26

Om vi startar med ventilbrickorna så måse man knacka på dom om man har varvar sönder dom för att få lös dom  Default/hmm
Räkna med att kassera dom
Det är mycke vanligt i rallyvärden att dom går igenom ventilbrickan när man har varvat länge  ICQ/ac
Ventil bågar i kombinasion med hårda ventifjädrar är biltema skit 
En av dom bästa bågarna är FACOM  U.43LA med slaghammare det tråkiga är priset på en sådan (2000> +moms)
Jag tror inte att du har monterat pumpen fel om det var en kina kopia på en mellig pump och dom är si o så med rakheten i bland är inte kugghjulen inte runda = man sliter ut axelen plus varmgång ( ett tips  vrid pumpen om den går trögt någon gång så reklamera den)
Jag brukar använda schadeks pumpar eller så beställer du en GENE BERG olje pump som är kvalitets kollad (är dyra men bra)
Ps det är ingen ide att köpa billigt som ofta blir dubbel så dyrt
//// Miccke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

27

I de flesta fall sitter knastren "fast" i ventilbrickorna i de toppar jag tar isär - både org och trimmat.
Jag brukar hålla toppen med ena handen och slå till hårt på varje fjäderbricka med en plastklubba (alltså utan mothåll...)
Skall man använda "vanlig" ventilbåge måste man dessutom göra en distans av ett tunnt rör som trycker på brickan...slitsa upp detta så man kommer åt knastren. Själv har jag ett hemmagjort verktyg, liknande VW:s att demontera i.

http://web.comhem.se/uska55/pics/PICT6749_b.jpg


Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/efd50b9a8e8a751bc302e5aa360d217f.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/ee52d1be7e403f3dd19a5dc9ba1d561f.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

28 Senaste redigerad av niklasg (2012-10-20 20:24:06)

Bytte in till ett nytt ventilverktyg och en plasthammare idag på biltema.
verktyget har ju fungerat innan så kände inte att jag ville lägga mer pengar på ett annat.
SÅ idag fick jag isär allt, SWEET! ICQ/ag tack tack för hjälp!

En annan sak är att jag misstänker att det inte är en spricka i toppen (vilket e bra ICQ/ab ) utan bara jävligt dålig gjutning Default/hmm sist så va jag inte så engagerad i förbränningsrummet, bara tog bort vassa kanter.

Har påbörjat slipa i förbränningsrummet för att få dom så "lika" varandra jag kan, blir nog bra... några timmar till så..

Tittar ni på vinklarna på sätena är det tydligen 3 vinklar på insug men bara en vinkel på avgas, hade för mig det var tre vinklar på alla. kan det slipats ner från tre till en vinkel av ventilen eller är det en vinkel på avgas på 044 topparna?

Har oxå påbörjat att slipa på ventilerna som jag frågat tidigare om, just nu har jag bara rundat kanten lite på en och undrar om det är bättre att få en bra 30graders vinkel eller om det räcker med det jag gjort? (kommer nog bara slipa på insugsventilerna då hela avg-ventil och säte inte ger mycket mer utryme för vinklar om jag inte gör ett trevinkel säte på avgas med.)

Post's attachments

IMG_0227.JPG, 68.43 kb, 653 x 490
IMG_0227.JPG 68.43 kb, 375 downloads since 2012-10-20 

IMG_0245.JPG, 45.92 kb,  x
IMG_0245.JPG 45.92 kb, 3 downloads since 2012-10-20 

IMG_0258.JPG, 58.08 kb, 653 x 490
IMG_0258.JPG 58.08 kb, 355 downloads since 2012-10-20 

IMG_0262.JPG, 67.95 kb,  x
IMG_0262.JPG 67.95 kb, 3 downloads since 2012-10-20 

IMG_0279.JPG, 41.02 kb, 653 x 490
IMG_0279.JPG 41.02 kb, 344 downloads since 2012-10-20 

