Ligger på is tills splitpanelen (Splitpanel á la militär) är på vägarna!
Jahapp...!!! Är väl dags att hinka upp en egen tråd, då jag började med lite tråd-rape på min sons sida Baja Bug á la militär...!!!
Vi låter hans sida handla om hans projekt, så kör jag mitt här!
Tänkte vänta lite till, tills jag kommer förbi demontering/dissikering och får börja med konstruktion och montage - men-men.... tråden får väl "kallna" till och från...
Mitt grundläggande recept är helt enkelt en -57:a Typ1 med inbakad splitruta, Syncrodrivlina och grovmönstrade 31"x10,5"-15-puckar runtom... i en mattgrå, tidig 40-talsstil innehållande takräcke, spade och lite annat skit som behövs för att möta naturen...

Man lär ju börja från grunden, så 57:a-plattan skall isär i minsta beståndsdel...
• tunnel och botten ska isär
• ramhuvud ska bort och ersättas med ett hembyggt där jag nyttjar idéer och bitar från Typ3, men öppnar upp för drivaxlarna...
• gaffeln bak skall bytas till en IRS-gaffel från -72
• torsionsröret bak skall ur och kortas på var sida - inifrån... för att ge plats åt Syncrolådan + kardan...
(svärd från -72 och torsionsstavar från -69 ger MASSOR med space i mitten)
Och för att få ihop skiten igen så är slutförande av jigg i faggorna.... sista fästena åker dit ikväll hoppas jag...

Fick även frågan "Vad blir det för framvagn?"
-Hrrrm.... och svaret lyder:
Torsion a la VW... Typ2-delar i en egen komposition...
77:a torsionsrör och bärarmar - men isärflyttade (större cc) pga styrspindlarna (lutar åt moddade VW Transporter -02) och drivknutarna...
Undre röret överst med hjälpstyrarmen och styrstagen ovanför diff-klumpen fram...
Skivor från -02 och ok från -77 för att hålla bromseriet intakt a la -77...
I grova drag...!!! 
TO BE CONTINUED...

kul övning.. meeeer!