126 Senaste redigerad av vwfan (2011-03-12 18:41:45)

Barndoor51 skrev:
vwfan skrev:

Reportage igår i unt motor "Ingenting är omöjligt"  ICQ/ag

Nu får du visa eller länka....

Högerklicka på bilden och sen tryck på "Visa bild" så blir bilden större (ok då inte reportage... Krönika)
http://i571.photobucket.com/albums/ss152/vwfanha/IMG_3271.jpg

Barndoor köpes, split buss köpes, messerschmitt köpes
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!

127

Trevligt skriven artikel i UNT här ovan!
Men ett litet fel har det ju förstås insmugit sig……
Blank o fin vet jag inte riktigt om den kommer att bli?  ICQ/ag

Nu ska vi berätta lite om ”lådhelvetet”!! ICQ/am

Och med låda menar jag lådkonstruktionen som är under framsätet och mellan ramskenorna.
Thomas och jag träffas inte så ofta för att småmeka. Då tiden aldrig finns för det så blir det desto effektivare när vi träffas.
Nu hade vi bestämt oss för att göra iordning denna konstruktion som är VÄLDIGT viktig att den blir rak och riktig. Det skulle lätt räcka med en Fredagkväll och finlira lite på Lördagmorgon. För att sedan lasta alla grejer för transport från Thomas hem till mig. Lätt som en plätt!!

Utgångsmaterialen vi hade var dels 50ans framdel som minst sagt sett sina bästa dagar…. Och framdelen från en annan 50a som inte heller den är i bästa skick. Men tillsammans så kanske det kan bli någe.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/100_4725.jpg
Lite rikt och svetsjobb för att se om grejerna går att använda…..
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/125_2588.jpg


Efter att funderat och måttat och tänkt lite till och dubbelkollat och slutligen mätt en sista gång så började vi kapa ner bitarna efter konstens alla regler för att inte skada delar vi ska använda.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC00475-1.jpg

Här ser man tydligt att den nedre främre delen från 50an inte hade varit möjlig att rädda, men däremot den övre delen var riktigt bra.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1798.jpg

Vilket var tur för den andra delen som var bra i botten var desto knöligare upptill.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1797.jpg

Men det blev en del riktande innan vi fått kläm på hur det skulle kapas för att få ihop det.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC00474.jpg

Tillslut så……
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1802.jpg
Och sen var det bara att svetsa ihop det!
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1803.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1804.jpg

En liten detalj som uppdagades vid ett annat tillfälle är den lilla gummikudden som sitter som stöd för soffan, det är totalt tre sådana, en som på bilden ovan samt en på varje hjulhus.
Dessa är ditsatta på fabrik och är gjorda av urklippta bitar av en lastrumsmatta. Exakt samma lösning är det på den där vita 50an som står på Johannamuseet i Skurup.
Senare kom det speciella runda sådana gummikuddar som inte skruvas fast utan bara trycks dit i förgjorda hål.

Men! Kanske någon säger? Så ser väl inte en sådan gummimatta ut?

Men det gjorde de faktiskt, formen påminner om klassiska chokladbitar och kallas således för chokladrutematta.
Dessa fanns fram till början av 1951 i alla Kleinbussar. Troligtvis i Februari -51 kom det nya utförandet på matta som vi alla känner igen från bussarna.
Jag hade en gång i tiden en februari -51a Klein som hade några fragment av denna matta. Och min mars-51a har den nyare sorten fast ändå är den märkt med det tidiga artikelnumret som börjar på 29 xxx xxx.

Och hur blev det nu med den planerade tiden för lådan nu då?
Jodå vi lastade på allt på min pickup och jag började min resa hem…..själv…….en dag försent!!!

Vi hade fantiserat om att hinna med allt plåtjobb på lådan under denna helg, fixa ”boxningarna” för ramen, alltså sidorna på lådan där ramen möter upp, och hacka loss bitarna till lådan som fortfarande satt fast på mellanväggen efter skrotningen på 60-talet och fällt in dessa bitar på sin ursprungliga plats.
Men inget av detta hann vi med då det visade sig att delarna var lite bångstyriga….så vi kom bara halvvägs  ICQ/ac
Men det blev iaf bra till slut och alla viktiga mått blev riktiga. För om det blir bara lite snett så får det ju katastrofala följder i andra delar av bussen!