29

På vissa 044or så är det bara trevinkel på insugen
Om du skall ha ut 130hk så är det bara att göra trevinkel jobb  sen är det lätt att bränna ventilen om du har förbreda säte på avgas
ett litet tips är 1mm säte på insug o 1,5-1,75 på avgas
Du kan kolla med åsanisses vedbodtrimm i jönköping så kan han säkert fixa sätena (han har varit billig på sådant)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

30

PPRMicke skrev:

På vissa 044or så är det bara trevinkel på insugen
Om du skall ha ut 130hk så är det bara att göra trevinkel jobb  sen är det lätt att bränna ventilen om du har förbreda säte på avgas
ett litet tips är 1mm säte på insug o 1,5-1,75 på avgas
Du kan kolla med åsanisses vedbodtrimm i jönköping så kan han säkert fixa sätena (han har varit billig på sådant)
/// Micke

får bli att planera in ett sätesjobb då!  ICQ/ad
Mätte på insugsventilen att det låg på ca 1,5mm anläggningsyta, behövs det ett sätesjobb här med eller kan jag köra på det? hur mycket påverkar det flöde m.m??

undrar oxå om någon vet vart man kan få tag i ett längre slipstift? kommer inte åt i mitten av insugsrören så kan tänka det blir en liten timglas effekt där, vill ha en tratt form från förgasaren ner till sätet. Eller har jag fattat fel?!

31

Det finns exempel på att flödet ökat 20% bara på sätesjobbet så ja det påverkar flödet mycket.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

32

Svwerker skrev:

Det finns exempel på att flödet ökat 20% bara på sätesjobbet så ja det påverkar flödet mycket.

Klart 3vs1 vinkel på sätet ger trevinkelsätet mer flöde.

Men skillnaden på ett trevinkel säte med 1,5mm anläggningsyta mot ventilen och ett trevinkel säte med 1mm anläggningsyta mot ventilen (insug), hur stor skillnad där?

33

Det är inte så mycket sätesbredden utan vinklarna som ökar flödet, inte bara i sätet utan alla vinklar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

34

niklasg skrev:
Svwerker skrev:

Det finns exempel på att flödet ökat 20% bara på sätesjobbet så ja det påverkar flödet mycket.

Klart 3vs1 vinkel på sätet ger trevinkelsätet mer flöde.

Men skillnaden på ett trevinkel säte med 1,5mm anläggningsyta mot ventilen och ett trevinkel säte med 1mm anläggningsyta mot ventilen (insug), hur stor skillnad där?

Det är skilnad  sen kyler du ventilerna bättre
På räser toppar kör man med radie på sätet och anläget är cirka 0.5-0,75 för att få ut mäst sen är vinkelen större än 50gr
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

35

Lite slipmatrial  som är bra
http://www.mamut.net/controls/shop/shop … amp;gid=49
Ps Jeppe kör vwdragster
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

36

Har inte hänt jättemycket senaste.
Topparna har portats lite mer och förbränningsrummen gjorts hyfsat lika
Råa oportade  cb044:or måste jag säga behöver slipas jävla mycket bara för kompensera för skilnaderna mellan förbränningsrummen. Default/hmm

Mätte upp igår och hamnade på 62cc  ICQ/am vilket skulle ge ett komp på 7,6:1 med 1mm vändhöjd
planen är att nå 9:1 i komp så 51cc i förbräningsrummet, så idag lämnades topparna in för fräsas ner 3 mm vilket va det jag mätte upp för att hamna på ca 50-52cc
Det tråkiga va att av dom verkstäder jag va inne hos va det bara en som kunde få det gjort innan årskiftet, så man får se när det e klart...

efter det blir det att fixa sätena och ventilerna.
Sänka sätet då det ligger lite högt nu. 3-vinkel med 1mm anläggningsyta på insug och 1,5-1,7mm avgas anläggningsyta
ventilen ska slipas så anläggningsytan blir lika bred som sätet och sedan en 30grader vinkel på insidan.

Hade vart kul med ett flödestest sen när det är klart men man får se hur det blir..

