Eftersom det finns så många vettiga och kompetenta personer på detta forum så frågar jag även här. Det är nämligen så att jag börjar undersöka möjligheten att bygga en skorsten åt en liten kamin i garaget och tanken genom detta projekt är "budget". Det finns ju färdiga modulskorstenar och en sådan skulle jag införskaffa om jag skulle installera en braskamin i storstugan, men nu är det alltså frågan om en liten stenkamin som följde med i huset och ska installeras i garaget för att kunna värma upp det och den anslutande källaren.
Tanken bakom installationen är "enkelhet", där kaminen står, vid ena väggen i garaget, kan man dra en pipa rakt uppåt, för att ovan garagets tak, löpa längs med husets vägg, upp till (och en bit förbi) nock. Jag inser att man måste isolera röret i "markhöjd" ovanför garaget för att folk (barn) inte ska kunna bränna sig på det, men utöver det är det frågan om en rak pipa utan krusiduller, om än kanske fem-åtta meter lång. Kaminens anslutning är ca 100mm invändigt och kanske 110 utvändigt och det kommer behövas en nittiograders böj (vinkel) precis vid anslutningen för att vinkla pipan rätt. Genomföringen vid taket borde inte vara några problem, innertaket är "träull" (heraklit) och kan isoleras brandsäkert utan problem, själva stommen är antingen betong eller plåt och ovanpå detta ligger sand och marksten som utgör terrassen ovanför garaget.
Jag är i dagsläget inne på en enkel järnpipa i rätt dimension för att få ner kostnaderna. Den kommer förvisso väga en del och rosta med tiden, det är jag helt med på. Denna köps kanske hos en "järnfirma"? Som regnhuv kan man ta en befintlig lösning eller smida till något eget. Men några luckor återstår ännu tex vinkeln vid kaminen, och ett bra sätt att förankra pipan vid husets fasad. Tanken är att om den rostar helt och hållet samman, så möjliggör den enkla installationen att man byter ut pipan i framtiden när resurser för en lyxigare skorsten finns. För håltagandet hyrs eller lånas en maskin.
En minst sagt rudimentär skiss över planen, hoppas ni förstår:

Tankar och idéer, tips och trix är jag ute efter.
Funktionen hos kaminen är inte bara för att jag ska kunna meka i garaget, som de flesta av er spontant tänker, utan även för att driva ut fukt ur hela källarvåningen (som saknar värme) och den kommer främst brukas "helgvis".