/Bengt

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

128

Det är bara att kämpa vidare ICQ/ab

129

Ni måste ju vara riktigt nöjd över att lyckats rädda lådan med originalplåt i alla fall. Det är ju en knepig bit att få till. Det är ju svårt att ta plåt från nån nyare buss.

Lådan är unik i formen fram till sommarn -51, för dom som inte vet det.

130

Härligt att se! Vi hade en väldig tur att den lådan satt kvar på 51an. Men det var väll någon från förr som tycke att man kunde använda front biten som hylla  ICQ/ae

Barndoor köpes, split buss köpes, messerschmitt köpes
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!

131

Imponerande arbete! Det får de flesta andra projekt här att se enkla ut....!
Mera uppdateringar!  ICQ/ab

132 Senaste redigerad av Fidde (2011-03-20 09:14:44)

Så här ser den ut,hade ingenting att mäta med,och jag kunde inte se någon stämpel.
Kanske det går att se på bilderna om det är buss eller typ1.Ska åka ut imorgon och
ta ett mått på den.
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
Hittade två 15 tums bussfälgar som jag inte visste att jag hade när jag letade efter fälgen ICQ/ab
PunBB bbcode test

anton_e Jag skulle själv vilja ha två till,men byter dom gärna mot 4st slitna äkta 356 plåtfälgar.

Johan W Däcket kan du få,om jag tar av det någon gång.

133

Fredrik.S skrev:

Så här ser den ut,hade ingenting att mäta med,och jag kunde inte se någon stämpel.
Kanske det går att se på bilderna om det är buss eller typ1.Ska åka ut imorgon och
ta ett mått på den.

Tack Fredrik.
Med tanke på vilken däckdimension som sitter på fälgen så verkar det vara till en splitbagge. 5.00/5.25x16 till bagge och 5.50x16 till buss.
Fast man vet ju aldrig vad folk har klämt dit för däck förr?
Fälgarna till buss är i deminsionen 3.50x16 och 3.00x16 till bagge

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

134

Fredrik.S skrev:

Så här ser den ut,hade ingenting att mäta med,och jag kunde inte se någon stämpel.
Kanske det går att se på bilderna om det är buss eller typ1.Ska åka ut imorgon och
ta ett mått på den.
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
Hittade två 15 tums bussfälgar som jag inte visste att jag hade när jag letade efter fälgen ICQ/ab
PunBB bbcode test

Åh! 15"arna, är dom till salu?

135

anton_e skrev:

Åh! 15"arna, är dom till salu?

mmm firestone däcket skulle jag villa ha ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

136

Tackar så mycket än en gång för alla positiva ord! ICQ/ag

Som sagt så blev vi lite sinkade förra gången vi mekade, det var ju en helg sommaren 2008 för att få lite tidsperspektiv på det hela.

Nästa session blev sommaren 2009, inte ens nu blev det en hel helg! så vi hann inte så värst mycket då heller.

Vi började att ställa ihop lådan med mellanväggen som fortfarande hade de avskurna resterna av lådan på plats.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1809.jpg

Och här ser man ju tydligt att delarna en gång har suttit ihop innan massakern på 60-talet…..
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1811.jpg

Efter att vi hackat loss den del som hör till lådan så extremt försiktigt vi bara kunde så passade den in precis i de gamla snitten.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC03080.jpg


Nu kunde vi fortsätta med att göra boxningarna i fram och bakkant av lådan. Dessa bitar visade sig vara ett riktigt helvete att få till.
Det är ju inte bara 1 vinkel som ska stämma…….
Man kan ju tycka att det bara är att malla av rambitarnas profil och sen enkelt svetsa dit det. Men eftersom vi inte hade några som helst fasta referenspunkter så blev det många ihopställningar av alla lösa delar för att få lite mått för att sedan plocka isär och ihop och isär och.....
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1844.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1842.jpg
Dessutom var den bakre nedre delen på lådan riktigt dålig så vi var tvungna att byta ut den delen också.
Nu är det ju så att bottenplåten i lådan håller samma godstjocklek som sidorna, dvs, 1,5mm. Så det finns inte så stora möjligheter att knäcka till den biten själv med alla förstärkningsveck. Om man inte har en rejäl plåtverkstad med extra allt. Och det har vi ju inte. ICQ/an
Men det löste sig med att vi lagade upp 50ans originalplåt och fällde in den.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1843.jpg

