26

1500S-65 skrev:

Till slut rörde sig torkarna, visserligen bara i super-slow-motion men ändå.

Ett tips kan vara att vrida på strömbrytaren till torkarna, det är nämligen ställbar hastighet på torkarna på äldre Typ 3! Vrid medurs så ska de gå fortare!  ICQ/ab

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

27

Hej

Hella skrev:

Ett tips kan vara att vrida på strömbrytaren till torkarna, det är nämligen ställbar hastighet på torkarna på äldre Typ 3! Vrid medurs så ska de gå fortare!  ICQ/ab
MVH: Hella

Jag misstänkte att den ena vrid-knappen var intervall-torkare. Tyvärr så funkar den inte, farten ändras inte när man vrider på den utan den är mest en extra av- och på-omkopplar. Lite kool är det, reklamen säger med stora ord att klockan är elektrisk men jag har inte sett något om intervalltorkare. Jag trodde att Porsche var tidiga med det på 911:an !

Jag köpte 4st Camac diagonal-däck från Tyskland för 395 Euro inkl frakten - helt ok jmf med 1.300:-/st + frakt i sverige, fick även fälgarna blästrade/ målade billigt och däcken pålagda för 100:- och lite gammelbils-prat :-) . Det är värre att hitta nån som kan balansera fälgar med så stor bultcirkel. Jag börjar utan balansering och har ev en nödlösning där jag tror att jag kan få hjulen balanserade medans de sitter kvar på bilen. Alternativt får jag ta fram en laserskuren/gängad adapter för att kunna balansera dem på vanligt sätt.

http://team21.se/1500s65/dack.jpg


En 2-dagars kämpa-insats med polermaskinen har gjort underverk med lacken, oscillerande maskin och Sonax rubbing och AutoSmart hårdvax.

http://team21.se/1500s65/blank-inne.jpg

http://team21.se/1500s65/blank-ute.jpg
Tyvärr så glömde jag att ta några fina skrytbilder efter tvättningen när även snobbringarna och navkapslarna kommit på plats ...kommer senare  ICQ/af

Bengt

en analog man i en digital värld

28

1500S-65 skrev:

Jag misstänkte att den ena vrid-knappen var intervall-torkare. Tyvärr så funkar den inte, farten ändras inte när man vrider på den utan den är mest en extra av- och på-omkopplar. Lite kool är det, reklamen säger med stora ord att klockan är elektrisk men jag har inte sett något om intervalltorkare. Jag trodde att Porsche var tidiga med det på 911:an !

Det är inte intervalltorkare, utan helt enkelt justerbar hastighet på torkarna. En finess som bara finns på 6V Typ 3.

Kul att se att bilen nästan är klar!

29

Hej

HenrikL skrev:

Det är inte intervalltorkare, utan helt enkelt justerbar hastighet på torkarna. En finess som bara finns på 6V Typ 3.
Kul att se att bilen nästan är klar!

Tack Henrik. OK - intervalltorkare är fel ord. Något är fel med den justerbara hastigheten. I något ögonblick kan torkarna gå i slow-motion men i övrigt händer ingenting när man vrider.

I helgen fick jag tätt vid pluggen på huvudbromscylindern, med lite sikaflex byggde jag upp pluggen litegrann och fick en färsk yta som tätade bättre ...verkar det som. Efter det justerade jag bromsarna igen efter att bromsbeläggen fått slitas in efter några korta provkörningar. Nu tar pedalen i topp, men den drar lite åt höger vid tvärbroms även om det verkar minska allteftersom.
Avslutade med en längre provkörning och det känns som bilen svävar fram vid 60-70  ICQ/ab

