1

Eftersom det finns så många vettiga och kompetenta personer på detta forum så frågar jag även här. Det är nämligen så att jag börjar undersöka möjligheten att bygga en skorsten åt en liten kamin i garaget och tanken genom detta projekt är "budget". Det finns ju färdiga modulskorstenar och en sådan skulle jag införskaffa om jag skulle installera en braskamin i storstugan, men nu är det alltså frågan om en liten stenkamin som följde med i huset och ska installeras i garaget för att kunna värma upp det och den anslutande källaren.

Tanken bakom installationen är "enkelhet", där kaminen står, vid ena väggen i garaget, kan man dra en pipa rakt uppåt, för att ovan garagets tak, löpa längs med husets vägg, upp till (och en bit förbi) nock. Jag inser att man måste isolera röret i "markhöjd" ovanför garaget för att folk (barn) inte ska kunna bränna sig på det, men utöver det är det frågan om en rak pipa utan krusiduller, om än kanske fem-åtta meter lång. Kaminens anslutning är ca 100mm invändigt och kanske 110 utvändigt och det kommer behövas en nittiograders böj (vinkel) precis vid anslutningen för att vinkla pipan rätt. Genomföringen vid taket borde inte vara några problem, innertaket är "träull" (heraklit) och kan isoleras brandsäkert utan problem, själva stommen är antingen betong eller plåt och ovanpå detta ligger sand och marksten som utgör terrassen ovanför garaget.

Jag är i dagsläget inne på en enkel järnpipa i rätt dimension för att få ner kostnaderna. Den kommer förvisso väga en del och rosta med tiden, det är jag helt med på. Denna köps kanske hos en "järnfirma"? Som regnhuv kan man ta en befintlig lösning eller smida till något eget. Men några luckor återstår ännu tex vinkeln vid kaminen, och ett bra sätt att förankra pipan vid husets fasad. Tanken är att om den rostar helt och hållet samman, så möjliggör den enkla installationen att man byter ut pipan i framtiden när resurser för en lyxigare skorsten finns. För håltagandet hyrs eller lånas en maskin.

En minst sagt rudimentär skiss över planen, hoppas ni förstår:

http://imageshack.us/a/img534/4529/garager.jpg

Tankar och idéer, tips och trix är jag ute efter.

Funktionen hos kaminen är inte bara för att jag ska kunna meka i garaget, som de flesta av er spontant tänker, utan även för att driva ut fukt ur hela källarvåningen (som saknar värme) och den kommer främst brukas "helgvis".

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Tråkigt nog så måste en sotare godkänna installationen, du måste ha bygglov också.

Annars om något händer så kan du kallt räkna med att stå utan ersättning vid skada.

Jag har själv en gammal kamin som jag tänkt montera o jag har förhört mej i frågan. ICQ/ac

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Söker du tillstånd för detta får du nog tyvärr nerslag. Då tänker jag inte på skorstenen. Jag hade ett dubbelgarage i mitt förra hus  och det fanns en riktigt murad skorsten i garaget efter som det tidigare hade varit pannrum där. Köpte en begagnad braskamin och tänkte ställa den i garaget. Men när jag kollade upp reglerna fick jag inte ha detta i garaget utan att bygga in den och då hade garaget blivit för litet.Vet att många har liknade lösningar i garage men kan bli problem med försäkring vid t.ex brand. Sen vet jag inte om reglerna är olika i olika delar av landet.

4

Det första som slår mig är: 1 Hur ska du få tätt mellan garagetak och terass?? Du bör minst ha 100mm stenull isolering runt röret för brandrisken.

2 Kan du inte flytta kaminen och dra skorstensröret ut genom väggen istället??
3 Har du för långt rör så får du inget "drag" i skorstenen och det ryker in istället.

5

1. Prata med sotaren.
2. Man får inte ha en kamin i ett garage, men i en verkstad får du ha det........
3. Ett vanligt stålrör som rostar är dumheter!
4. Skaffa en skorstenspipa avsedd för ändamålet, cortenrör, mura, eller färdig modulskorsten.
5. Skaffa en modulskorsten som du ansluter i källaren och inne i huset till en ny miljögodkänd panna.
6. Det är så jäkla fiffigt att du får ansluta 2 pannor till samma skorsten, prata med sotaren.
7. En skorsten som väsentligt förändrar utseendet kräver byggnadslov.
8. Du måste ansluta en miljögodkänd panna, såvida det inte är en köksvedspis eller öppen spis, men du kan få installera en icke miljögodkänd äldre kamin om sotaren mäter upp röken och finner att den inte skitar ner för mycket.

