26

michaelth skrev:

hur/vad registreras en sådan skapelse som.ombyggt fordon?? typ som en buggy?! eller?? och när den säljs andra gången.... som ett fint original exemplar... ICQ/ad

Om identiteten på plattan finns kvar, så blir det plattans identitet som gäller vid registreringsbesiktningen, med noteringen att man gjort ett karossbyte till " 4-dörrars öppet plåtkarosseri".

Om man som köpare av en bil med identitet från 1950 tror att man köpt en rasren ICQ/ad  kübel från 1943, så är man fel ute. Däremot så krävs ett tränat öga för att avgöra vad som är originalplåt från 1943, och vad som är nytillverkade plåtar. Men det gäller ju alla renoverade bilar i vår hobby ICQ/ad .
Sen är ju naturligtvis frågan vad man köpt egentligen??? en 1940-talare eller 1950-talare eller en 2010-talare???

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

27

Halloj, jag hade ingen aning om korta eller långa bakskärmar ? Bygger med de enda som finns på marknaden. Jag kommer att ha den "gamla" instrumenteringen, förmodligen med nån förvanskad tidig Typ 1 bräda...
Denna blir ju ett solklart "ombyggt fordon" eftersom karossen bytts ut, och chassiet ej ändrats. Tack för uppmuntringen, Roger !

-Sen ska jag försöka sälja den som en original 43a på tyska ebay för minst 60000 euro, eller hur ? Eller hur ? Eller hur ?

28

tommy c skrev:

-Sen ska jag försöka sälja den som en original 43a på tyska ebay för minst 60000 euro, eller hur ? Eller hur ? Eller hur ?

Absolut ICQ/ad , men lägg på lite mer stålar, så kommer alla att tro att den verkligen är helt original... Default/lol

Men innan dess så skall du på "SAMBA" berätta historien om hur du finner denna orörda vagn i norra Finland hos en gammal gumma vars fader var en avhoppad Tysk "Über-türk bank-führer", som flydde i denna kübel, och att den sedan dess stått gömd i en hölada ända tills nu. Till och med luften i däcken är original!! Om du då får en känd Tysk VW-samlarfamilj med dig i dina historier, ja då är din lycka gjord, för då kommer ingen att ifrågasätta vagnens ursprung... Det kan ju räcka med att hålet efter startveven anses vara original (brickan är stämplad med original chassinummer), för att du skall tas upp i de finare samlarkretsarna .... ICQ/ad  ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

29

KdF Kundendienst-Berater skrev:
tommy c skrev:

Absolut ICQ/ad , men lägg på lite mer stålar, så kommer alla att tro att den verkligen är helt original... Default/lol

Men innan dess så skall du på "SAMBA" berätta historien om hur du finner denna orörda vagn i norra Finland hos en gammal gumma vars fader var en avhoppad Tysk "Über-türk bank-führer", som flydde i denna kübel, och att den sedan dess stått gömd i en hölada ända tills nu. Till och med luften i däcken är original!! Om du då får en känd Tysk VW-samlarfamilj med dig i dina historier, ja då är din lycka gjord, för då kommer ingen att ifrågasätta vagnens ursprung... Det kan ju räcka med att hålet efter startveven anses vara original (brickan är stämplad med original chassinummer), för att du skall tas upp i de finare samlarkretsarna .... ICQ/ad  ICQ/af

Default/lol  Default/lol

Tummen upp Tommy, gillar ditt bygge.

30 Senaste redigerad av Mr 56 (2011-12-16 15:02:56)

michaelth skrev:

hur/vad registreras en sådan skapelse som.ombyggt fordon?? typ som en buggy?! eller?? och när den säljs andra gången.... som ett fint original exemplar... ICQ/ad

Så funkar det nog.
Blir nog ombyggt då plattan inte är kortad, och Buggy's är reggade som ombyggda fordon , bara att dom har lite mer dispanser än ett normalt ombyggt fordons bygge.

Mer än en femtiotalssedan ombyggd till Cab, har blivit original cab vid andra/tredje försäljningen  ICQ/ad

Snyggt bygge, och flott 37 Ford som garagegranne....

