1

Jag och en kompis landar i Miami den 10'e November, hämtar en hyrbil så en snabbis ner till Key West innan vi styr västerut och om allt går efter planen så lämnar vi tillbaka hyrbilen i L.A. den 1'a december och tar flyget tillbaka till verkligheten...

För och finna ut hur vi skulle köra så plottade vi in en massa intressanta platser på google maps å fann ut att övervikten av platser låg i söder så de i norr ratades och vi fick fram det här:

http://www.zhozho.com/forumpics/US-fuckin-A.jpg

http://tinyurl.com/bmcwkss

Intressanta platser ja... hur definerar man intressanta platser? Jo, det kan va allt ifrån nåt man sett på film, där ett sjysst band kommer från, sist kända adress på en backpacker man mötte för 10år sen, eller bara ett coolt namn... dvs random och ganska scitzofrent innehåll i den här road trip'en så det kommer nog att bli intressant...

Så om det är nån som vet några coola sites, VW-kyrkogårdar, must-see-places, etc... längs den blå linjen så hör av er!
Nu är ju inte kompisen som skall med det minsta intresserad av VW's så om det är nåt coolt i VW-samanhang så hade det vart sjysst om det va nåt coolt Skateboard'ish i närheten så ja kan lura han och tro att det är det vi ska se på/göra... ICQ/ad

Flygbiljetter - Check!
Fet SUV - Check!
RoadTrip route - Check!

What else?!?

Wohoo! ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST

2

Fan vilken dröm trip  ICQ/ag
Kan rekommendera Austin Vee Dub, en skrot och VW verkstad i Austin.

3

Flashback!!
För MÅNGA år sedan gjorde jag och två polare stort sett samma tripp fast i omvänd ordning.
Vi startade i LA där vi köpte en mercedes 250 SL -67á som är två sitsig (och vi var TRE).
Sedan körde vi ner i Tijuana,Mexico och det tog halva dan att komma tillbaka in i USA.
Drog vidare upp till SF där GUSTEN här på forumet pluggade och se på f-n,hade inte karl´n också shoppat SL!
Efter några underbara dagar i soCal. styrde vi mot vegas med gambling och PARTY!Sedan förbi Hoover dammen ner mot Phoenix,Az vidare in i Texas som är så STOOORT stopp i Dallas och vad fanns det och se? Jo istället för att kolla in platsen där JFK sköts så var det barliv och i ett läge med svår bakfylla ett besök på South Fork Ranch-Och JAA liket lever ju-DALLAS är igång igen!!!Men stället hade gått i K.K efter första Dallas plågan och JR och co. lyste med sin frånvaro.
Sedan var det dags att slå läger i NewOrleans och det är ett Rock´nRoll ställe som heter duga så efter lite party med livemusik,öl och mässingsstänger visste vi att här MÅSTE man lägga mer tid!!Men vi hade en deadline att passa iochmed att bilen skulle med en RO-RO båt till europa så var det bara att gasa vidare mot FL.
Efter att dumpat bilen i hamnen i Brunswich,GA (skulle varit Jacksonville,FL),hyrde vi en liten raggarbilscabb,fyllde den med öl och körde ner till Miami.
Vi brukade ALLTID bo i North Miami Beach på ett ställe på Collings Ave. som heter? SurfComber och det blev vår bas i FL.
Sedan gjorde vi "daytrips" till KeyWest (ett måste att se solen gå ned på och besöka div. turistfällor som E.Hemmingways hus och stambar).
Sedan var det Miami som avverkades och mellan fisketurer som slutade med krog röj hann vi att ta en båttur till Freeport,Bahamas med Scandinavian Sun (S. Star var en systerbåt som brann upp utanför strömstad med många dödsoffer)
Men allra bäst var nog att köpa kalla COORS och bara ligga och lata sej på Miami Beach utanför SurfComber!!Gillar man Liseberg/Grönan så får man nog avsätta tre (3) dagar på DisneyWorld/MGM Studios/Epcot Center i Orlando.
Vill man vara lite kulturell så kan ett besök på Salvador Dali museet i Clearwater vara  okej men invänta guider eftersom Dali är lite svår att fatta för en som inte är så insatt i ämnet.
Sen kan man ju leka bushman med...genom ett besök i Everglades får man se både alligatorer och ormar och annat hemskt.......kul som att åka flatbottnad träskbåt med orangeflagga som ungarna har på sina cyklar och en Cadillac 500 CUI med raka rör!GO POWER!!!
Och det finns mycket mycket mer att se och göra!!!
Bästa landet jag någonsin semestrat i och trots det inte återvänt sedan 1997!-Tragiskt!

4

Vet inte om ni bara vill ha VW relaterade must-sees. Från New Orleans till Memphis kör ni 55'an. Jag hade gjort en liten avstickare till Elvis' födelsestad Tupelo längst 78'an och se vilken liten kåk han föddes i, där var det ingen lyx minsann inte. Väldigt fint iordninggjort. I Memphis är det blues jamsession på torget förutom på klubbar o krogar. Utan tvekan är sydstaterna trevligast alla dar i veckan.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

5

Frun och jag gjorde bröllopsresa i höstas L.vegas-Canyon-LA-SF och sen flög vidare till Miami/keyW.

Kan högst rekommendera ett hotel på keywest, surferstyle. som heter hotel ibis (http://www.ibisbayresort.com/)

6

Frun och jag gjorde bröllopsresa i höstas L.vegas-Canyon-LA-SF och sen flög vidare till Miami/keyW.

Kan högst rekommendera ett hotel på keywest, surferstyle. som heter hotel ibis (http://www.ibisbayresort.com/)

7

Vad coolt! Vill följa med! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

8

Tack tack för tips! Noterar...
Nej då, inte bara VWtips är intressanta utan allt möjligt, allt passar en sjysst road trip! Ös på! ICQ/ab

Thomas: Hur vill du helst resa, som incheckat eller som handbagage? ICQ/ad

9

Sjysst,va i Florida förra hösten.
Gillar man gamla Frontmotor dragsters eller vintage dragracing överhuvudtaget får man inte missa Don garlits museet i Ocala.
Helt sjukt fränt.
Om ni ska va nåt i Orlando så har Vans en rätt fet skatepark där inomhus.
Nu vet jag inte hur bråttom ni har när ni åker men kan ni så ta småvägar istället för Turnpiksen.
Vi åkte 1an från Miami ner till Key West å det va mycket kul på vägen.
Ett annat tips är att inte äta på snabbmathaken varje dag,prova olika restauranger,är en jäkla service å inte dyrt om dollarn håller sig.

10

Och när du är i Austin, käka  ICQ/ag miniburgers på Hooters, stark chili på Texas chili parlor (där öppningsscenen från Death Proof spelades in) och barbecue  ICQ/af

11

Det ser ut som att vi skippar Orlando den här resan, känns som att det är lätt och bränna ett par dagar där... ICQ/ae
Det kommer bli en kombination av Highways och småvägar, kommer nog att lägga in ett par maratonkörningar och bränna lite miles av och till för att få tid till lite småvägar. 55an mellan NOLA och Memphis får det bli!

Jodå, har vart i USA många gånger och fastfooden blir man ganska trött på när man är ute å kör, särskilt efter dom stora vägarna där fastfoodgiganterna radas upp en efter en...

Hotel ibis, är det ett sjyyst honey moon hotel eller... ICQ/ad kan bli lite väl mysko start på resan det... Default/lol

Swamp boat i Everglades eller utanför NOLA är med på listan!

Austin Vee Dub, fett, det blir nog en dag eller två i Austin å lite live musik (å lite skrot sightseeing...) Blir nog en del musik i Memphis och NOLA också...

12

Finns ett antal intressanta ställen som jag skulle vilja besöka i Texas och Tennessesse bla:
Langtry , Roswell & Dollywood

Ni får titta efter om det är nåt som passar intresset och i res/tidsplanen.

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

13

Löf skrev:

Swamp boat i Everglades

det va skoj, jag va den enda i båten som va utan hörselskydd, man njöt ju lite måste erkännas av att höra v8 med raka rör ICQ/ab

ålands volkswagen klubb på facebook

14

ICQ/ag En kall öl på Arlanda och Hunter S. Thompson's Fear and Loathing in Las Vegas, fin start på en schysst roadtrip!
Nu jävlar ska de bli åka av! ICQ/ad

15

Trevlig resa!  ICQ/ag  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

16 Senaste redigerad av Kuus (2012-11-09 18:27:26)

Ja ha det så jäkla bra, är inte ett dugg avundsjuk ICQ/ad

17

Löf skrev:

ICQ/ag En kall öl på Arlanda och Hunter S. Thompson's Fear and Loathing in Las Vegas, fin start på en schysst roadtrip!
Nu jävlar ska de bli åka av! ICQ/ad

Trevlig resa, snart är du tillbaka i Bns igen och skottar snö du med.   ICQ/ad

"Pimped by Nature"

18

Grym tripp planerad ICQ/ab Jag tar alltid ett par dagar uppe i west hollywood när jag är i LA så jag får hänga på dom klassiska klubbarna whiskey a go go, rainbow, och house of blueharVar man tur brukar man kunna hamna på riktigt skoj efterfester. Bor regelbundet på sunset plaza. Perfekt med gångavstånd. Sen brukar det vara lagom stökigt på saddle ranch mitt över gatan. Ha så kul jag får vänta till 11 jan tills mitt plan går ICQ/ab

19 Senaste redigerad av Löf (2012-11-10 01:58:12)

Ja känner en kille som jobbar som musiker i L.A., största gig'et är väl när han spelade bas för Depeche Mode så han ska som vanligt dra oss runt i L.A. ... blir nog fett som vanligt om inte han ska spela golf... hrm... vem vet kanske han guidar oss till Whiskey a go go, rainbow, House... eller nåt helt annat... vem vet, men tack för tipset! Får se vad som händer...
Sist tog han mej upp till grottorna där man spelade in den orginala Batman TVserien... det var en.... ganska lame grotta... men lite coolt... men en grotta... typ.

Men du Thomas... skotta snö.. är inte det tråkigt? Kan inte nån bonde göra det? ICQ/ad

Tack å tack Bengt å Kuus! ICQ/ag

hmm... kan bli farligt detta... ICQ/ab (kamraten som ska med fick just dignosen Lunginflammation... fick en HÄSTkur av doktorn... tror ja får köra dom första dagarna...)

Cruisingen får väl starta till Will Smith's: http://www.youtube.com/watch?v=9nBbGtccrAY

20

Njut av resan , upplevelser lever man länge på . ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

21

ICQ/ab

Be careful out there! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

22

Låter som en kul trip, om ni är i närheten av Phoenix den 24-25 så missa inte detta swapmeet.
Jag har inte besökt detta innan men i år så ska jag dit.

http://www.phoenixcarswapmeet.com/

Synd att ni ska hem den 1 Dec för Pomona är den 2 dec. och det tycker jag är en höjdare.

http://www.pomonaswapmeet.com/

Ha en skön resa.

Jan Jacobsson Borås