Googla nya plan och bygglagen och läs på där istället för att fråga här, nu kanske ni kan gissa varför jag vet detta ICQ/ad  ICQ/ad  ICQ/ad

Klart du ska ha en kamin i garaget...förlåt, verkstaden.
Men du säger att tanken är, "budget och enkelhet", jag förstår hur du tänker, men tänk säkerhet och giltiga försäkringar så har du rätt approch för en lyckad installation.
Hoppas du fixar att få din fina gamla kamin godkänd!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Håller med alla tidigare inlägg.
Satte in ny vedpanna för några år sedan, pratade med soteriet och mitt försäkringsbolag.
Dock ingen ny pipa, men detta är den enda och rätta vägen att gå.

7

Okej, så där grusades planerna över en natt alltså. Anledningarna till att jag ville göra såhär är flera.

Roadkill: 1. Tanken var förstås  att isolera runt röret, men som jag bedömer det finns det inga brandfarliga komponenter i taket, jag kan ju förstås ha fel. 2. Garaget är "nedgrävt" under mark och har bara en vägg och den är precis vid porten, ett ganska ofördelaktigt ställe att placera en kamin på, av flera orsaker. 3. Hade detta på känn, men det är ju därför jag frågar här. Kaminer på bottenvåningen på ett tvåvåningshus förekommer ju (liksom flerfamiljshus, som är ännu högre) och en sådan pipa borde tom kunna bli ännu längre än den jag tänker mig.

Mogge: Ska väl bli aktuellt med en riktigt skorsten för en lösning som värmer upp själva huset såsmåningom, tanken med detta var en budgetinstallation (quick fix) man kunde "förfina" efter hand. Just nu finns inte ekonomin att köpa de "riktiga" grejorna. Tanken på att installera två kaminer till samma pipa INNE i huset är lockande, men kommer inte lösa värmen i garaget och det kommer inte låta sig göras i brådrasket heller. Dessutom undrar jag hur håltagningen för en sådan skulle se ut, det är ett rejält betonggolv mellan våningarna, säkert 25-30 cm tjockt. Placeringen för kaminen i vardagsrummet har jag redan klar för mig, men den hamnar nog på ett konstigt ställe i källaren om man tänker sig "samma ställe" fast på nedre plan.

Klart jag vill ha en godkänd och säker installation, trodde inte regelverket var så kinkigt med tanke på hur det låtit tidigare när jag frågat runt. Det lutar ju nu åt att slopa hela idén och lägga energin och pengarna på annat. Jag förstår nu varför kaminen aldrig installerats.

Tack för era svar!  ICQ/ab

8

Tyvärr,hur många gånger har man inte tänkt på det viset och fått sina planer grusade..förstår hur du tänker,men
vänta ett par år,spara pengar under tiden och gör det 100% på en gång..det brukar sluta med det..Du kommer i slutändan känna dig mer nöjd med den lösningen..att ha hus är ingen lek,mycket att fundera över..  Default/hmm
Hoppas du inte känner dig helt nedslagen,var en bra idè att ventilera frågan här,flera kan ha nytta av tankarna!

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

9 Senaste redigerad av JANNE (2012-10-22 08:37:00)

Detta kan ju va en lösning så länge, och sotarn har knappast nåt att invända. ICQ/ag
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/

10

jag kör med gammalt fjärrvärme rör som skorsten och spirorör som sista del på min verkstad kopplat till en vattenburen kökspanna och en aerotemp i taket. Fungerar utmärkt, finsk bastu på 1h.
Säkert regelvidrigt men hela byggnaden är murad och står enskilt från huset

Nu ska jag byta till en luftvärme pump. Har en kompis som har ett liknande garage som jag 10*8m 3.50 takhöjd. han kör med luftvärmepump och är mycket nöjd.
mina 3cent Default/smile
mvh

11 Senaste redigerad av DP (2012-10-22 15:11:58)

Håller med om luftvärmepump...

Min hojverkstad är på ca 40kvadrat med 3.50 i tak, förra hösten monterade jag en luftvärmepump från ÖB, den billigaste (tror den kostade runt 3500.-) och den funkar som en dröm, den har en frostvaktfunktion som håller +8 sen när man ska jobba så drar man på 18grader och på 20 minuter är det varm & gossigt, den drar så lite ström att jag knapt kunde märka skillnad på elräkning för året innan så jag röstar också på värmepump....

DP says: Varför konstra till det.....

12

e det vettigt isolerat i garaget så hade jag valt luft-luft värmepump

annars finns ju billiga diesel kanoner..