Eftersom jag fick tag i en besiktningstid i nästa vecka gäller det att ligga i, så den lokala motorgurun kontaktades och jag kunde dyka upp med bilen redan idag efter jobbet.
CO-halten på ena förgasaren gick att justera och få ok, på den andra slog visaren i botten och inget ändrades när man försökte justera. Det visade sig att den elektriska tomgångsventilen var böjd så att den inte gick att skruva in, och då flödar det igenom bensin hela tiden efter som den ska täta "i botten. Därmed rann det igenom bensin hela tiden även på tomgång, som tur var gick den att rikta. När förgasaren var borta fick jag en genomgång av hur allt fungerar i den, hur tomgångsventilen förhindrar glödtändning och hur bensinen strömmar ur de tre hålen under och över spjället mm mm.
Sånt här är det absolut roligaste med gamla mekar - att man kan få ovärderlig och korrekt information direkt från någon som var med och skruvade på dessa bilar på den tiden det begav sig.
Efter den genomgången var det dags att justera allt på förgasarna och tändningen - CO-halten + tomgången + choketiden + choketomgången + brytarna + tändningen + att montera luftfilter med ny olja och kolla CO-halten igen en sista gång. Nu går den som en dröm och ryker inte svart längre och luktar inte oförbränd bensin.
Efter att även tutan blev injusterad så funkar numera all besiktningsvital el på hela bilen.

Inför besiktningen är det nu bara spolningen som jag måste få ordning på och kanske en sista justering av frambromsarna, och jag blir mer och mer säker på att den går igenom  ICQ/ad  ICQ/ad  ICQ/ad
I helgen blir det några bilder. Stuket är bara för härligt med de nya däcken, så där lite lagom hög i framänden så den ser ut att sväva fram ...vilket den ju också gör  ICQ/af

Bengt

en analog man i en digital värld

30

1500S-65 skrev:

Något är fel med den justerbara hastigheten. I något ögonblick kan torkarna gå i slow-motion men i övrigt händer ingenting när man vrider.

Det var samma problem med min Variant, men efter att vridit fram och tillbaka många gånger så började den helt plötsligt att fungera. Inte så konstigt eftersom den inte rörts på åtminstone 30 år  ICQ/ab
Hastigheten ändras inte mycket när man vrider tycker jag.

Typ 3 Variant -65

31

Hej
Nu är den redo för besiktning, där allt kan hända  ICQ/ad  ICQ/ad  ICQ/ad
Jag hittade en dold liten strömbrytare med 2 väldigt tunna kablar, det finns väl inget relä som är inblandat till tändningen? det är inte till Sport Chrono eller abs det är jag helt säker på.

I övrigt kan den inte ser så mycket mer töntig ut utan att det blir over the top  ...även om en lätt dekaltrimning väntar  ICQ/af

http://team21.se/1500s65/infor-1.jpg

http://team21.se/1500s65/infor-2.jpg

http://team21.se/1500s65/infor-4.jpg

http://team21.se/1500s65/infor-3.jpg


Bengt

en analog man i en digital värld

32

Snyggt , lycka till med besiktningen!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

33

Hej
Nu är bilen besiktigad och godkänd av en nostalgisk och snäll besiktningsman. Det blev bara två anmärkningar (1:or ) på en dålig reflektor och diffus ljusbild. Något förvånande var CO-halten bara 0,23%  , det får bli att skruva upp den lite så den blir lite piggare.
I övrigt så gick bilen bra under dagens 14 mil och den kokade inte en enda gång ICQ/ad  Det är härligt att se och känna att bilen väcker sympati och glada miner hos dem som tar sig tid att låta blicken vila lite på den  ICQ/af   

http://team21.se/1500s65/nybesad.jpg

Bengt

en analog man i en digital värld

34

Hej
Glömde lite, det var 29 år och 8 månader sedan bilen senast var inne på besiktning  ICQ/ab 
I Kalmar stötte jag på några hardcore VW-människor som stod som fågelholkar när jag kom åkandes, bilen fick MVG på stående fot  ICQ/af

Nu finns det brandsläckare i bilen ...känns tryggt

Bengt

en analog man i en digital värld

35

Hej
Bilen bara går och går.
Enda strulet är att den bränner säkringen till tutan efter ett tag, och då funkar heller inte ljustutan eller ljusomkopplaren. Ingenting av de elektriska instrumenten eller instrumentbelysningen har någonsin fungerat. Kanske hänger det ihop? Det låg ett extra kombi-instrument och en extra klocka i bilen, kanske är de kassa och behöver bytas? Jag har en el-kille som ska titta på det.

Så här ser den ut i modell-bils-kostym  ICQ/af
http://team21.se/1500s65/modellbilen.jpg

Bengt

en analog man i en digital värld

36

Superfin bil! Stort grattis från en med notchsaknad ...