Sedan fortsatte vi med boxningen i bakkant. Kan säga att det tog en evinnerlig tid att få till det! Det finns inga som helst genvägar att ta för då är risken att det straffar sig senare i bygget.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/600.jpg
Snart börjar man se ljuset i lådtunneln
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/603.jpg

Här har vi ställt tillbaks mellanväggen för att kolla om det fortfarande passar.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1819.jpg
Och för att skoja till det lite så kommer vi låta alla skarvar som en gång i tiden blev vid slakten på 60-talet fortfarande synas tydligt eftersom vi inte kommer att slipa ner de svetsarna.
Eftersom bussen har en så makeber historia så kommer vi låta svetsskarvarna berätta det i framtiden också.


Nu blev det väldigt mycke negativa ord i denna story! Men det var tufft att få till det ICQ/ae

/Bengt

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

137

Bra jobbat! Jag förstår att det inte är lätt när ni måste laga pusselbitarna innan ni kan pussla ihop dom...  ICQ/ad
Och ni är helt klart kvalificerade till den extremaste kategorin av bilrenoverare :
" Fragmentalister "

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

138

"Fragmentalister" var bra Default/lol
Det ska jag lägga till på mitt visitkort...

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

139

Otroligt bra jobb!

Jag kollade på vwgarden.co.uk och under barndoor bilder, långt ner, undrar jag om inte er buss är med.


Thomas:

Jag ringde ju dig i somras, då det var ett eventuellt köp av en kylbuss på g för mig.

Jag fick ju inte köpa den av dig, men av "den rätta" Thomas.

Och har hämtat den, fått den i trafik och så vidare.

Säljaren och till lika ägare nummer 1 sa att den var specialbeställd som kylskåp.

Kan du som sitter på micro korten kolla om du kan hitta något spännande om denna buss?
Jag är väldigt intresserad av hur den levererades till sverige, och om den hade kyl utrustningen med från Tyskland, eller om den monterades in i Sverige. 
CH: 215101686
BWK169
65 års modell.
Den har ju även ena sidodörren förlängd med 27cm, vilket lär vara gjort samtidigt.


Jag är mycket tacksam för svar.
Maila om du inte vill skriva i denna tråd.  dl_fbom alfakrull hotmail punkt com

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

140

50 split skrev:

Otroligt bra jobb!

Jag kollade på vwgarden.co.uk och under barndoor bilder, långt ner, undrar jag om inte er buss är med.

Japp det är den! Det är bilder från 80-90-talet då han var där och plockade grejer.
Det var väl då han plockade instrumenthuset mm,

/Bengt

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

141

Hatten av för allt arbete ni sätter ner på det som de flesta skulle döma ut som "för långt gånget" ICQ/ab

VW Typ 1 1959 L358 Granatrot

142

Hej,

Kan tyvärr inte komma åt någon info om din kylbuss.
De uppgifter jag har är bara om 50:a-bussarna. De plockade jag fram för flera år sedan. Det senaste jag hörde var att VWHK har lånat ut chassienummermaskinen till Porscheklubben.

143

Ok, tack för snabbt svar!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

144 Senaste redigerad av east (2011-03-24 15:17:04)

Håller med alla tidigare vilket jobb! Gillade komentaren övre delen var riktigt bra ICQ/ab
Tänk vad tiderna förändras. Alla objekt som man tittat på och
dömt ut framstår som kanonskick i jämförelse
Jag kom ihåg att vi såg en bd panel på en sk skrot insamling för ca 20 år sedan
men den var så dålig i golvet så vi orkade inte rädda den!
Det var andra tider då synd att man inte tog kort skulle vara roligt att se hur dålig den egentligen var
Gulbuss pelle och jag åkte omkring med en amazonkombi biltrailer och kedjespel och
tog bilar som folk dragit fram innan lastbilen med kran kom för att hämta dom
Vi räddade bla en typ1 56.58.61 och ca 15st motorer mmmm

145

Verkligen det sjukaste räddning jag sett. Mycket spännande å se fortsättningen.

Keep it up!

146

Nu är den ju nästan klar ICQ/ad

Barndoor köpes, split buss köpes, messerschmitt köpes
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!

147

Ett varmt tack för alla kommentarer och visat intresse att följa denna lilla berättelse.


Nu fortsätter vi en liten bit till.


