1

Eftersom jag är totalt nybörjare på sänkningar så undrar jag vad jag gjort för fel, för nåt fel är det...  ICQ/an  ICQ/ad

Har sänkspindlar och dubbla sänksatser och med det receptet så har jag åstakommit en sänkning på hela 15mm!! jämfört med min -65a som är helt orginal i framvagnen....
Jag är inte ute efter en totalt okörbar bil, men nog vill jag komma lite närmare marken allt.. ICQ/af

-59an
http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0038.jpg

-65an
http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0045-1.jpg

Har jag monterat spindlarna fel? uppåner/felsida om det går att göra ens..?

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN9754.jpg

Lyckades jag med att svetsa sänksatserna fel så jag har lite kapande och svetsande i en nylackad framvagn att se fram emot..?

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN8834-1.jpg

Så här ser plattan ut, och skillnaden med tom kaross på är hårfin

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN9922-1.jpg

Lägsta punkten med karossen på är 165mm på -59an, mätt straxt bakom framvagnen  Default/hmm

Stötdämparna är för sänkta framvagnar, fel ändå?
http://www.classicvw.se/stotdampare-t1- … cts_id/281

2

Spindlarna är rätt. Sänksatserna är kanske lite väl "högt" monterade?
Men visst borde den bli lägre endå.

Har du provat att rulla lite fram och tillbaks, och trycka ner bilen några gånger, så den inte har "hakat" sig i uppläge?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Sänksatserna ser tyvärr ut att vara VÄLDIGT högt monterade.  ICQ/ac

4

Jo dom ser väldigt högt isvetsade ut.. bultarna för mig är nästan rakt fram, nästan lite neråt om jag inte missminner mig.. och då går den få alldeles lagom låg i mitt tycke (så det är noll luft i hjulhuset med 145or).

5

Tycker det ser bra ut, lite mer prylar monterade o soppa i tanken så sjunker den nog ned 1cm till....

Sedan är välan jag inte någon fan av den moderna låga stancen, i kompromissen mellan funktion o utseende så hamnar jag nog i kategorin med bältet över navelhöjd.

S

6

Ujujuj. Det är ju dubbla höjningssatser du svetsat i.  ICQ/ab

Tänk att när du svetsar i sänkningssatserna så vill du inte ha den högre i sitt högsta läge än den är original.
Då har du alla möjligheter att justera in höjden precis så att den passar dig.
Bara att kapa och svetsa om.
Tänk på att märka innan var högsta läget ska va denna gången.  ICQ/ab

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

7

Sten vW skrev:

Tycker det ser bra ut, lite mer prylar monterade o soppa i tanken så sjunker den nog ned 1cm till....

Sedan är välan jag inte någon fan av den moderna låga stancen, i kompromissen mellan funktion o utseende så hamnar jag nog i kategorin med bältet över navelhöjd.

S

Du Sten: Gääääääääääsp! Sover du i fosterställning fortfarande eller?
Lågt är inte lågt men ultra lågt är lågt så inled honom inte i frestelsen att köra olågt.
Titta på din käre bror Hasses nya Enka från England, den har helt rätt stance, gubbstrutt!

Sorry för OT car_l

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

8

tycker dom ser liiite höga ut, jag har dom lägre svetsade men bultarna på typ samma ställe(sänkt till hälften)
och mina däck är nån cm innanför skärmkanten. men har då inga sänkspindlar..
borde va lägre?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

9

Väldigt fin platta annars, bra jobbat!

10

Tack för svaren!

lasslo skrev:

Spindlarna är rätt. Sänksatserna är kanske lite väl "högt" monterade?
Men visst borde den bli lägre endå.

Har du provat att rulla lite fram och tillbaks, och trycka ner bilen några gånger, så den inte har "hakat" sig i uppläge?

Plattan har jag rullat kanske 100meter när jag flyttat den till å från garaget, har även stått i fronten på karossen å "gungat" så den borde inte ha hakat upp sig. Ska hoppa lite mera!


Sten vW skrev:

Tycker det ser bra ut, lite mer prylar monterade o soppa i tanken så sjunker den nog ned 1cm till....

Sedan är välan jag inte någon fan av den moderna låga stancen, i kompromissen mellan funktion o utseende så hamnar jag nog i kategorin med bältet över navelhöjd.

S

Kan kanske stämma, när jag står å "gungar" i fronten på bilen så sjunker den ca 1cm, jag väger 71kg.

Vill inte heller ha plattan i marken, men lite lägre vill ja komma..  ICQ/ad

j:son skrev:

Ujujuj. Det är ju dubbla höjningssatser du svetsat i.  ICQ/ab

Tänk att när du svetsar i sänkningssatserna så vill du inte ha den högre i sitt högsta läge än den är original.
Då har du alla möjligheter att justera in höjden precis så att den passar dig.
Bara att kapa och svetsa om.
Tänk på att märka innan var högsta läget ska va denna gången.  ICQ/ab

Jepp, dubbla sänksatser är dubbelt så bra...  Default/lol

Tanken var att ha dom svetsade som orginal å bara kunna finjustera höjden med dom eftersom jag inte har kortat framvagnen nåt, nånstans för ett par år sedan då ja svetsade detta så snurrade jag tydligen till det...  ICQ/ac

Nån som har ett bra foto på en framvagn med sänksatserna i orginal läge?