37 Senaste redigerad av 1500S-65 (2012-07-11 22:39:58)

Hej

stefan g skrev:

Superfin bil! Stort grattis från en med notchsaknad ...

Tack Stefan

Nu är det skördetid för den tid och de pengar man lagt på entusiastbilar, så jag glider runt med den till vardags till allmän munterhet och åker även på lite lokala träffar ...ikväll var det ösregn 2 minuter efter att jag parkerade i hamnen i Oskarshamn, så alla åkte hem så snart de kunde ICQ/ad
Generellt så är det synd att de flesta gamla vardagsbilarna inte får den uppmärksamhet de förtjänar av besökarna, det är jänke-bilarna som de flesta dras till.

För några veckor sedan hade jag fint sällskap i Hembygsparken i Mönsterås av en vit bubbla från -65 med endast 1 ägare. Den har varit väl underhållen under alla år och är inte modifierad på något sätt  ICQ/af
http://team21.se/1500s65/program-65.jpg

Elfelet är lokaliserat till tutan som hänger sig och sedan bränner säkringen. Tankgivaren är servad och nu fungerar tank-instrumentet. Vridpotentiometern i reglaget till lyset och instrumentbelysningen har beckat ihop och vill inte vakna, får jag inte tag i nån annan så får det bli en steloperation.

Bengt

en analog man i en digital värld

38

Vackra vagnar! Även "bärplockar Anglian" ICQ/ab .

/Jocke

39

Säg till om du ska sälja den notchen någon gång!

40 Senaste redigerad av 1500S-65 (2012-07-12 13:41:20)

Hej

stefan g skrev:

Säg till om du ska sälja den notchen någon gång!

Det är flera som redan sagt det i sommar - och det får man slicka i sig  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  faktum är att den kanske blir till salu framöver. Jag håller på att renovera huset och är inte säker på att jag får ihop det utan att sälja denna bilen.
Innan den ev blir till salu så lovar jag att lägga upp bilder på rosten i framskärmarna  ICQ/ad
...den är såld ny i Umeå och gick söderut -95/-96.

Lägger upp en bild från VW-forum -64 där de annonserar 65 års VW-modeller, och den visar att 1500S är MER DAMVÄNLIG ...charmigt
http://team21.se/1500s65/damvanlig.jpg

Bengt

en analog man i en digital värld

41

Haha! Passar en gammal man som mig då:) Dessutom borde ju bilen få komma hem till Umeå!

42

Hej

Rejkfantasten skrev:

Vackra vagnar! Även "bärplockar Anglian" ICQ/ab .
/Jocke

Jag glömde ju detta. Bärplockar-Anglia var ett nytt ord för mig, men klockrent  ICQ/ab  Innan har jag hört något typ att den byggdes på en lördag, då de engelska arbetarna var lite på pickalurven och tog helg vare sig bilen var klar eller inte ...kärt barn har många namn

Bengt

en analog man i en digital värld

43

Gillar verkligen din bil Bengt!
Den har en så härlig charm över sig, grattis till att du fick ut på vägarna igen..
Hälsn Christian
ps: Har du fått in Recaro stolarna in din gule?

44

....Hos oss kallas Anglian "kvart i fyra" ,  det syftar nog på att alla arbetare slutade för dagen klockan 4 och fick då bråttom med att avsluta sitt jobb med bilen och således bara slängde dit en ruta.... ICQ/ag

45

Hej

vwidell skrev:

....Hos oss kallas Anglian "kvart i fyra" ,  det syftar nog på att alla arbetare slutade för dagen klockan 4 och fick då bråttom med att avsluta sitt jobb med bilen och således bara slängde dit en ruta.... ICQ/ag

Den är bra!!!

H2 Racing skrev:

Gillar verkligen din bil Bengt!
Den har en så härlig charm över sig, grattis till att du fick ut på vägarna igen..
Hälsn Christian
ps: Har du fått in Recaro stolarna in din gule?

Tack Christian.
Stolarna står här till ingen nytta, och jag har hittat original-vinyl till de andra – så kanske blir de ”över” och hamnar i komposten.

Några bilder:
http://team21.se/1500s65/fonster.jpg

http://team21.se/1500s65/ofe.jpg
Med fint sällskap av en Studebaker Dictator i Oskarshamn, efter kriget fick Dictatorn det nya namnet Director istället.

För några veckor sedan kändes det som att säsongen var över, så bilen städades ur riktigt noggrant och förbereddes på att ställas av. Jag hade tänkt mig lite vacker höst-körning nån dag framöver och avsluta det med ett oljebyte.
Bilen har rullat nästan 300mil och så gott som dagligen sedan mitten av maj. Jag har besökt ett 15-tal lokala bilträffar och även ett par så ”långväga” som Västervik och Lönneberga. I början körde jag bara i 70-80 km/h men senare kom jag ibland upp i 90-95 km/h , då tycker jag det blev smalt när vajervägen gick över i enfiligt och man fick koncentrera sig som en stridspilot.

Men …nu blev det som så att det nästan var ödet som avgjorde att bilen är avyttrad!
Jag kommer att avslöja mer när den nya ägaren själv har outat sitt nya innehav  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

Bengt

en analog man i en digital värld

46

Hej
Nu är det officiellt att tidningen Vi Bilägare har en ny projektbil ...en Röd 1500S från -65  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af
I förra numret (nr.15) av tidningen kunde man läsa om sista resan med deras förra projektbil som var en Porsche 924S, och om hur de bytte till sig något som var rött och pixlat till oigenkännlighet.
I nummer 16 visar de upp sin nya gamla pärla, de verkar ha ideer till artiklar för lång tid framöver ...skidsemester till fjällen mm  ICQ/ad

Själv har jag nu en Porsche 924S från -86 i mycket fint och oklåddat skick som gått 9000mil, det vart byte rakt av. Körglädjen är av en helt annan typ i den och det är just det jag ser fram emot nu. Är det nån som har en uppsättning vinterdäck till mig  Default/lol

...bilder kommer senare
Bengt

en analog man i en digital värld

47

Hej
Här är en bild tagen ute vid Mönsterås Bruk där vi överlämnade bilarna till varandra. Det är ryggen på Vi Bilägares reporter Calle som håller på att ställa in kameran för en bild med självutlösaren där vi skakar hand över motorhuven på Snövit. I tidningen var min röda bil redan döpt till Rödluvan och pixlad till oigenkänlighet.

http://team21.se/924S/bruket.jpg

Bengt

en analog man i en digital värld

48

Hej
Nu har Vi Bilägare sammanställt en liten serie med gamla reklamfilmer mm från VW, allt gör för att boosta lite digitalt intresse för deras nya projektbil Rödluvan ...yours truly sitter vid ratten  Default/lol
http://www.vibilagare.se/video/rodluvan … amen-del-1

God Jul   /   Bengt

en analog man i en digital värld

49

5 Tummar upp!!!  ICQ/ab  En inspiration till min fortsatta renovering.

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

50

Det här var ju lite flummigt. Jag började läsa den här tråden. Jag tyckte bilen kändes så otroligt välbekant...
Jo då, det är samma bil som står parkerad i källargaraget, två tre bilar från min 1600tl '67. Vi Bilägare och Klassiker (som jag jobbar på) delar förlag och garage. Porschen du bytte mot har jag skrivit en köpguide om, prima exemplar... Rödluvan har jag bytt startmotor på. Kan inte annat än hålla med; skicket är helt underbart ICQ/ab Calle är en mycket bra och förstående fadder.
Rödluvan kommer att figurera också i Klassiker framöver. Min 1600tl väntar på motor och växellådebyte. Jag bygger en ny motor med bränsleinsprutning, växellåda byggs av någon i Skåne. Det ska bli en 2110tl ICQ/af . Jag har skrivit en byggserie som kan följas på webben:

http://www.klassiker.nu/projektbilar/mo … del-1-2955
http://www.klassiker.nu/projektbilar/mo … del-2-3001
http://www.klassiker.nu/vara_klassiker/ … del-3-3023
http://www.klassiker.nu/projektbilar/mo … del-4-3050
http://www.klassiker.nu/projektbilar/mo … del-5-3066
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … del-6-3202
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … ekoll-3214
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … del-8-3237
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … del-9-3267
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … el-10-3348
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … gge-del-11
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … gge-del-12