Lite köttigare stakar till nästa år.
Håller på och river ur maskinen nu för att gå igenom allt men eftersom man bytt garage så medför det lite extra arbete för att få allt att fungera 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Raceprojekt "Ruggiga Rugar"
Sidor Föregående 1 … 17 18 19 20 21 … 26 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Lite köttigare stakar till nästa år.
Håller på och river ur maskinen nu för att gå igenom allt men eftersom man bytt garage så medför det lite extra arbete för att få allt att fungera 
Värsta
Njaa men lite värre iaf
Nu är motorn klyvd, inga obehagliga överraskningar!
Det som ska göras nu är att stakarna ska vägas, står att de är kontrollerade och viktmatchade men har slutat lita på allt som står nu mera. Jag tror även att tryckplattan slagit sig lite vilket lett till att kopplingen slirar, så det måste också åtgärdas! 
Drog ihop blocket idag igen med nya stakarna, inga konstigheter! Telefonen dog innan det var klart men en bild är väl roligare än ingenting 

Snabba puckar, hur var de med vikten på stakarna?
Fått tag i en kontrollampa från en DKW som sitter som gjuten i det tidigare hålet för 12v uttaget jag hade. Nu får den agera kontrollampa för linelockfunktionen 

Fått däcken påkrängda på nya Ercos fälgarna också, Michelin ZX125. Stort tack till Dennis som hjälpte till med detta snabbt, smidigt och med utkörning 

Framvagnen ska kortas ca 40mm för att få in hjulen lite och sänksatser ska svetsas i framvagnen.
Mätte även upp förbränningsrummen i topparna och de var en aning mindre än vad jag tidigare räknat på, så jag har åkt med rätt hårigt komp i sommar 
Härligt, sweet lampa!
Säger man A får man säga B, vilket komp
25 hehe
Härligt, sweet lampa!
Säger man A får man säga B, vilket komp
25 hehe
14 
Lagom 
Blir bra med de fälgarna när du får framvagn kortad
Lite mer gjort idag. Slipat in den nya cylindern som jag bytt till eftersom jag fått en ful och ganska djup repa i den gamla, turligt nog har kolv och ringar klarat sig. Eftersom jag fått svarva ner cylinderfoten på mina andra cylindrar för att få rätt vändhöjd trodde jag att jag skulle få göra det även med den här, men jag fick rätt vändhöjd direkt med denna Mahle cylinder
Anmärkningsvärt är att det är 0,5mm mer gods i AA cylindrarna.

Bra jobbat
Nice, bara att invänta våren nu snart då 
Nice, bara att invänta våren nu snart då
Hehe ah ser ut att bli "färdig" i tid den här gången, nytt tändsystem och lite annat ska beställas från staterna nu i dagarna sen ska bilen justeras in på rullande landsväg vad det lider. Verkar som att man kommer få skruva mycket Variant så man har något att göra haha 
Har du tre AA cylindrar och en mahle?
Isåfall hoppas jag du kollade cylinderdiametern då de inte verkar ha samma diam.
Har för mig att mahles kolv var 93,93 och AA:s 94,04...
Så se upp !!
Har du tre AA cylindrar och en mahle?
Isåfall hoppas jag du kollade cylinderdiametern då de inte verkar ha samma diam.
Har för mig att mahles kolv var 93,93 och AA:s 94,04...
Så se upp !!
Kollade bara med vanligt skjutmått och tyckte det stämde överens men känner nu att det bör kollas lite noggrannare. Tack för infon!
Kolla även höjden på cylindrarna!
Inte roligt om dom är olika och du drar toppen, läcker garanterat nånstans då!
Kolla även höjden på cylindrarna!
Inte roligt om dom är olika och du drar toppen, läcker garanterat nånstans då!
Det är inga problem! 
Snart är det på väg lite delar från US and A!
MSD 6AL-2 tändbox
MSD fördelare
MSD tändkablar
Extra oljesump
Lamell
+ lite smått & gott
Lite knapert i kassan efter den beställningen men det blir nog bra till nästa säsong. Det som gjorts på motorn senaste dagarna är att 1,4 vipporna har monterats och kamdrevet har justerats därefter för att ha frigång mellan ventil och kolv. Jag fick retarda kammen lite för att få 1mm frigång, det borde räcka.
Härnäst ska växellådan ur då jag haft problem med lite läckage från ena gaveln.
En sak ar jag saker pa . 1mm frigang kommer inte att racka varken pa insug eller avgas. Tony hade 1.4 pa avgas och vid en missad vaxel tog det i. Herman hade 1.6 men dar tog det i vid troligt ventilflyt. har du fortfarande 14-1 i komp sa kan du rakna med att vevlagrena kommer att ge upp. Den gamla raven J.uland korde med 14 i komp och skot lagren pa tva repor pa tullinge.Min erfarenhet sager mig att nar vevstaken blir langre vid varm motor och kolven blir langre sa vaxer inte cylinder och motor med samma langd dvs 1mm blir nagot mindre. Du maste pa nagot satt fa ner kompet till en mer rimlig niva tex kopparringar mellan topp och cylinder. En motor med 14 i komp maste koras pa racesoppa men sliter anda enormt pa ram och vevlager. Sag senast pa Dragday hur Busterjohn skot sin motor med en stake rakt upp genom blocket.dessa killar kor pa racesoppa med hogt komp och bor ta isar motorerna efter tva racetraffar. da byter dom alla lager och kollar hur mycket vevstaksskruven har strakt sig. Nu hade inte Busterjohn tagit isar sin motor sen forra Dragday sa han har sig sjalv att skylla. Du bor haklart for dig att aka med 14 i komp kraver en rejal budget for att kora en hel sasong. Mitt rad ar att du sanker kompet med mer frigang sa kanskee du kan kora en hel sasong utan storre missoden. Manga ar dom som siktat mot stjarnorna med sin forsta racebil och sen kroknat nar det bara har javlats hela tiden. Det ar ingen storre bradska att fa ihop bilen och motorn nu. Bygg en startbank sa du kan kora in den och fixa eventuella lackor och lagom till forsta racet satta in den i bilen och sen kora en hel sasong.
Bra jobbat Olzzon ! Får ta en snok ner i chick någon dag snart tror jag... 

Bra jobbat Olzzon ! Får ta en snok ner i chick någon dag snart tror jag...
Javisst vore trevligt! 
Har lokaliserat läckaget från lådan till drivaxelsrörets infästning, ska satsa på Gene Bergs fästplattor så borde jag inte behöva oroa mig för det i framtiden.
Backade kammen lite mer så nu har jag en frigång på 1,5mm mellan ventil/kolv.
Lyktorna väger ju onekligen alldeles för mycket för att platsa på bilen, så kan vi inte ha det!


Glömde dessvärre ta en bild på hur resultatet blev monterat på bilen men ska nog ner en sväng ikväll igen, får försöka komma ihåg det då! 
Fortsatte med viktbögeriet nu på kvällen!
Stålhjulmutter
Aluminum/magnesiumhjulmutter. De till bakhjulen är säkert lättare då de inte är kapslade = mindre material.
Resultatet med lyktorna, känns som något saknas? Kanske någon toningsfilm för att höja busstuket? Ser ju lite skelögd ut just nu

mindre läsk å chips så spara du nåt kilo till, vatten å bröd när race säsongen närmar sig 
å sluta gymma ! Muskler väger mer än fett 
Sidor Föregående 1 … 17 18 19 20 21 … 26 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Raceprojekt "Ruggiga Rugar"
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.