Reine skrev:
Sten vW skrev:

Tycker det ser bra ut, lite mer prylar monterade o soppa i tanken så sjunker den nog ned 1cm till....

Sedan är välan jag inte någon fan av den moderna låga stancen, i kompromissen mellan funktion o utseende så hamnar jag nog i kategorin med bältet över navelhöjd.

S

Du Sten: Gääääääääääsp! Sover du i fosterställning fortfarande eller?
Lågt är inte lågt men ultra lågt är lågt så inled honom inte i frestelsen att köra olågt.
Titta på din käre bror Hasses nya Enka från England, den har helt rätt stance, gubbstrutt!

Sorry för OT car_l


  Default/lol  Det är lugnt

jladenfors skrev:

Väldigt fin platta annars, bra jobbat!

Tackar, ska bli fint å sätta kapen i den pulverlackade framvagnen....  Default/lol  ICQ/ac  Default/lol  ICQ/ac  ICQ/am  ICQ/an

11 Senaste redigerad av car_l (2012-10-27 19:45:49)

Nu är ena röret kapat, vad tror ni om den här placeringen?
Skiljer 15mm mot hur det var förut och bulten kommer stå rätt ut, funkar det för mig som inte tänker smalna av framvagnen? eller ska jag höja sänksatsen lite...?  Default/hmm

Post's attachments

DSCN0053.JPG, 854 kb, 1824 x 1368
DSCN0053.JPG 854 kb, 160 downloads since 2012-10-27 

12

Som du nu har den på övre röret blir bra!!!
Du hade nog tänkt baklänges vi första monteringen ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

13 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-10-27 20:32:57)

Hoppas på bilder när den sitter på plats :-)

14

Macke skrev:

Som du nu har den på övre röret blir bra!!!
Du hade nog tänkt baklänges vi första monteringen ICQ/ab

Kanon!
Ta å svetsa lite imorgon då....

alpinebubblan skrev:

Hoppas på bilder när den sitter på plats :-)

Kan nog bli nån bild..  ICQ/af

15

jag hade haft den liiiite högre med sänkspindlar på.
men på denna bild ser man tydligt hur fel dom satt.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

16

Jag ska sänka min framvagn framöver någon gång, ska man svetsa in så den står sådär vågrät eller ska den mer upp/neråt? Jag tänker på den där muttern/järnfästet som muttern sitter i.

17

Utan sänkspinlar borde du vrida upp den övre en aning. Jag kör utan spindlar och har min svetsad sådär. min måste stå i maxhöjd för annars tar det i skärmkanterna........tar ju som bort vittsen med justerbart om man inte kan justera...

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

18

Fredde.B skrev:

Utan sänkspinlar borde du vrida upp den övre en aning. Jag kör utan spindlar och har min svetsad sådär. min måste stå i maxhöjd för annars tar det i skärmkanterna........tar ju som bort vittsen med justerbart om man inte kan justera...

Har du kortat den något med?
Så alltså höja upp den någon millimeter.
har du någon bild när den är på högsta/lägsta läget?

19

Kapat/svetsat/lackat och monterat...
Går att sänka flera cm till, men finjusteringen blir när jag har rätt hjul och däck på bilen  ICQ/ab

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0060.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0061.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0063.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0064.jpg

20

car_l skrev:

Kapat/svetsat/lackat och monterat...
Går att sänka flera cm till, men finjusteringen blir när jag har rätt hjul och däck på bilen  ICQ/ab

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0060.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0061.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0063.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN0064.jpg

Vänta nu var det här eller där jag skulle säga: GILLA!!!!

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

21

Reine skrev:

Vänta nu var det här eller där jag skulle säga: GILLA!!!!

Det tål att sägas flera gånger...  ICQ/af  Default/lol

22

Väldigt snyggt!
skulle va kul med en bild då den är max sänkt ICQ/ag

23

alpinebubblan skrev:

Väldigt snyggt!
skulle va kul med en bild då den är max sänkt ICQ/ag

Har ingen bild på det, men kanske kan fixa i framtiden...  ICQ/af

24

Lite OT men ändå inte, ska den där muttern med insektskruv sitta där det gamla hålet var där den hållde fast fjäderpaketet eller? och hur lågt bli det då?
Om man nu får problemet att det blir för lågt, går det inte bara förlänga justerhålet?

25

alpinebubblan skrev:

Lite OT men ändå inte, ska den där muttern med insektskruv sitta där det gamla hålet var där den hållde fast fjäderpaketet eller? och hur lågt bli det då?
Om man nu får problemet att det blir för lågt, går det inte bara förlänga justerhålet?

Nja då blir det en maxsänkning på 10cm från org och det brukar anses som lite Default/hmm

Då blir det problem med skruvlängden samt att den puttar utanför klacken och neråt tar muttern i och slipar man så kan man fixa nån cm, bättre att göra om och göra rätt det är lättast Default/hmm

Vrid ner den 10-15mm så blir det lagom ,ska man lägre ska man ha droppspindlar ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage