26

ozeo in da house:
vad jag vet så finns ingen luftavfuktare i en luft luft pump.

Min lite dyrare ÖB luftvärmepump som ja har i båda husen har en avfuktningsfunktion, använder den ibland när jag har tvättat mycket och hänger våt tvätt så är det torrt på morgonen...

DP says: Vet inte om det avfuktar en möglig källare....

27

De pumpar jag tittat på har varit specade att ha en avfuktning på runt 1-2 l/h vilket är att jämföra med en luftavfuktare på 12-24 l/dygn. Men jag har kanske missförstått hur de avfuktar? Kanske avfuktar de inte samtidigt som de värmer?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

28

min panasonic är 7-8 år och har luftavfuktare inbyggd.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

29

Nu var det slut på huvudbryn. Nyss drogs en beställning iväg på en Panasonic NE9MKE som förhoppningsvis kommer installeras inom 2-3 veckor. Som så ofta annars blev det "cry once" som fick bli ledordet. Även om pumpen i fråga är en billigare modell så började jag med att snegla på Julas Zibro de har på kampanj och en idé om att installera den själv efter det att kaminfrågan avväpnats. Men olika argument i olika steg vartefter jag forskade i ämnet höjde ribban steg för steg och nu landade jag på en märkespump komplett med installation. Ikväll far vi ut till huset för att börja rekognoscera inför vinterns stundande källarprojekt, planerna, tankarna och idéerna är vilda. Från mörka grovutrymmen med många smala passager till en ombonad och ljus extravåning är tanken, sen får vi se vad vi hinner med.  ICQ/ab

30

Spännande...glöm inte dokumentera... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

31

Ja jag tog inga bilder denna helg, men jag kan ju fylla på med fler framsteg när dessa görs i min andra tråd "min nya barre". Dock har jag valt att låta värma upp källaren nu, tre stycken konvektorelement får gå med reducerad styrka i var sin del i källaren, alla pluggade ventiler är öppnade och alla dörrar står åtminstone på glänt, det känns mycket bra. Det var nog något mindre fuktigt den här gången (redan när vi kom dit), kanske främst beroende på att det inte regnade, men även för att det nu har blivit något kallare. Eftersom jag spenderade en del tid i garaget med att meka bruksskorv, kändes det som en lyx med värme och ännu bättre kommer det kännas med "billigare" värme framledes. Jag har måttat ut placering för innedelen och för utedelen och konstaterar att utedelen allra troligast får plats bredvid övre plans utedel. Det blir troligtvis någon meter extra rördragning också, men det får man ta, det är ju viktigt med en bra placering för god effekt hos pumpen. Med den tilltänkta placeringen kommer luftflödet kunna riktas mot garaget.

½OT: Nu står även alla bussar inomhus, jag fick till slut tag i den gårdsägare som bor granne med vårt fritidshusområde, en mycket trevlig man som lät mig parkera bredvid hans brors husbil och hans egna gamla scaniabuss från 70-talet i en stor maskinhall. Golvet därinne var torrt som fnöske och i bussen ställdes en torrboll, alla textilier plockades ur, popuptaket fälldes upp och gardinerna tvättades i maskin sedan mögelangrepp konstaterats, på grund av läckande baklucka. Batteriet står på underhållsladdning hemma och att ha bussens vinteruppställning så nära känns mycket bra, att ha förberett sig så väl, känns ännu bättre!

32

Många vuxenpoäng där.. ICQ/ad ,men visst är det skönt när man får lite ordning på prylarna..kommer bli bra det där! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

33

Som husägare får du snart "vi i villa"-tidningen i brevlådan. Jag får deras mejlutskick sedan jag svarat på några av deras frågor(men ännu inte vunnit ICQ/ac ), och där fick jag för någon vecka bl a detta http://www.viivilla.se/Bygg/AMiljo/Sa-f … lare-65625 kanske något som du kan ha nytta av i ditt fortsatta arbete med källaren.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

34

Jag är lite osäker på var tidningen kommer, på stugan, hos morsan eller här (har inte sett den), men tipset är bra, ska läsa det mer noggrant senare. Som en första kommentar kan nämnas att besiktningmannen kommenterade förra vintern; "jag tror källaren. klarat sig såpass bra just tack vare att det inte finns någon inredning". Golvet är kalt betonggolv, väggarna är obehandlad betong. Min slutsats är alltså att trots att källarens troligtvis hållits ouppvärmd, eller bara delvis uppvärmd och ändå klarat sig så bra, är tack vare att man låtit väggarna vara nakna och på så vis låtit allt få "andas". Nu kommer dock trestegsplanen, "värma upp", "nytt tak" och "dränering" innan källaren inreds. Hoppas att ni förstår att det inte blir mycket av folkabussmek på en knegarlön efter det.

Men rullande sommarstuga har jag levt med snart i tio år, riktig sommarstuga är en ny grej för mig!  ICQ/ab