13

Jag får ta mig en ytterligare funderare på detta helt enkelt. Garaget är inte något vidare isolerat, egentligen inte källaren heller. Det är betonggolv överallt och även om man monterat dubbla dörrar vid ena ingången är garageportarna av gammal standard och väggen murad med lecablock. Det finns sedan tidigare en tanke på att låta installera en luftvärmepump även på nedre plan, sedan en mycket bra mitsubishi-pump installerats i bodelen på övre plan i huset. Men den planen är förlagd till längre fram i tiden när källaren inretts och det tilltänkta gästrummet kan behöva värmas upp. jag tilltalas av möjligheten att elda i huset som kompletteringsvärme då det är väldigt billigt, till viss del gratis. Kanske borde man sätta sig ner och räkna på saken, hur snart en skorsten "är betald", så att säga. Jag har även övervägt alternativet att ställa in en luftavfuktare som en primitiv första åtgärd, men den löser iofs inte uppvärmningsfrågan och kostar ett par tusen bara den.

14

Ett quickfix som jag tycker du ska göra är att prata med sotaren om dina tankar.
Jag har kollat dina bilder och tycker du ska bila ur ett hål ur väggen brevid porten och sätta in en kamin och skorsten där.
Kortare skorsten=lättare att hitta skorsten på skroten.
Men.....prata med sotaren, han kan nog hjälpa dig på bästa sätt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

15

Ja det skulle kunna vara en snabblösning, enda problemet med det är väl att jag då isf får lov att flytta på (kapa i?) arbetsbänken. Det är idag ett utrymme om kanske en halvmeter mellan bänkens slut och porten och även om kaminen är "liten" så behöver man nog lite mer säkerhetsmarginaler än bara att grejerna får plats bredvid varandra. Sen att placeringen är grymt opraktisk kanske man kan leva med ändå?  ICQ/ad 

Jag får lov att ta kontakt med skorstensfejare i ärendet.

16

En liten grej som jag kom på är att man kan använda en skorsten för vedeldad bastu. De är inte så dyra som de andra och de måste ju också vara godkända.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

17

Har funderat och forskat på detta så det knakar. Sedan sist har jag varit ut till stugan ännu en gång och det är rått och fuktigt i källaren, ett par arbetshandskar hade börjat mögla, riktigt trist. Tror huset har försummats på senare år då de som bott där varit gamla och inte orkat/kunnat sköta om det som krävts. Tanken på luftvärmepump är nu mer tilltalande än någonsin, inte bara för garagets skull, utan kanske främst för källarens skull. Källaren är dock rätt stor och oisolerad, förvisso är det många småförråd och skrymslen, men den totala arean, tillsammans med garaget är på 117kvm.

Vill man då ha en pump som grejar den ytan får man kliva upp något snäpp i kapacitet och efter rigorös efterforskning ter sig en inverter-modell som enda vettiga alternativet och en sådan kostar åtminstone runt sju tusen. Lägg därtill lagkravet på certifierad montör och vi åker upp några tusen till i installationskostnader. Jag ska undersöka möjligheterna att pressa detta pris ytterligare, men som jag ser det nu kommer en inverterpump som får hålla ca 16 grader i källaren, fylla mina behov. En sådan har ju dessutom avfuktande funktion, varför en avfuktare för två-tre-fyra tusen inte känns motiverat. Placeringen av innedelen är lite halvknepig då källaren ligger under jord och det är ont om "öppna ytor", men jag har en tanke på att den kan funka bra i hallen som ansluter, garage, tvättstuga, trapp och förrådsutrymmen. Utedelen skulle isf hamna på husets norrsida, vilket inte är optimalt, men sydsidan "täcks" av panoramafönster och altan.

I förlängningen ska källaren dräneras och inredas. Jag tänker mig att isolering av utrymmena kan ske eftersom.

Tankar kring detta förfarande?

18

Vad finns det för uppvärmning idag?
kolla så att eventuella ventiler i källaren inte är igensatta,många äldre pluggar dem för att de tycker att det "drar"
fungerande ventilation är viktigare än isolering i källare.
Renovering av bef skorsten + pellets/vedpanna + solpaneler är en bra kombination för vattenburen värme, man kan ju göra rördragning mm och låta rörläggaren koppla in allt

Detta är åxå ett alternativ för att hålla källaren torr:
http://www.solarventi.se/generelt/frihus/index.htm

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

19

Det finns ingen uppvärmning i källaren idag, tvättstugan har en förvisso pluggad ventil som leder ut till garaget, i ett av rummen i den bortre delen finns det säkert en till ventil. Detta på grund av att källaren ligger under jord. Till tvättstugans ventil hade jag tänkt koppla ett torkskåp. Det finns ingen befintlig skortsten, husets övervåning har tidigare bara värmts upp med direktverkande el, men i källaren finns som sagt ingen värmekälla.

