1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-13 01:27:41)

Vill köra OG fälgar och höjd på 1964'ans buss.

Tycker att dessa däck skulle sitta som ett smäck och har läst att det blir bra åkkomfort.

Några tips om det är lönt (pris) att köpa dessa Michelin (Michelin Vanpix 195R14 with 6-ply sidewalls) samt var jag kan köpa de.
Vredestejn lär ha en serie för veteranbilar med bl a den dimensionen.

Efterlyser tips på:

1) Märke samt pålitlig köpe-website.
2) Synpunter/feedback om någon har köpt dimensionen.

Jag tycker att däcken på nedre bilden sitter som handsken. Precis som jag vill ha det.

Post's attachments

finadäck1.jpg, 98.96 kb, 1024 x 768
finadäck1.jpg 98.96 kb, 229 downloads since 2012-11-13 

finadäck2.jpg, 81.27 kb, 1024 x 768
finadäck2.jpg 81.27 kb, 214 downloads since 2012-11-13 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2 Senaste redigerad av 25hpman (2012-11-13 06:46:47)

Bussen kommer att gå spikrakt o grannt med dom. På min förra splittbuss så körde jag Continental Vanco, samma grej men annat märke. Värda varenda krona. CSP ordna dom.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3 Senaste redigerad av 25hpman (2012-11-13 06:47:03)

Har faktiskt kvar 2 nya o 2 lätt begade Continental Vanco om det är av intresse.

4

25hpman skrev:

Bussen kommer att gå spikrakt o grannt med dom. På min förra splittbuss så körde jag Continental Vanco, samma grej men annat märke. Värda varenda krona. CSP ordna dom.

Fy fanken så gutt. Jag anade att även stabiliteten skulle påverkas i positiv riktning.
Det kanske är samma grej men jag hade tänkt satsa på Michelin. Därav frågan om någon
erfaren tyckte att det var värt pengarna. Michelin brukar inte vara billigast om man säger så.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

5 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-13 08:41:22)

25hpman skrev:

Har faktiskt kvar 2 nya o 2 lätt begade Continental Vanco om det är av intresse.

Det kan det definitivt vara. Låt mig först kolla runt lite vad som finns. Kanske någon som har haft dessa Michelin.

Hur är det med Continental ift "6-ply sidewalls"? Samma grej?

6

Ja, de är också extralagrade, får inte kallas C-däck annars. De gick väl på runt 5 papp för alla 4 tror jag.

Jag tror (men det är väl en fördom) att på denna sida så är man inte så seriös så att man väljer dyra kvalitetsdäck, framför billiga Nankang eller dyligt, för det är en grej som inte syns. Nu för tiden hänger allt på att synas, att sticka ut med aluhjul, sänkning o lakritsremmar. Vem bryr sej om gamla lastbilsdäck?

Men, jag har nog fel. Vi låter folket med erfarenhet av kvalitetsdäck göra sin röst hörd här...  ICQ/ad

7

Jag har inte erfarenhet av just Michelins däck, men en fundering som inställer sig efter att ha läst den här tråden är att jag har bestämt för mig att det är 185-14C som motsvarar original. 195 blir ju såklart ännu svulligare och man får bättre bett vid inbromsning och lägre varvatal, men frågan är om det inte också höjder bärnsleförbrukning och försämrar acceleration? Jag har alltså ingen egen empirisk erfarenhet i frågan, ville bara väcka tanken. Men att bussen går stadigt med c-däck, det kan jag intyga!

Sen finns det ju en annan aspekt med dyra däck också. Precis av samma anledning som jag låter bli att köpa dyra handskar eller solgasögon, för att jag antingen tappar bort dem eller sätter mig på dem. Är det jäkligt tråkigt om man har dyra svålar och kommer till bussen och upptäcker att ngn satt kniven i dem. Det har hänt mig en gång och lyckligtvis bara med ett däck, men det sved det också, trots att det inte var Michelin. Men lite mer exkluiva däck brukar ju gå stadigare och tystare, så har man ändå öppnat plånboken och överväger alternativen kommer man nog inte ångra sig med de värre däcken. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

köper endast michelin eller andra märkesdäck till våra brukbilar.. e lönt pengarna.. e så skönt när man monterar bra däck och i princip kan strunta i ballans vikter, då dom e så jämna i kvalliten.. känner en taxiförare som endast kör m däck.. bra skit kostar ICQ/an  men så e det bra oxå. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Ursäkta lite trådkapning, men undrar lite över vilken däck / dimension som rekomenderas till en -64 buss med 15" BRM ( 5.5 bak och 4.5 fram )
bussen är nu osänkt och kommer att rulla så nåt år så de skulle bara se konstigt ut med låga däck.

vad ska man leta efter för dimensioner för att det ska bli bra mot dessa fälgar på en osänkt buss som ska gå rakt o fint längs vägen ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

10 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-13 13:13:55)

25hpman skrev:

Ja, de är också extralagrade, får inte kallas C-däck annars. De gick väl på runt 5 papp för alla 4 tror jag.