Det jag funderar på nu e göra någon lufttunnel till fläkten för att få så mycket kylning som möjligt, någon som gjort eller vet någon lösning eller om det ens äns är lönt?

37 Senaste redigerad av mettis (2012-10-29 23:34:10)

niklasg skrev:

Har inte hänt jättemycket senaste.

Det jag funderar på nu e göra någon lufttunnel till fläkten för att få så mycket kylning som möjligt, någon som gjort eller vet någon lösning eller om det ens äns är lönt?

Eftrsom jag har en hemmagjort "Hebbe" ...
På denna fläktkåpan satte jag först en vanlig "spiro-slang", typ köksfläkt -ni vet, i den diametern som passade direkt...
Men jag såg hur det "sög ihop" när man varvade till, så jag svetsade på en "ring" för att öka ifrån 160mm till 200mm (har jag för mig?) då sög fläkten utan problem. Du kan ju ta till dig detta ifall du vill suga kylluft med slang....-Ett råd så gott som något ?

http://hem.bredband.net/mettis1/pics/diverse/hebbe_luftslang.jpg

38 Senaste redigerad av niklasg (2012-11-01 17:53:26)

mettis skrev:
niklasg skrev:

Har inte hänt jättemycket senaste.

Det jag funderar på nu e göra någon lufttunnel till fläkten för att få så mycket kylning som möjligt, någon som gjort eller vet någon lösning eller om det ens äns är lönt?

Eftrsom jag har en hemmagjort "Hebbe" ...
På denna fläktkåpan satte jag först en vanlig "spiro-slang", typ köksfläkt -ni vet, i den diametern som passade direkt...
Men jag såg hur det "sög ihop" när man varvade till, så jag svetsade på en "ring" för att öka ifrån 160mm till 200mm (har jag för mig?) då sög fläkten utan problem. Du kan ju ta till dig detta ifall du vill suga kylluft med slang....-Ett råd så gott som något ?

http://hem.bredband.net/mettis1/pics/diverse/hebbe_luftslang.jpg

Har sumpat iden med luftintag till motorfläkten nu efter att ha sätt hur fläkten ligger i höjd med väggen/golvet, skulle bli för mycket jobb kände jag... Default/hmm

Post's attachments

IMG_0336.JPG, 58.18 kb, 653 x 490
IMG_0336.JPG 58.18 kb, 346 downloads since 2012-11-01 

39 Senaste redigerad av niklasg (2012-11-01 18:01:14)

Idag har ja flippat styrstagen! eller egentligen bara det ena då det andra är orubbligt av rost, ska beställa två nya e tanken då båda är böjda efter att dom slagit i efter sänkningen. Men spindlarna e brotschade och redo i alla fall  ICQ/af

Post's attachments

IMG_0356.JPG, 47.29 kb, 653 x 490
IMG_0356.JPG 47.29 kb, 372 downloads since 2012-11-01 

40

Förstår inte varför du ska krångla med extra kylning och luftkanaler när du "bara" siktar på 130 hk. Får du problem med värme så har du gjort fel någonstans och då är det där du ska åtgärda problemet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

41

Svwerker skrev:

Förstår inte varför du ska krångla med extra kylning och luftkanaler när du "bara" siktar på 130 hk.

vill skämma bort den lilla snurran antar jag ICQ/ad

Har lite funderingar på 009 fördelaren.. hur mycket klarar den att varva innan brytaren inte hinner med längre? För hinner den inte slå ihop sig i tid så borde det ju bli feltändning och skit. Har nämligen för mig jag läst någonstans att brytare har sina begränsningar.

Sen funderade jag nu med på om det går någon olja från blocket till fördelaren/fördelardrevet från oljekanelen som går bredvid eller om smörjning sköter sig självt där?

