Dagens avsnitt av kübel-följetongen... Vill först bara säga att jag inte bygger kärran för att sälja. Därmed inte sagt att jag tänker behålla den i tid o evighet ! Om nån sen tror att den kan dyka upp som en originalare är väl det en rätt bra komplimang till mitt bygge... Utan rätt årsmodell, papper etc så blir det rätt svårt att fixa den grejen...
I hot-rod världen är replikabyggen vardagsmat : nya plast- o plåtkarosser förekommer på nya eller gamla chassien... Men där har jag aldrig hört om nån som lyckats (eller försökt) att sälja nåt nytillverkat å påstått att det är gammalt.
Man värderar karossen o andra komponenter efter vad de är. Exempelvis ligger en nytillverkad Brookville Ford 1932 plåtkaross på ca 100.000 kr, detta påverkar naturligtvis priset på den färdiga bilen. Och det blir samma med denna replika, jag gissar på att prislappen på denna kaross blir ganska likt 32a Fordens (delar+arbete) så med ett renoverat chassie o motor, lackering. Stolar, vindruta, instrumentering o tillbehör, så lär nog priset dra iväg till 200.000+ för den här "hitlerkälken" ...
På bilden har jag linjerat upp dörrarna för att kunna montera gångjärnen. Alla känner väl till att det är 4,5mm nitar på orginalet, men jag fuskar lite o kör med 5mm istället ! Glödga med svetsen o klappa dit dom. Vart totalt 48 nitar att pilla dit.... Två skruvar i lämplig storlek fick utgöra distanser mellan dörrarna när alla hål märktes ut. Förlängningen på dörrstolpen går ner igenom tröskeln o förankras i en liten låda som jag visar i nästa avsnitt. Oj, nu dök det upp en pilsner på bordet !
Den har jag förtjänat ! Trevlig helg på er.
Post's attachments
008S.jpg 843.15 kb, 244 downloads since 2011-12-16