Eftersom Framvagnen som satt på 50ans frontdel  när vi hämtade den, tyvärr inte var original, det visade sig att den var daterad -53 eller  nåt sånt.
Trist tyckte vi såklart! Men i brist på annat så hade jag en 51a framvagn som kanske skulle duga så länge…….men det blev inte ”så länge” så lång tid  ICQ/ab
Eftersom den frontdel som vi haft som donator av vissa delar till den beryktade ”lådhelvetet” även hade en framvagn monterad tidigare.

Men den hade fått en liten annan arbetsuppgift hos Englund som gigg till hans trevliga 51a som hade lite rambrott.

När framvagnen äntligen kom hem till mig så kunde vi konstatera att den var lite för ”ny”. Numret på den är 2-005582 MEN! någon måtta på ”matching numbers” får vi väl ändå ha  ICQ/ad
En av anledningarna att vi ville ha en så tidig framvagn som möjligt är att spindlarna med tillhörande bromssköld sitter med bara 3 bultar istället för 4 som de senare håller på med.
Viktiga skillnader för oss termosar……
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1835.jpg

Nu när allt fanns så var det bara att sätta igång och göra i ordning framvagnen.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1834.jpg

Det är så otroligt skönt att slippa ta hänsyn till att det ska bli blankt och fint när det är klart…..

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1836.jpg
Observera att det gjutna reservdelsnumret börjar på det i vår värld åtråvärda 29, det tycker vi är extra roligt ICQ/ag

Trummorna fram som jag hade sedan tidigare var också riktigt tidiga! Men de hade rostat rejält på bromsytorna, så det enda alternativet var att få dom svarvade så att de kunde användas igen.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/102_1846.jpg

Thomas tog med sig trummor och bromsbackar till en bromsfirma i Stockholm som gjorde i ordning dessa åt oss. Thomas poängterade att vi skulle ha dem rostiga utvändigt fortfarande och att de bara skulle svarvas till samt att dom skulle fixa nya bromsband till backarna.
Men………
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/596.jpg
När vi fick tillbaks delarna så var de blästrade/svarvade/grundmålade…….man blir sååå trött!!

Och ännu värre skulle det bli………. Jag har inga bildbevis på att jag monterade dit NOS lager och packboxar samt NOS 22mm 4 bultade bromscylindrar mm, innanför trummorna  ICQ/am  Skam på torra land! jag vet....
Men däremot så syns det att det sitter NOS stötdämpare och NOS genomslagsgummi på framvagnen som tröst  ICQ/ad




En ”rolig” grej med framvagnen som skedde innan jag kunde börja göra i ordning den var att alla fyra bärarmarna satt som fastgjutna med rören. Vi höll säkert på i en halv dag för att få loss dom!
Vi värmde så mycket som vi vågade, vi ville inte äventyra att det skulle bli någon form av fettexplosion i torisionsröret med följande personskador. Vi ”offrade” gummitätningarna för att kunna använda avdragare. Vi slog med slägga…….vi slog oss blåa.....och trötta blev vi...

Tillslut så hade vi fått loss alla bärarmar och fått ut fjäderpaketen så att vi kunde brotscha upp backelitlagringarna till samma mått som bärarmarna hade efter rengöring av lagerytorna.
Beställde NOS gummitätningar till bärarmarna av Gösta Rustas uppe i Enviken för att sedan montera ihop alltsammans.
Nu kommer våra framtida turer med 50an att vara väldigt mycket behagligare om man jämför med en stum framvagn.

Självklart så måste vi ju provmontera framvagnen med ramskenorna………man kan bara inte låta bli ICQ/ad
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/605.jpg



Bara måste visa denna bild! Tagen efter att vi gjort 50an ”flyttvänlig” innan jag flyttade från Heby till Sala.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Bild032.jpg
Vi lyckades att baxa ner det 7 meter långa skorstensröret i hålet i taket på 50an för att få till en kul bild……………….











Näääe jag bara skojja!!
Min granne i Heby har ett vindkraftverk som av en tillfällighet placerade sig perfekt i denna bild. Inget vi/jag reflekterade över just då, utan det har vi konstaterat senare.

Ha det till nästa gång……..

/Bengt

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

148

skojigt..

sjukt kul projekt att följa...

149

Ja - vad kan man säga Default/hmm ...

Vilket fantastiskt projekt, och underhållande text dessutom ICQ/af !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

150

Underbar tråd - underbar bil. Bra jobbat!

"Daddy Cool"