanske blir en typ 82???

69 plattan är rejält sänkt

Upp med karossen högt så nu är det tripp trapp trull

Adde tar och slipar lite på karossen för se om listhålen går att hitta
Mats får ta det rolig som vi hittade på
Dock blev det nog inte taget på mitt fix på slutet för att ta bort problemet
Stefan är som vanligt snabb att posta bilder - jag ber att få återkomma till dagens utomhuspass
...
…fortsättning:

Både ovalen och min 60:a (projekkttråd) var ute och lutftade sig i solen idag
!

Vi provade även att montera en näsa från en 60-tals VW på W-luckan, och det blev ju inte alls särskilt lyckat
. Jakten på en korrekt näsa går alltså vidare!
Vi har haft funderingar över varför inte karossen verkar passa så bra mot bottenplattan. Idag är de fint väder och då kan vi äntligen ta tag i ett försök vi tänkt på länge: Att prova karossen på vår bottenplatta från 1965. Passar karossen på denna är det ju något fel med passformen på vår bottenplatta, eller hur
?

1957+1969=Längs botten på värmekanaler/trösklar är en stor glipa hela vägen – särskilt på vänstersidan
.

Vi skruvar av dörrarna på ovalen, rullar fram 65:a-chassit och gör oss redo för det stora lyftet
…

Jag och David lyfter i framkant.


Stefan håller koll på bakänden tillsammans med Andreas.

Dags att sänka karossen ner på 65-plattan.





Stefan inspekterar resultatet med belåten min
. ”Äntligen lite höjd på bilen!”, mumlar han belåtet
…

1957+1965=Passformen är mycket bättre…

..både i bakkant…

…och i framkant.

Stilstudie på hög oval
!

Vår teori är att höjden på ramhuvudena faktiskt skiljer så vi mäter på 69:an…

…och på 65:an. Men måtten är rätt lika.
Alltså är det inte här det felar i alla fall 
Fortsättning följer…
Den där ovalkarossen såg ju fin ut på bilderna! Eftersom jag vet att du älskar att laga rost tycker jag att vi kan byta så får du min rostiga oval att göra samma roliga process igen på 
Kanske rätt näsa?
http://www.blocket.se/goteborg/Flaktkap … 16&w=3
Den där ovalkarossen såg ju fin ut på bilderna! Eftersom jag vet att du älskar att laga rost tycker jag att vi kan byta så får du min rostiga oval att göra samma roliga process igen på
FAT CHANCE, BOY

Kanske rätt näsa?
Tack för tipset, gamle man
!
Nu har inte jag lusläst varenda inlägg i denna tråd, så jag kan ha missat att detta avhandlats, men chassiet på 66-> skiljer mot de tidigare.
Jag byggde en looker med 57:a kaross på 68:a platta för +20 år sedan och fick flytta upp fästena i hjulhuset bak (de som sitter i stötdämparfästena).
Dessutom hamnar de bägge karossfästena som sitter på framvagnsstommen (de som ser ut som rörhylsor som sticker rakt upp och skruvas i hyllan för bromsvätskebehållaren) lite för högt så att karossen blir "hängande" på dem.
Nu har inte jag lusläst varenda inlägg i denna tråd, så jag kan ha missat att detta avhandlats, men chassiet på 66-> skiljer mot de tidigare.
Jag byggde en looker med 57:a kaross på 68:a platta för +20 år sedan och fick flytta upp fästena i hjulhuset bak (de som sitter i stötdämparfästena).
Dessutom hamnar de bägge karossfästena som sitter på framvagnsstommen (de som ser ut som rörhylsor som sticker rakt upp och skruvas i hyllan för bromsvätskebehållaren) lite för högt så att karossen blir "hängande" på dem.
Ok, en del har avhandlats:
Vi har flyttat upp de bakre karossfästena
Vi har haft problem med att karossen hänger på framvagnsstommen - men vi har dels byggt om till länkpinneframvagn, dels har vi halverat tjockleken på gummikuddarna där fram.
Vi har dessutom troligen upptäckt felkällan till misspassningen samt även åtgärdat den:
Det är helt enkelt så banalt att en tidigare ägare försökt lyfta karossen med en skruv 'glömd' vid vänster domkraftsfäste
(att vi inte märkt detta tidigare...) Man kan se brytskador av något slags bräckjärn i karosskanten invändigt strax till vänster om ramtunneln samt att det bakersta skruvhålet i botten av värmekanalen på vänster sida hade "dragits ner" och bildat en bula som gjorde att karossen 'red' på bottenplattan i det bakre hörnet. Detta i kombination med att ekonomiplåten har annan (tjockare/plåt i flera lager) form gör att karossen inte kommit ner som vi önskat
.
Andreas och Stefan reparerade detta med en slägga
medan jag höll på att slipa på en annan bil, så arbetet blev tyvärr inte dokumenterat
. Men strunt samma - nu passar karossen mycket bättre på bottenplattan
!
Med kofot och slägga kommer man längre än man tror. 
Med kofot och slägga kommer man längre än man tror.
X 2


stickan skrev:Med kofot och slägga kommer man längre än man tror.
X 2
Går det inte med lite våld får man ta mera..... 
Det var jag som slog och snabbt fixat på 1 min eller så
en sådan slägga har jag mycket bra att ha 
Idag...
Idag...

Mats W skrev:Idag...

EN RIKTIG ”CLIFFHANGER” 
Kanske rätt näsa?
Helt fel, samma som han redan har.
Idag...
...blev jag tvungen att ställa in en planerad skrotletarresa, eftersom en nyckelperson (han som äger delarna) hade ändrat sig och plötsligt inte kunde möta upp med mig förrän om två veckor
.
Attans
!
Men å andra sidan blev det desto muntrare i kväll
...
Fortsättning följer…
Det hela började med en annons här inne på forumet den 15 februari :K: W-lucka och soltak…
Efter fyra timmar får jag ett svar från ett oväntat håll
:
Der är en hel 58´r till salu på blocket inkl. soltak... kanske det kan köpes seperat
På morgonen upptäcker jag svaret och börjar leta på blocket, MEN…
'Jeg finder intet', Lars
, eller är du bara på skämt-humör
...
En timma senare kommer ett svar:
Forlåt.. surfar så manga sidor, så jag kan inte följa med om vart jag har värt...
det var i Danmark, men jag kan tage det med mot Sverige
http://www.dba.dk/58er-projekt/id-72016433/
Har du fått en "gammel-dansk" till bordet? 
Sidor Föregående 1 … 12 13 14 15 16 … 26 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » The resurrection oval
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.