42

niklasg skrev:

Har lite funderingar på 009 fördelaren.. hur mycket klarar den att varva innan brytaren inte hinner med längre? För hinner den inte slå ihop sig i tid så borde det ju bli feltändning och skit. Har nämligen för mig jag läst någonstans att brytare har sina begränsningar.

http://www.ebay.co.uk/itm/Bosch-009-005 … 19bf25ce0f

kört 1000 mil med en sån i sommar, 300 spänn är ju ingenting för brytarlöst!

43

niklasg skrev:
Svwerker skrev:

Förstår inte varför du ska krångla med extra kylning och luftkanaler när du "bara" siktar på 130 hk.

vill skämma bort den lilla snurran antar jag ICQ/ad

Har lite funderingar på 009 fördelaren.. hur mycket klarar den att varva innan brytaren inte hinner med längre? För hinner den inte slå ihop sig i tid så borde det ju bli feltändning och skit. Har nämligen för mig jag läst någonstans att brytare har sina begränsningar.

Sen funderade jag nu med på om det går någon olja från blocket till fördelaren/fördelardrevet från oljekanelen som går bredvid eller om smörjning sköter sig självt där?

En 009 med RÄTT fjäder på brytarna 7500-8000
Ps det är en annan tändkurva på en 009
I hotvw,s (tidningen ) är det en test på sådant (oktober nr)
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

44 Senaste redigerad av niklasg (2012-11-12 22:30:48)

Länge sen man uppdaterade nu men det har inte hänt så mycket, har inte fått tillbaka topparna än..

Mesta som gjorts är tråkigt krongel under bilen.. Har dragit om bensinslang, oljeslangar och kablarna för mätarna in till motorrummet och kapat bort lite plåt som ligger över ventilkåporna som jag alltid stört mig på.

Fått hem lite delar, nya fjäderbrickor, styrstag, och en Schadeks oljepump 26mm.
Har slipat upp ingången i pumpen så den får runda kanter och riktat hålet mer åt det nedre drevet.
Utgången ska pluggas så här slipar jag inget, ska bara matchas med locket sen. + att kamdrevs skruvarna behöver slipas ned lite.

Väntar nu på att en 1/4"npt tapp ska komma hem från staterna sen någon vecka tillbaka, då jag värka tappat bort en 1/8"npt och den gamla 1/4 tappen ICQ/ac
Har även beställt ett brytarlöst system idag med, blev sugen  ICQ/ae

Post's attachments

IMG_0413.JPG, 66.61 kb, 816 x 612
IMG_0413.JPG 66.61 kb, 387 downloads since 2012-11-12 

45

Fick klart framvagnen igår. Nya styrstag och styrleder, flippade för undvika bumpstear och för att styrstagen inte ska slå i karossen ICQ/ab

http://forumbilder.se/images/87182012110825cf40.jpg
Nya styrstag
http://forumbilder.se/images/c71820121124075a99.jpg
Flippat  ICQ/af
http://forumbilder.se/images/4b1820121125524306.jpg
Mycket mer frigång för styrstaget nu. Pilen visar vart staget slog emot innan.
http://forumbilder.se/images/93182012111804122f.jpg
urslipat för att ge lite mer frigång för styrväxelarmen.
http://forumbilder.se/images/51182012110359477c.jpg
jula brosch "lite" påbyggd för att passa i skruvdragarn.

46

Skulle riva lite i bakvagnen igår oxå innan det blev mörkt och märkte att fy fan va mycket jobb det är att få bort svärden på en IRS bakvagn, kom fram till att man måste släppa på bromsslang och drivaxel för att få ner benet tillräckligt för att få svärdet att gå fritt, för det gick inte höja benet innan stoppet tog i (utan gummi) ett till problem va att plåten som håller inne svärdet inte gå att ta bort då det tar i karossen precis i slutet av röret, måste få svärdet löst så jag kan vinkla det bakåt för att få loss plattan. Det här problemet hade jag inte på en 1302S:a! så varför har dom lagt till en jobbig jävla klack på 1303an här för!

http://forumbilder.se/images/d5182012115534d655.jpg

Jag hade tänkt byta alla bussningar i bakvagnen nu i vinter då den känns väldigt slapp där bak, sladdar runt rätt mycket så det har nog slitit som fan det sista på dom 38år gamla gummina, undrar om det är någon som vet måtten på dom bussningar som sitter på insidan av svärdet, mätte till ca 48-49mm på dom yttre.? det är en 1303S som sattes i trafik 1974-01-08.