Jag tror (men det är väl en fördom) att på denna sida så är man inte så seriös så att man väljer dyra kvalitetsdäck, framför billiga Nankang eller dyligt, för det är en grej som inte syns. Nu för tiden hänger allt på att synas, att sticka ut med aluhjul, sänkning o lakritsremmar. Vem bryr sej om gamla lastbilsdäck?

Men, jag har nog fel. Vi låter folket med erfarenhet av kvalitetsdäck göra sin röst hörd här...  ICQ/ad

Perfekt. C-däck är vad jag ska ha. Håller me om att det snålas på däck, ingen tvekan om det.
Men att det "syns", det gör det, i åkkomfort, grepp, inbromsning, livslängd och inte minst bränsleförbrukning. Och i min åsikt, coolt OG utseende.

11

kee skrev:

Jag har inte erfarenhet av just Michelins däck, men en fundering som inställer sig efter att ha läst den här tråden är att jag har bestämt för mig att det är 185-14C som motsvarar original. 195 blir ju såklart ännu svulligare och man får bättre bett vid inbromsning och lägre varvatal, men frågan är om det inte också höjder bärnsleförbrukning och försämrar acceleration? Jag har alltså ingen egen empirisk erfarenhet i frågan, ville bara väcka tanken. Men att bussen går stadigt med c-däck, det kan jag intyga!

Sen finns det ju en annan aspekt med dyra däck också. Precis av samma anledning som jag låter bli att köpa dyra handskar eller solgasögon, för att jag antingen tappar bort dem eller sätter mig på dem. Är det jäkligt tråkigt om man har dyra svålar och kommer till bussen och upptäcker att ngn satt kniven i dem. Det har hänt mig en gång och lyckligtvis bara med ett däck, men det sved det också, trots att det inte var Michelin. Men lite mer exkluiva däck brukar ju gå stadigare och tystare, så har man ändå öppnat plånboken och överväger alternativen kommer man nog inte ångra sig med de värre däcken. ICQ/ab

Det är fullständigt korrekt att OG är 185-14C. Jag satsar dock på att 195-14C kommer att ge lite extra av det goda, som du påpekar, till en kostnad av försämrad acceleration och (kanske) höjd bränsleförbrukning. Jag skulle vilja ha input ang sistnämnda då jag tror att däckets rullmotstånd varierar med märket och påverkar men jag anar inte om det kan kompensera för dimensionsökningen 185 -> 195.

Men även om det vore så, höjd bränsleförbrukning, tycker jag det kan ses som priset för bättre åkkomfort, bättre bromsbett, lägre varvtal samt (kanske) 5km/h högre maxhastighet. Även längre livslängd och rätt balanserade däck från början (vid märkesdäck).

Men jag håller med, det är irriterande om någon mongo hönshjärna skulle skada de dyra däcken med vilja på något sätt.

12

kee skrev:

Din kommentar om dimensionen får mig att finfokusera en del av däckvalsfråga till:

Vet någon om fördelarna uppväger nackdelarna när man går från 185-14C till 195-14C?

Nu jäklar sätter jag på kaffe och tar på mig tankemössan.

13 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-13 13:37:29)

Jag kollar lite lätt på http://www.dackonline.se/ och blir lite paff över (de låga) priserna på Michelin, etc. (inkl moms/frakt står det)

Antingen letar jag helt fel eller så har jag missat något fundamentalt.

Jag söker på 195/65 R14 Sommardäck och tickar "Jag söker C-däck (Transporter)".

Vad gör jag fel? Eller är det de priserna som gäller?

(Synd att Michelin Vanpix inte verkar finnas någonstans)

14

Vad du än gör för fel så måste jag göra mer fel för jag får inga träffar alls på 195/65 R14 Sommardäck c-däck???

Nytt mob nr...

15

iooor_21 skrev:

Vad du än gör för fel så måste jag göra mer fel för jag får inga träffar alls på 195/65 R14 Sommardäck c-däck???

Du har rätt. Märkte inte att när man redigerar sökningen tickas "C-däck" av. Det verkar stort sett omöjligt att hitta C-däck i de dimensionerna.
Letar vidare.

