Största nackdelen med dom är att du "bygger bort" genomslagsskyddet. Ditt genomslagsskydd kommer vara drivaxeln mot ramen, visst går det att slipa bort nerviket på ramen, men då får du bara mer fjädringsväg. Om det slår igenom, så är det drivaxeln mot ramen.
Du har ju möjlighet att ställa bakvagnen på en bay, då det är ovala hål i svärdet. Det är ganska viktigt att göra. Jag körde runt med 10mm toe out på bakhjulen, och då stod justeringen någonstans i mitten. Bakvagnen är väldigt dryg att ställa på en bay. Dels ska du ha rätt toe in och samtidigt ska hjulen stå parallella. Och du har ju ingen justerskruv, utan du får släppa navet och knacka det försiktigt åt rätt håll, och sedan få det exakt lika på andra sidan. Ett dryggöra som man nog inte gör under en timme. Med hästskor har du helt plötsligt dubbla justeringsmöjligheter på varje hjul. Då borde vara ännu svårare att få till hjulinställningen, eller lättare kanske
Du får ju fler justermöjligheter.
En annan möjlig nackdel, är att du får en hävarm på svärdet då du flyttar upp navet. Lasse Mix gamla Westfalia fick skumma kurvegenskaper. Macke försökte få till väghållningen på den, men gick bet. Den blev en slags överstyrningseffekt. Det kändes som att det inre bakhjulet vek sig i kurvor.
Förklaringen i det skulle kunna vara att westfalian är extra tung, och det i kombinationen med att du flyttar upp navet och får lite hävarm gör att svärdet flexar mer än annars och att det bidrar till att bakhjulen svajar mer.
Men det är som sagt bara en teori. Han plockade aldrig bort hästskorna för att se hur den gick utan dom.