Mer avancerade lösningar på uppvärmning kanske kan bli aktuellt om huset ska permanentbebos, nu är det bara frågan om underhållsvärme och mer specifikt att driva ut den värsta fukten i källaren. Framledes ser jag några element i det tilltänkta gästrummet på nedre plan som komplement, men idag vill jag bara få till en bra uppvärmning och ventilation av källaren. Tänker mig att fler ventiler kan installeras i samma veva huset dräneras framledes.

20

Sätt in några torrbollar (fuktuppsamlare inte individer ICQ/ad )tills du får in lämplig avfuktningsenhet.. Kyla e inte så faligt men fukt vill man ha bort! Men det visste du ju redan ICQ/ad
En liten cupe fläkt kan ju surra så länge... Inte rätt men en tillfällig lösning.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

Tjena Kee. Eftersom du inte är där så mycket och vill ha underhållsvärme i första hand, och hålla borta fukten, så satsa på luftvärmepumpen. Eldstaden kräver ju sin eldare ICQ/ab

Tills vidare borde 1-2 fristående element med inbyggd fläkt göra stor nytta för att sätta snurr på luften och torka upp källaren, de är billiga och drar inte alltför mycket el om du har dom på lagom underhållsvärme under vintern. Och när du kommer dit på helgen kan du rätt snabbt få upp tempraturen när du ska meka.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

22

Jo jag har tänkt att jag ska ställa dit någon fuktslukare som en första åtgärd och nu under helgen kommer jag ställa på ett par konvektorelement som får gå när jag är där för komfortens skull. Fast om en värmepump dra lika mycket el som ett element, men värmer upp hela våningen OCH avfuktar känns det som det givna valet. Jag har nu konfererat med mor som är medfinansiär och hon är inne på samma spår som jag. En första åtgärd blir nu att kontakta en värmepumpsåterförsäljare för vidare råd och planering.

23

appropå torrbollar i 117kvm fuktig källare, spar dom pengarna.  Kan lova att torrbollarna inte gör någon nytta om du inte köper ett par hundra.
Om du har pluggade ventiler så öppna dom och dra igång minst ett konvektor element kommer garanterat gör skillnad. Du behöver inte ha speciellt hög värme på för att få skillnad.

Du ska ta mögelande arbetshandskar på största allvar!!, att investera i en luftavfuktare tycker jag låter som en bra ide tillsammans med konvektor element.
Luftavfuktaren är guld värd i en tvättstuga  exempelvis eller till att torka ur nån gamal vw ICQ/ab . Du kommer säkert åka på en drenering mm i framtiden.
Jag har själv en källare som har kosta mig mycket arbete och tårar. Fick bort min mögeltillväxt och fukt med en avfuktare och element och bra till luft dränering mm.
Om det börjar mögla på i källaren för dig så kommer du ångra varenda krona du sparde på. Euforin av en egen barre byts ut mot apvrål av ångest

Svårt och ge råd när man inte är på platts och vad du har tänkt i framtiden.
Kanske du kan blåsa ut alla små rum knacka ner allt som inte är bärande? Då få du öppen och lätt uppvärmt/ventilerat planlösning?

hur som helst hör med anticimex och låt inte detta vänta

24

Jo jag inser situationens allvar och som det är sagt nu ska en pump vara installerad innan novembers utgång, men det beror litegrann på hur snabbt installatören kan fixa det, det lär ju vara deras högsäsong nu. Om en sådan installeras kommer jag slopa planerna på luftavfuktare då dessa har en avfuktande funktion inbyggd. Givetvis kollar jag med återförsäljaren/installatören hur det kommer fungera i mitt fall. I det ärendet har jag redan börjat höra mig för med en försäljare och jag tänker mig att jag ska dra iväg en beställning innan helgen, alternativt efter helgen, litegrann beroende på hur, om och när jag får svar.

När besiktningsmannen var där i slutet på februari så noterade han fukt strax över gränsvärdet i den nedersta delen hos panelen i det enda rum som är "beklätt", resten av källaren är helt naken och han kommenterade att det troligtvis är därför källaren klarat sig så bra trots avsaknad av värme. I min lekmannamässiga värld ter det sig naturligt att som en första åtgärd börja värma upp källaren och öppna upp eventuell ventilation, i andra hand kommer vinterns projekt bestå i att röja ur den, sortera alla småprylar, plocka bort skåp och hyllor som inte används och ja kanske tom riva någon vägg. Vad som händer därefter är svårt att sia om, man får planera sina projekt på ett helt annat sätt när man inte bor i huset och har den tid som det kanske skulle krävas.

25

vad jag vet så finns ingen luftavfuktare i en luft luft pump.
därimot om man kör ac så fuktar den av och de kan komma nåra droppar.
eller kanske de finns nu för tiden? min är 5 år gammal.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg