kee skrev:Jag har inte erfarenhet av just Michelins däck, men en fundering som inställer sig efter att ha läst den här tråden är att jag har bestämt för mig att det är 185-14C som motsvarar original. 195 blir ju såklart ännu svulligare och man får bättre bett vid inbromsning och lägre varvatal, men frågan är om det inte också höjder bärnsleförbrukning och försämrar acceleration? Jag har alltså ingen egen empirisk erfarenhet i frågan, ville bara väcka tanken. Men att bussen går stadigt med c-däck, det kan jag intyga!
Sen finns det ju en annan aspekt med dyra däck också. Precis av samma anledning som jag låter bli att köpa dyra handskar eller solgasögon, för att jag antingen tappar bort dem eller sätter mig på dem. Är det jäkligt tråkigt om man har dyra svålar och kommer till bussen och upptäcker att ngn satt kniven i dem. Det har hänt mig en gång och lyckligtvis bara med ett däck, men det sved det också, trots att det inte var Michelin. Men lite mer exkluiva däck brukar ju gå stadigare och tystare, så har man ändå öppnat plånboken och överväger alternativen kommer man nog inte ångra sig med de värre däcken. 
Det är fullständigt korrekt att OG är 185-14C. Jag satsar dock på att 195-14C kommer att ge lite extra av det goda, som du påpekar, till en kostnad av försämrad acceleration och (kanske) höjd bränsleförbrukning. Jag skulle vilja ha input ang sistnämnda då jag tror att däckets rullmotstånd varierar med märket och påverkar men jag anar inte om det kan kompensera för dimensionsökningen 185 -> 195.
Men även om det vore så, höjd bränsleförbrukning, tycker jag det kan ses som priset för bättre åkkomfort, bättre bromsbett, lägre varvtal samt (kanske) 5km/h högre maxhastighet. Även längre livslängd och rätt balanserade däck från början (vid märkesdäck).
Men jag håller med, det är irriterande om någon mongo hönshjärna skulle skada de dyra däcken med vilja på något sätt.
Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│