1 Senaste redigerad av Raffe (2015-01-10 18:22:27)

Ligger på is tills splitpanelen (Splitpanel á la militär) är på vägarna!

Jahapp...!!! Är väl dags att hinka upp en egen tråd, då jag började med lite tråd-rape på min sons sida Baja Bug á la militär...!!!
Vi låter hans sida handla om hans projekt, så kör jag mitt här!
Tänkte vänta lite till, tills jag kommer förbi demontering/dissikering och får börja med konstruktion och montage - men-men.... tråden får väl "kallna" till och från...

Mitt grundläggande recept är helt enkelt en -57:a Typ1 med inbakad splitruta, Syncrodrivlina och grovmönstrade 31"x10,5"-15-puckar runtom... i en mattgrå, tidig 40-talsstil innehållande takräcke, spade och lite annat skit som behövs för att möta naturen...

PunBB bbcode test

Man lär ju börja från grunden, så 57:a-plattan skall isär i minsta beståndsdel...
• tunnel och botten ska isär
• ramhuvud ska bort och ersättas med ett hembyggt där jag nyttjar idéer och bitar från Typ3, men öppnar upp för drivaxlarna...
• gaffeln bak skall bytas till en IRS-gaffel från -72
• torsionsröret bak skall ur och kortas på var sida - inifrån... för att ge plats åt Syncrolådan + kardan...
   (svärd från -72 och torsionsstavar från -69 ger MASSOR med space i mitten)

Och för att få ihop skiten igen så är slutförande av jigg i faggorna.... sista fästena åker dit ikväll hoppas jag...

PunBB bbcode test

Fick även frågan "Vad blir det för framvagn?"

-Hrrrm.... och svaret lyder:

Torsion a la VW... Typ2-delar i en egen komposition...
77:a torsionsrör och bärarmar - men isärflyttade (större cc) pga styrspindlarna (lutar åt moddade VW Transporter -02) och drivknutarna...
Undre röret överst med hjälpstyrarmen och styrstagen ovanför diff-klumpen fram...
Skivor från -02 och ok från -77 för att hålla bromseriet intakt a la -77...
I grova drag...!!!  Default/lol

TO BE CONTINUED...

2

Underbart!!!

"Daddy Cool"

3

Har tyvärr inte träffat på honom som vi "disuterade" på superlänge,
fick tom själv tillverka "mina" pga hans frånvaro  ICQ/ac

Hoppas du löser alla problemen, för detta blir ett seriöst bygge  ICQ/ag

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

4

Och för er som undrar vad detta kryptiska meddelande från Alpen betyder, så behöver jag lite hjälp med vattenjet-aggregaten och Alpen hade kontakt med en utvecklingsingenjör på Penta ett tag....

Men vi ligger lågt med den biten NU - först 4WD...!!!  ICQ/af

5

HÅRIGT projekt Raffe, ska bli kul att följa ditt bygge  ICQ/af
Trekronor

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

6

Fränt projekt, kommer definitivt att följas, håller själv på med något liknande fast min blir mer
en förklädd gat/race bil i Kdf-82e 1942 tappning.

Har du fått tag på några tidstypiska prylar till den?

7

Härlig tråd ICQ/ab

8

Fidde skrev:

Fränt projekt, kommer definitivt att följas, håller själv på med något liknande fast min blir mer
en förklädd gat/race bil i Kdf-82e 1942 tappning.

Har du fått tag på några tidstypiska prylar till den?

Låter ju asballt... Gillar race oxå...
Jag håller väl koll på "tidstypiska" attiraljer men även nyare militärgrejer...
Grabben kör ju sitt bygge i svensk militärgrön och han har grejat mörkerlyktor o grejer...
Sen har jag lite rekvisita i form av kuvert, sedlar, hjälm från "då det begav sig"..
En gammal tysk ammo-låda och en Mauser C-96-replika fick jag i julklapp av förstående barn...
Det ska ju vara lite runtikring oxå...!!!  ICQ/ag

9

ÄNTLIGEN har du kommit ut ur garderoben med projektet.
Om det funnits en GILLA knapp hade jag tryckt sönder den vid det här laget. ICQ/ae

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

10

Härligt Raffe!! Ska bli skoj att följa  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

11

Barndoor51 skrev:

Härligt Raffe!! Ska bli skoj att följa  ICQ/ag

Ja, jag hoppas det...!!! Så ryck i kryckan när du har krokarna förbi oxå...!!!

