Är det nån som vet hur mkt varvet sjunker vid växling från 2-3 och 3-4. Jag vet inte så mkt om växellådan. Vad jag vet är att den har 3,875 slutväxel och "grovtandade" 3-4. 3:an är troligen 1,26 och 4:an antingen 0,89 eller 0,93.
Vad jag undrar är alltså, om man växlar vid 7000rpm, var hamnar man då på nästa växel? Jag skulle kunna vänta till i vår med att testa själv men tänkte försöka lösa problemet i vinter.
Anledningen är mitt klena botten + mellanregister och behöver veta om jag ska ägna vintern åt att bla byta turbo eller inte.
1 2012-11-09 21:13:55 Senaste redigerad av jerry (2012-11-09 21:23:35)
Denna funkar:
http://www.et-studios.com/motorsports/gears/gears.html
1964 Typ 2
Varvtalsdroppet blir på 1-2an från 7000 till 3815 och 2-3an till 4282rpm, 3-4an till 4944 rpm (3,78-2,06-1,26-0,89)
Det kommer att funka med lite aktiv körning
Turbobyte skulle vara bra för körbarheten,prova med en annan HX40 som inte är modifierad 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Tackar för tipsen!
Ja, en annan turbo vore bra. En Precision 5558 vore nåt! Men skulle det funka med en omoddad HX40 vore det kanon!
Ärtan borde väl haft nå bra tips på turbo? Körbarhet är trevligt att ha annars blir bara bilen ståendes ju. 
Ärtan borde väl haft nå bra tips på turbo? Körbarhet är trevligt att ha annars blir bara bilen ståendes ju.
Ja, Precision 5558 var det som gällde. Men 10 papp till?
7 2012-11-10 18:12:21 Senaste redigerad av JBlom (2012-11-10 18:13:18)
Hehe kostar att ligga på topp vettu.
Enklast är väl att prova en HX40 som inte är moddat som sagt och se hur responsen blir då. http://skogenracing.editboard.com/t1075 … 0-t4-17hus
Dock lär du ju spärra interna wg´n å sånt.
Jag skulle satsa på en annan hx40 eller 35a kommer inte i håg om det var t4 eller t3 fläns på din bil annars finns ju hx 40 med små avgashus
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Ok. När jag får ner bilen i garaget igen ska jag ta bort turbon och se om det står nåt nånstans så jag vet vilket hus jag utgår ifrån och vilken fläns jag har.

