1

Efter att impulsköpt ett par hästskor började jag fundera på om jag verkligen behövde dem, vad är för- och nackdelarna med dessa?

Jag vill sänka måttligt (kanske 10 cm) och det talar väl emot skor?
Komfortmässigt för eller emot?
Har besiktningen några synpunkter?
Arbetsmässigt då, vad är det mest jobb med? Måste man borra hål i svärden för handbromswiren? Och måste man kapa ur i ramen för att drivaxeln inte skall ta i?
Vid splining måste det väl kapas lite i svärden?
Fler saker att ta med i beräkningarna?

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

2

Hästskorna sänker din buss ca 85mm så du hamnar ju rätt nära 10cm där ICQ/ab
Besiktingen har inte påpekat varken mina hästskor eller justerbara svingarmar, men det beror nog på om besiktningsmannen i fråga ser/bryr sig om ifall det ser orginal ut. Arbetsmässigt är det ju inte jättestor skillnad, det du slipper göra om du monterar hästskor är ju att demontera svingarmen, annar är det ju samma skruvar som ska bort. Ett hål i svingarmen för handbromswiren behöver du borra om du ska ha hästskor. Såvitt jag vet behöver du inte modifiera ramen någonting om du enbart monterar hästskor, blir det tight mot ramen kan det nog räcka att slipa ner plåtkanten i underkant på rambalken.

om du behöver kapa ur svärden vid ändring av splinesen beror helt på hur många hack du tar ICQ/ab

Proud member of Sun City Aircoolers

3

Komfortmässigt då? Kanske är det ingen större skillnad, men principen borde vara densamma som för sänkspindlar i framvagnen, eller? Möjligtvis borde det vara skillnad på fjädringsgeometri (längre bärarmar) och vikt (motor/tank) och det faktum att bakvagnen inte "känns" lika mycket?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Tack för era synpunkter! Låter som om det blir till att använda hästskorna.

5

Ännu en fråga: Tror ni det kan det bli några problem med att få bort/på bakhjulen med dessa monterade?

6

Japp..

7 Senaste redigerad av Franke (2012-11-23 16:00:20)

Det var länge sen jag använde hästskor men jag har inget minne av att det var några problem att få av hjulen. Det kan hända att du blir tvungen att bryta ner bärarmarna med ett spett men det kan inte vara frågan om mycket.

8

Största nackdelen med dom är att du "bygger bort" genomslagsskyddet. Ditt genomslagsskydd kommer vara drivaxeln mot ramen, visst går det att slipa bort nerviket på ramen, men då får du bara mer fjädringsväg. Om det slår igenom, så är det drivaxeln mot ramen.

Du har ju möjlighet att ställa bakvagnen på en bay, då det är ovala hål i svärdet. Det är ganska viktigt att göra. Jag körde runt med 10mm toe out på bakhjulen, och då stod justeringen någonstans i mitten. Bakvagnen är väldigt dryg att ställa på en bay. Dels ska du ha rätt toe in och samtidigt ska hjulen stå parallella. Och du har ju ingen justerskruv, utan du får släppa navet och knacka det försiktigt åt rätt håll, och sedan få det exakt lika på andra sidan. Ett dryggöra som man nog inte gör under en timme. Med hästskor har du helt plötsligt dubbla justeringsmöjligheter på varje hjul. Då borde vara ännu svårare att få till hjulinställningen, eller lättare kanske  ICQ/ab  Du får ju fler justermöjligheter.

En annan möjlig nackdel, är att du får en hävarm på svärdet då du flyttar upp navet. Lasse Mix gamla Westfalia fick skumma kurvegenskaper. Macke försökte få till väghållningen på den, men gick bet. Den blev en slags överstyrningseffekt. Det kändes som att det inre bakhjulet vek sig i kurvor.
Förklaringen i det skulle kunna vara att westfalian är extra tung, och det i kombinationen med att du flyttar upp navet och får lite hävarm gör att svärdet flexar mer än annars och att det bidrar till att bakhjulen svajar mer.
Men det är som sagt bara en teori. Han plockade aldrig bort hästskorna för att se hur den gick utan dom.

9

Tack för mycket intressanta svar! Nu blev jag åter igen skeptisk.

Fler erfarenheter och synpunkter på för- och emot hästskor mottages varmt!

10

Jag har inga erfarenheter av hästskor alls men med tanke på enkelheten att sänka bara genom att släppa locket, bryta ut svärdet från splinesen med ett koben och höja trumman med en domkraft tills önskad sänkning genomförts så skulle jag naturligtvis göra så igen.

Jag gjorde så i fas ett på min pickis. Tog ett spline då men när fas två = två spline inleddes skruvade jag loss hela svärden för då bör man ju jacka ur svärden för stoppklacken och notcha ur ramen för frigång för drivaxel.

Men om det är värt kostnaden för hästskor vs. eget rondelljobb för du väl själv avgöra.

You´ll never know...

11

För å få vågskålen i jämvikt igen kommer här en röst på hästskor  ICQ/ae
Min DH har hästskor bak & går som tåget både på motorväg & me last.
Har aldrig slått i axlarna. Vinterdäcken måste pyssas på luft för å lirkas ut...
Men sommardäck med brm 5,5 fälgar går lätt i & ur utan vare sig spett eller våld.
Tycker om tanken med att svärdet ligger i ungefär den vinkel & rörelse
dom designades för från början.. Skulle gärna sänka på detta vis igen.

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

12

Det absolut bästa sättet att sänka en bay bak är att skruva dit ett par justerbara svärd.
Då får man alltid av hjulen oavsett hur mycket man sänkt och behöver man kugga om splinesen behöver man bara ta bort locket och ändra läget på den yttre delen av svärdet.
Man måste dock se till så att inte drivaxlarna tar i ramen, då jag tror att fjädringsstoppet blir otillräckligt även med dessa.

13

Fattar jag Helsing rätt att man inte behöver lossa de fyra bultarna som håller ihop svärdet med navet? Bara till att ta bort locket, bryta ut svärdet och kugga över ett hack?
Låter i sådant fall som klart mindre arbete än att montera hästskor.

Ett par av Frankes justerbara svärd skulle å andara sidan vara det absolut bästa...

14

Hej! Finns det nån som har en beskrivning hur man gör med bilder!
vill få ner bussen bak lite grann!
Läste era bra inlägg i ämnet!
tackar för all info jag jan få!

//Bosse

Bay buss 1975