Hur går det med ventilstyrningen då hylsorna är så låga? = Ventilhaveri?
Hur går det med ventilstyrningen då hylsorna är så låga? = Ventilhaveri?
Tja...toppen på bilden tänkte jag som ett "avskräckande exempel".......
Och motorn hade ju mkt riktigt rasat...Men jag tror inte man "renoverat" innan trimmandet då motorn säkert bara var 7-8 år (?)
Men jag kommer ihåg när jag började "trimma"/byta styrningar för 25 år sedan. -Köpte man t ex SCAT race-styrningar så var ju insugsstyrningarna kortare än avgas. Och visst är det ett "enkelt" portningstips att öka flödet med att välja bort styrningen "mitt i" ? Men jag tycker inte att det känns bra ?
Men nog kan man korta in styrningarna lite dom är ju ganska långa, har gjort det på min 30hk motor, får se hur länge den håller... 
Hur går det med ventilstyrningen då hylsorna är så låga? = Ventilhaveri?
På en gat motor är det inte så bra
Men det brukar vara snålheten som bedrar visheten
M soligiga hälsningar
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Men så hittade jag ännu en original 311-topp, så jag har ett orenoverat, orört par....så kanske blir det någon enkelports 1600:-motor även ifrån mitt håll ?
Enkelport kommer vara den stora flugan nästa sommar, klart du skall vara med!! 
Men nog kan man korta in styrningarna lite dom är ju ganska långa, har gjort det på min 30hk motor, får se hur länge den håller...
jag kortade också mina runt 5mm och spetsade dem lite i ändarna, men är ju inte i närheten av dem som mettis hade på bild.
Mettis: Är det Smen´s gamla toppar?
Mettis: Är det Smen´s gamla toppar?
Hej, jag träffade Sme'n idag...
Är lite osäker om topparna kommer ifrån Harrströmmarna, tror snarare det var en typ3 motor som "Svesse ('s Bildelar") dvs Bosse satt ihop på 70-talet?
I så fall satt den rasade motorn i en Variant jag köpte i slutet på 70-tal.....
59 2012-11-04 23:46:41 Senaste redigerad av AlexN (2012-11-04 23:47:44)
Fick ett mail med en bild från Göran idag:)
40 cc förbränningsrum, tre fina vinklar i sätena och en omgång hårda enkelfjädrar ligger och väntar på mig i Böhmen.
skall man bara få tid att åka och hämta, har 4 kurser samtidigt i skolan just nu så det är fullt upp där, blir inte så mycket tid över till motorprojektet just nu.
Snyggt Alex! Kommer bli bra det här 
har fixat lite på motorn fast jag egentligen inte har tid:)
Bytte till ett 12V svänghjul med 200mm koppling, satte dit en lite tjockare bricka och svarvade ner skallen på bulten 1mm för att kopplingen skall gå fri. Borrmaskin och vinkelslip är fint att svarva med, kommer ihåg när jag var yngre och spela lite trummor vilka fina trumpinnar i ek jag svarva på samma sätt:)
Ser ju lite stabilare ut:)
Sen rundade jag till kanten på ventilerna lite, också uppsatta i borrmaskinen i skruvstycke och en bit smärgelduk fasttejpad på en fil.
Tillverkat mig en justerbar stötstång så jag kan räkna ut hur långa jag skall ha. ett riktigt äventyr blev det att hitta denna.
Då jag inte hade någon skrot stötstång liggande gick jag ut att hämta stötstången på ett skogsvrak jag visste var det låg, i dagsljus i alla fall. Gick rätt in i en plantering i mörker och dis med en lampa som lös 3 meter. Var totalt vilse ett tag där vill jag lova! men tillsist när jag trodde jag var på väg tillbaka snubblade jag på bilen jag letade efter och fann min stötstång:)
Börjat kika på geometrin till vipporna också, blev nästan exakt 11mm lyft(11,2mm typ) 

Sen har jag och farsan byggt en ny arbetsbänk i verkstan, blev riktigt najs:)
Jäklar va du ligger i, kommer bli bra detta 
Det är ju insidan man ska svarva för att skruven ska få full gänga.