47

Har aldrig varit med om att man måste lossa något annat än skruvarna när svärden ska loss på IRS-bilar och den där "jävla klacken" finns på alla folkor så vitt jag vet. Det var förmodligen någon glad amatör som reparerat lite på den 1302'a då skruvat med.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

48

Svwerker skrev:

Har aldrig varit med om att man måste lossa något annat än skruvarna när svärden ska loss på IRS-bilar och den där "jävla klacken" finns på alla folkor så vitt jag vet. Det var förmodligen någon glad amatör som reparerat lite på den 1302'a då skruvat med.

Det kanske går att få ut svärdet då utan att riva så mycket. Jag tyckte benet låg på svärdet för mycket för att det skulle kunna finnas frirum för att få svärdet ut den lilla biten för att sänkas ned. Men lite mer våld då så kanske det funkar. ICQ/ad du vet inte måtten på bussningarna?

1302an var väldigt lappad i hjulhusen så det förklarar en del..

49

Svwerker skrev:

Har aldrig varit med om att man måste lossa något annat än skruvarna när svärden ska loss på IRS-bilar och den där "jävla klacken" finns på alla folkor så vitt jag vet. Det var förmodligen någon glad amatör som reparerat lite på den 1302'a då skruvat med.

Det kanske går att få ut svärdet då utan att riva så mycket. Jag tyckte benet låg på svärdet för mycket för att det skulle kunna finnas frirum för att få svärdet ut den lilla biten för att sänkas ned. Men lite mer våld då så kanske det funkar. ICQ/ad du vet inte måtten på bussningarna?

1302an var väldigt lappad i hjulhusen så det förklarar en del..

50

Fått lite gjort på oljesystemet nu så det är klart, bara ansluta slangarna när motorn kommer in i bilen så är det klart.

http://forumbilder.se/images/4525201292904abd0.jpg
Tappen kom hem från USA efter några veckor.. ca 80kr med frakt va okej tycker jag.
http://forumbilder.se/images/90252012932217f95.jpg
Pumpen har blivit pluggad. skruvade inte in den hela vägen då jag vill att det ska va möjligt att dra ut pumpen igen om det skulle behövas.
http://forumbilder.se/images/2425201293730ddbc.jpg
Har lagt en del tid med att se till att pumpen ska funka så bra som möjligt och är nöjd med hur den ser ut, har inte kunnat testa än hur den funkar men det är monterat och klart nu. Pumpen är öppnad mot det nedre drevet på insugsidan för att inte det övre drevet ska få göra allt jobb. utsidan är öppnad lite upptill för att passa hålet till pumpslocket. hålet i locket är rundat mot utgången. allt är planslipat med 600 våtslippapper på en glasskiva och tunnast packningen jag kunde hitta användes.
http://forumbilder.se/images/0225201295204ef2c.jpg

Oljefilter, termostat och oljekylare sitter under bilen vid växellådan oljan går in igen i blocket genom en oljekyls adapter som är moddad och rakt ner till huvudledningen till lagrena. tog upp det här i någon annan tråd som tanke för ett tag sen och hade nu tänkt sätta det i praktik.
http://forumbilder.se/images/9f25201210012244df.jpg
ena hålet blockat då bara hålet ner till lagren ska användas.
http://forumbilder.se/images/35252012100334af2e.jpg
http://forumbilder.se/images/29252012100919cdf1.jpg
På adaptern är även oljetrucksmätarna  inkopplade.
http://forumbilder.se/images/78252012101325d4ae.jpg
röd linge är oljans väg ner i blocket, bruna är vägen till mätarna och den svarta används inte alls nu mer.  ICQ/af