16 Senaste redigerad av iooor_21 (2012-11-14 06:15:48)

Autoexperten säljer Michelin Agilis dock 185/80 eller 195/80 kostar 1200 resp 1455
Det är C-däck

Nytt mob nr...

17 Senaste redigerad av notch63 (2012-11-14 15:00:22)

Har köpt däck på en site i England ett par gånger o det har funkat hur bra som helst..Snabba Leveranser osv....rekommenderas varmt !
http://www.camskill.co.uk/

S

18

Det finns ju tom 205R14C på tex däckonline, så nog borde 195or gå att uppbringa? Sen kan det vara lite si och så med de lägre profilerna, har sett att 65-profil förekommer bland 16-tumsalternativ till de moderna lätta lastbilarna, men det är ju snyggare med fullprofil på en osänkt buss.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19 Senaste redigerad av MickeW (2012-11-14 20:24:20)

Synd att dessa Vanpix inte verkar finnas här. Fint mönster. Här vågar man kanske berätta....Jag skulle köpa  Michelin Agilis på ett ställe och när jag fick se dem backade jag på att de hade så jäkla fult mönster. Både säljarn och jag skakade på huvudena fast nog av olika anledning.  Default/lol

Annars kör jag på 185 14C Hankook RA08 eller 195-75-14 Kumho Solus med vit sida. De sistnämda är kanske inget att rekommendera på en Bay men snygga är de!

Post's attachments

DSC00499.JPG, 370.62 kb, 1632 x 1224
DSC00499.JPG 370.62 kb, 211 downloads since 2012-11-14 

[

20 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-17 10:36:38)

kee skrev:

Det finns ju tom 205R14C på tex däckonline, så nog borde 195or gå att uppbringa? Sen kan det vara lite si och så med de lägre profilerna, har sett att 65-profil förekommer bland 16-tumsalternativ till de moderna lätta lastbilarna, men det är ju snyggare med fullprofil på en osänkt buss.

Vad är då originalprofil XX dvs vad är OG profil för en splittbuss om man skulle satsa på 185/XX-(14-15)C?

Jag frågar för att jag var ute på shoppingrunda häromveckan och följande dialog utspelades:
Expediten: Vad ska det då vara för profil till dina OG VW däck?
Jag: ingen aning
(Personerna heter egentligen något annat)

Antar att profildimensionen ska öka motsvarande när bredden ökar 185 -> 195 så pass så det ser snyggt ut.

Hur som, här ska det satsas på det köttigaste jag kan hitta däckevägen, bara de får plats utan att skrapa... :-)

21

185R14C = 185/80R14C som jag har förstått det, står det inga profilsiffror så är det 80...

80 profil betyder att höjden är 80% av bredden, så proportionerna blir desamma när bredden ökar/minskar.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

22

Ska vi vara petnoga så är det 82 om det inte står några profilsiffror ICQ/ab

1200 -58
1500 -69

23

robbanonline skrev:

185R14C = 185/80R14C som jag har förstått det, står det inga profilsiffror så är det 80...

80 profil betyder att höjden är 80% av bredden, så proportionerna blir desamma när bredden ökar/minskar.

Exakt, och 80% av bredden är ju ganska högt, tvärsnittet blir grovt en rektangel där sidan är 80% av bredden.

Som denna siten utmärkt förklarar (på sedvanlig noggran tysk manér) så är vid /50:
"Ein /50 bedeutet dann, dass die Reifenhöhe halb so groß ist wie die Reifenbreite."

http://www.reifenmakler.de/docs/4635/re … hnitt.aspx

24 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-25 11:15:26)

Om jag inte kommer på bättre tankar kommer jag att satsa på 205/75 C-däck till 21w bussen. Men jag vill gärna ha mothugg/motbevis.

Det finns en utmärkt 66 sidig tråd på The Samba med flera bra erfarenheter av den dimensionen.

Har några av er investerat i den dimensionen? Dela gärna med er av era erfarenheter/tankar.

En fråga som dyker upp är vad heter "8-ply 2271-lb side wall rating" på denna sidan Atlanten. Finns det flera olika kategorier C-däck?
Nedan bilder tagna från The Samba med bilder på en 21w buss med dessa köttiga däck.

Post's attachments

däck1.jpg, 149.08 kb, 1483 x 1113
däck1.jpg 149.08 kb, 225 downloads since 2012-11-25 

däck2.jpg, 346.56 kb, 1581 x 1181
däck2.jpg 346.56 kb, 230 downloads since 2012-11-25 

25 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-25 11:16:46)

En till bild tagen från The samba med ovannämnd dimension.

Post's attachments

däck3.jpg, 184.43 kb, 1600 x 1200
däck3.jpg 184.43 kb, 247 downloads since 2012-11-25