Hej
HenrikL skrev:Det är inte intervalltorkare, utan helt enkelt justerbar hastighet på torkarna. En finess som bara finns på 6V Typ 3.
Kul att se att bilen nästan är klar!
Tack Henrik. OK - intervalltorkare är fel ord. Något är fel med den justerbara hastigheten. I något ögonblick kan torkarna gå i slow-motion men i övrigt händer ingenting när man vrider.
I helgen fick jag tätt vid pluggen på huvudbromscylindern, med lite sikaflex byggde jag upp pluggen litegrann och fick en färsk yta som tätade bättre ...verkar det som. Efter det justerade jag bromsarna igen efter att bromsbeläggen fått slitas in efter några korta provkörningar. Nu tar pedalen i topp, men den drar lite åt höger vid tvärbroms även om det verkar minska allteftersom.
Avslutade med en längre provkörning och det känns som bilen svävar fram vid 60-70
Eftersom jag fick tag i en besiktningstid i nästa vecka gäller det att ligga i, så den lokala motorgurun kontaktades och jag kunde dyka upp med bilen redan idag efter jobbet.
CO-halten på ena förgasaren gick att justera och få ok, på den andra slog visaren i botten och inget ändrades när man försökte justera. Det visade sig att den elektriska tomgångsventilen var böjd så att den inte gick att skruva in, och då flödar det igenom bensin hela tiden efter som den ska täta "i botten. Därmed rann det igenom bensin hela tiden även på tomgång, som tur var gick den att rikta. När förgasaren var borta fick jag en genomgång av hur allt fungerar i den, hur tomgångsventilen förhindrar glödtändning och hur bensinen strömmar ur de tre hålen under och över spjället mm mm.
Sånt här är det absolut roligaste med gamla mekar - att man kan få ovärderlig och korrekt information direkt från någon som var med och skruvade på dessa bilar på den tiden det begav sig.
Efter den genomgången var det dags att justera allt på förgasarna och tändningen - CO-halten + tomgången + choketiden + choketomgången + brytarna + tändningen + att montera luftfilter med ny olja och kolla CO-halten igen en sista gång. Nu går den som en dröm och ryker inte svart längre och luktar inte oförbränd bensin.
Efter att även tutan blev injusterad så funkar numera all besiktningsvital el på hela bilen.
Inför besiktningen är det nu bara spolningen som jag måste få ordning på och kanske en sista justering av frambromsarna, och jag blir mer och mer säker på att den går igenom
I helgen blir det några bilder. Stuket är bara för härligt med de nya däcken, så där lite lagom hög i framänden så den ser ut att sväva fram ...vilket den ju också gör 
Bengt
en analog man i en digital värld