12

ICQ/ae MER! ICQ/ae

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13

Reine skrev:

ÄNTLIGEN har du kommit ut ur garderoben med projektet.
Om det funnits en GILLA knapp hade jag tryckt sönder den vid det här laget. ICQ/ae

Ja, vafan... Man kan ju inte starta en tråd som bara innehåller en massa skitiga standardkomponenter och bara ideer...!!!
Men nu är det bara resten kvar av iordningställande av garage & prytlomojänger, så jag tjuvstartade lite med projektet...!!! ICQ/af

14

Sådärja!  ICQ/ae  ICQ/ae

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Det här blir kul!!!! älskar dessa riktiga byggtrådar ICQ/ag  kommer följa med spänning!!!

16

Ja, här är eländet som skall in i tunneln för att få till 4-krafs iaf...
Tror inte det räcker med skohorn och vaselin den här gången...

"Lilla" lådan bak...
PunBB bbcode test
.... och viskokopplingen mellan tassarna fram...
PunBB bbcode test

Och för den som inte vet skillnad på Typ1- och Typ3 ramhuvud så kommer här en bild...
Gissa vilken som är minst ivägen för en diffklump fram? (Hint: T3 till vänster och T1 till höger)

PunBB bbcode test

Nån som vill köpa T1-huvudet...??? Halva listpriset á la Dalhems plus frakt...

Übher unt out...

17

känns som drivlinan e tillräckligt stabil... ICQ/ad kul övning.. meeeer!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Ja, stabilt är bara förnamnet... Gäller bara att få resten lika stabilt...
Därav framvagn OCH bakvagn byggt på Typ2 inkl bromsar.. Stabilt som fan!

19

Detta kan bli intressant och se hur det går att knö in alla mek komponenterna
klart häftigt

20

Jag har alltid fascinerats av de fyrhjulsdrivna modellerna från kriget. Jag menar prylarna måste ändå vara rätt robusta för att fungera i krig, men samtidigt känns det som att det finns väldigt lite plats hos en  original tvåhjulsdriven typ 1, så man undrar hur grejerna fick plats. Mycket synd att man inte fortsatte med en fyrhjulsdriven modell även efter kriget, men tur att det finns svansmotordrivna paket att modda. En mycket intressant byggtråd jag kommer kika in i framtiden. Lycka till!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

21

Gillar bygget! Har många gånger lekt med tanken att bygga en fyrhjulsdriven bubbla. troligen blir det inte något byggt. Varför inte göra en ny botten helt och hållet av profilrör med två kraftigare som ersättning till den befintliga mitttunneln, när du ändå blir tvungen att göra stora ingrepp i den befintliga.

22

Kjell T skrev:

Gillar bygget! Har många gånger lekt med tanken att bygga en fyrhjulsdriven bubbla. troligen blir det inte något byggt. Varför inte göra en ny botten helt och hållet av profilrör med två kraftigare som ersättning till den befintliga mitttunneln, när du ändå blir tvungen att göra stora ingrepp i den befintliga.

Jo serru.... Kärran kommer ju iaf att hamna under luppen hos SFRO som amatörbyggt fordon - så visst hade jag kunnat det....
Men samtidigt så vill jag att det skall vara lite "old style"-feeling när man kryper i och under den oxå.... därav torsionrör i framvagnen t.ex....
En del extra jobb, men vad gör man inte...!!!  ICQ/ag

Och givetvis kommer besökare i tråden att sätta griller i huvudet på mig med allsköns idéer.... så vi får väl se vilka styrningar man får....
Man får ju inte vara lyhörd för goda idéer, men jag har en vision som är ganska intakt....
Lite moderna grejer i ett gammalt stuk.... och så lätt som möjligt pga anledning....  ICQ/ad  ...men ändå stabilt som f-n...!!!

Så T2-grejer i fram- och bakvagn är nog tillräckligt för att blidka SFRO-gudarna.... tungt, men nödvändigt....

23

De rycker i baguetten!
Du har inte en extra syncrovxllåda till salu?

24

Vilken obehagling vändning det där tog ICQ/ag

25 Senaste redigerad av Bengt H (2012-11-14 09:15:37)

Härligt projekt med mycke hopaplock ICQ/ag  ICQ/ag
Kan man få fresta med ett par bilder på "originalet", detta är en av dom 2 som byggdes efter kriget, den står nu på VW museet i Wolfsburg. Den är ordentligt rå men mycke fräck.  Lycka till med ditt bygge.

Post's attachments

P6090043 [1000x800].JPG, 128.95 kb, 1000 x 750
P6090043 [1000x800].JPG 128.95 kb, 236 downloads since 2012-11-13 

P6090045 [1000x800].JPG, 154.55 kb, 1000 x 750
P6090045 [1000x800].JPG 154.55 kb, 230 downloads since 2012-11-13