"ljushuvud"

31

Dagens avsnitt av kübel-följetongen... Vill först bara säga att jag inte bygger kärran för att sälja. Därmed inte sagt att jag tänker behålla den i tid o evighet ! Om nån sen tror att den kan dyka upp som en originalare är väl det en rätt bra komplimang till mitt bygge...  Utan rätt årsmodell, papper etc så blir det rätt svårt att fixa den grejen...

I hot-rod världen är replikabyggen vardagsmat : nya plast- o plåtkarosser förekommer på nya eller gamla chassien... Men där har jag aldrig hört om nån som lyckats (eller försökt)  att sälja nåt nytillverkat å påstått att det är gammalt.
Man värderar karossen o andra komponenter efter vad de är. Exempelvis ligger en nytillverkad Brookville Ford 1932 plåtkaross på ca 100.000 kr, detta påverkar naturligtvis priset på den färdiga bilen. Och det blir samma med denna replika, jag gissar på att prislappen på denna kaross blir ganska likt 32a Fordens (delar+arbete) så med ett renoverat chassie o motor, lackering. Stolar, vindruta, instrumentering o tillbehör, så lär nog priset dra iväg till 200.000+ för den här "hitlerkälken" ...

På bilden har jag linjerat upp dörrarna för att kunna montera gångjärnen. Alla känner väl till att det är 4,5mm nitar på orginalet, men jag fuskar lite o kör med 5mm istället ! Glödga med svetsen o klappa dit dom. Vart totalt 48 nitar att pilla dit.... Två skruvar i lämplig storlek fick utgöra distanser mellan dörrarna när alla hål märktes ut. Förlängningen på dörrstolpen går ner igenom tröskeln o förankras i en liten låda som jag visar i nästa avsnitt. Oj, nu dök det upp en pilsner på bordet !  ICQ/ab Den har jag förtjänat ! Trevlig helg på er.

Post's attachments

008S.jpg, 843.15 kb, 1296 x 972
008S.jpg 843.15 kb, 245 downloads since 2011-12-16 

32

Otroligt intressant!

Hur går det?

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

33

Du får ta bilen till Eskilstuna o kolla in det...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

34 Senaste redigerad av Mogge (2012-10-09 17:14:22)

Gjorde ett Kubelfynd idag, den byttes mot en pansarvagnsmössa.
Mycket trevlig läsning!

Post's attachments

001.JPG, 371.02 kb, 1127 x 845
001.JPG 371.02 kb, 193 downloads since 2012-10-09 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

35

Hallåj där, Jag har väl inte varit så flitig på att posta bilder o rapporter från bygget, men det har likväl gått framåt. Ska försöka få ut lite bilder nu . . . .
http://imageshack.us/a/img198/2197/dsc03155yb.jpg

36

Hallåj där, Jag har väl inte varit så flitig på att posta bilder o rapporter från bygget, men det har likväl gått framåt. Ska försöka få ut lite bilder nu . . . .
http://imageshack.us/a/img198/2197/dsc03155yb.jpg

37

http://imageshack.us/a/img248/133/dsc03157i.jpg

38

http://imageshack.us/a/img855/912/dsc03154j.jpg

39

http://imageshack.us/a/img805/1301/dsc03156iw.jpg

40

Snyggt ICQ/ab hinner du få ihop den till sommaren?

41

Borde gå, med tanke på att jag började med ett tomt garagegolv för ett år sen. . .  ICQ/ad

42

tommy c skrev:

Borde gå, med tanke på att jag började med ett tomt garagegolv för ett år sen. . .  ICQ/ad

Ok, trevligt, vilken Ral har du använt?

43

Det är RAL 7028. Den var en standardkulör på fordon o utrustning från 42-43 o framåt (vad jag lyckats läsa mig till) Finns ju många olika datumförslag
när, hur o var olika kulörer använts... Samma gäller nog färgäktheten också, enligt de flesta experter så ändrades RAL "recepten" flitigt under kriget,
i takt med den ökande bristen på vissa kemiska råvaror för pigmenttillverkning.

44

Vart i eskilstuna håller du på? du får ta och åka till ''ekeby-marknaden'' Vetaran dagen i höst om du hinner klart ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa