Extremt fel FORUM att fråga men nån här måste har svarvat stål nån gång, kanske är expert och vet 
Jag hjälper syrran och hennes karl på deras firma med att svarva lite.
Det är i just dessa fall 9mm rundstänger (på totalt 3 meter) som svarvas till korta (beroende på stål, 7mm till 24mm) korta hylsor (har även liknande fel vid andra tjocklekar på materialet)
Stålet ligger helt horisontellt i hållaren och svarvstålet är ett helt nytt hårdmetal stål i ett enda stycke.
Liknande fel finns även på stickstålet men eftersom det är mycket smalare så är problemen inte lika stora.
Ska även tala om att vid änden, dvs "toppen" på hylsan, finns en borr som gör ett litet hål, allt mellan 2,0mm till 2,7mm (olika vid olika svarvstål)
Det jag undrar är:
Om vid svarvning spånen blir stora, "buckliga" och långa som sitter ihop som i sin tur gör att dom inte snyggt trillar ner till behållaren och gör att manuell "rensning" måste ske med ca: 2-4 hylsors mellansrum, vad kan detta vara för fel?
Om ett högfrekvent, skrikande ljud hörs, vad är felet?
Om randiga markeringar syns runt på hylsan? (Detta brukar synas då det högfrekventa ljudet uppstår och det verkar logiskt, i min lilla hjärncell)
Det jag tror är att stålet ligger i fel höjd mot centrum på materialet, t ex för högt eller för lågt, isåfall vad är bäst?
Det har ingen betydelse på varvtalet på materialet eller på stålets matningshastighet, får samma fel vid manuell frammatning av svarvstålet.
Både jag och Thomas tror att stålet borde ligga i en liten vinkel riktat uppåt men att spetsen ska ligga centralt mot materialet, dvs horisintellt med mateialets centrum men det är en "tro" vi har 
//Mvh WebAdmin