Nu tror jag inte att du behöver vara orolig på den här motorn, det håller nog ändå. 
Ali G
65 2012-11-11 16:34:23 Senaste redigerad av AlexN (2012-11-11 16:49:39)
Det är ju insidan man ska svarva för att skruven ska få full gänga.
Nu tror jag inte att du behöver vara orolig på den här motorn, det håller nog ändå.
A det låter ju smart:) i how to hotrod boken stod det "toward clutch" så det var så jag fatta det som. läste lite nogrannare nu stod visst "transaxle side" också. fan fundera lite, transaxle side fattar jag ju också som den sida jag har filat på..
Men tänkte ju inte på gäng djupet utan bara på att den inte skulle bygga för mycket ut mot kopplingen..
har man lärt sig något nytt idag med:) dock svårare att svarva där med min metod, får se om jag tar en annan mutter och gör ett nytt försök då.
men då får jag nog ta till en riktig svarv..
Ser najs ut, trevligt pyssel, men en sak slog mig, du maskerade väl nållagret i svänghujsbulten, annars är den väl full av spån.....
Ser najs ut, trevligt pyssel, men en sak slog mig, du maskerade väl nållagret i svänghujsbulten, annars är den väl full av spån.....
Har till och med bytt till ett nytt nållager:)
Ja det är ordning o reda med dig 
69 2012-11-18 23:26:17 Senaste redigerad av AlexN (2012-11-18 23:50:16)
har pillat lite med vipparmsgeometrin, har förstått det som att man vill ha justerskruven att linjera med stötstången vid halva lyfthöjden.
Detta har jag nu fått med hjälp av 3mm shims under vipparmstället(bara vanliga runda brickor som ligger där just nu skall fixa fina sen när jag vet hur tjocka de ska vara).
Halvt lyft:
Det jag sen funderar på är hur det blir i andra änden, antar att man vill att den skall trycka så mitt på ventilen som det går? men går detta att justera eller är det ok som det är nu:
inget lyft
halvt lyft
fullt lyft
vid fullt lyft trycker den ju inte riktigt i mitten på ventilen, men kanske duger så här?
Har ju bara gjort det här på 1ans insugningsventil än, brukar man behöva kolla på flera ställen eller gör man efter en och shimsar/kapar stötstängerna lika för alla sen?
Hej alex
Är det rätt axlar till dom viporna ????
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jo det tror jag. Hålet är förskjutet rätt mycket i axeln så att den hamnar närmare stötstången så att det blir rätt utväxling.
Köpte de oanvända av en kille som bara öppnat förpackningen. Har väldigt svårt att se en anledning till att han skulle bytt axlarna.
Shimsar man mindre trycker de mer i mitten på ventlsidan vid lyft men då det ju fel i den änden med stötstången..
Jo det tror jag. Hålet är förskjutet rätt mycket i axeln så att den hamnar närmare stötstången så att det blir rätt utväxling.
Köpte de oanvända av en kille som bara öppnat förpackningen. Har väldigt svårt att se en anledning till att han skulle bytt axlarna.
Shimsar man mindre trycker de mer i mitten på ventlsidan vid lyft men då det ju fel i den änden med stötstången..
Ps vänd dom för man vill ha vippan i cc på ventilen på den typen av vippa
så sliper du att slita ut styrningen
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Borde det inte sitta en styrning till fjädern? ser ut som den kan hoppa runt lite som den sitter nu???
Fan vad gött det ska bli att få se den här maskinen live i sommar 
bra jobbat alex
Borde det inte sitta en styrning till fjädern? ser ut som den kan hoppa runt lite som den sitter nu???
Fan vad gött det ska bli att få se den här maskinen live i sommarbra jobbat alex
Tackar, jo det är bara en vek leksaksfjäder som sitter där just nu för att det inte skall vara så trögt att trycka ihop den när man håller på att mäta:)
Hej Alex !
Jag är oxå på G med en enkelportsmotor tills Bug-Run...
Hur går det för dig ?






