Ett varmt tack för alla kommentarer och visat intresse att följa denna lilla berättelse.
Nu fortsätter vi en liten bit till.
Eftersom Framvagnen som satt på 50ans frontdel när vi hämtade den, tyvärr inte var original, det visade sig att den var daterad -53 eller nåt sånt.
Trist tyckte vi såklart! Men i brist på annat så hade jag en 51a framvagn som kanske skulle duga så länge…….men det blev inte ”så länge” så lång tid
Eftersom den frontdel som vi haft som donator av vissa delar till den beryktade ”lådhelvetet” även hade en framvagn monterad tidigare.
Men den hade fått en liten annan arbetsuppgift hos Englund som gigg till hans trevliga 51a som hade lite rambrott.
När framvagnen äntligen kom hem till mig så kunde vi konstatera att den var lite för ”ny”. Numret på den är 2-005582 MEN! någon måtta på ”matching numbers” får vi väl ändå ha
En av anledningarna att vi ville ha en så tidig framvagn som möjligt är att spindlarna med tillhörande bromssköld sitter med bara 3 bultar istället för 4 som de senare håller på med.
Viktiga skillnader för oss termosar……

Nu när allt fanns så var det bara att sätta igång och göra i ordning framvagnen.

Det är så otroligt skönt att slippa ta hänsyn till att det ska bli blankt och fint när det är klart…..

Observera att det gjutna reservdelsnumret börjar på det i vår värld åtråvärda 29, det tycker vi är extra roligt
Trummorna fram som jag hade sedan tidigare var också riktigt tidiga! Men de hade rostat rejält på bromsytorna, så det enda alternativet var att få dom svarvade så att de kunde användas igen.

Thomas tog med sig trummor och bromsbackar till en bromsfirma i Stockholm som gjorde i ordning dessa åt oss. Thomas poängterade att vi skulle ha dem rostiga utvändigt fortfarande och att de bara skulle svarvas till samt att dom skulle fixa nya bromsband till backarna.
Men………

När vi fick tillbaks delarna så var de blästrade/svarvade/grundmålade…….man blir sååå trött!!
Och ännu värre skulle det bli………. Jag har inga bildbevis på att jag monterade dit NOS lager och packboxar samt NOS 22mm 4 bultade bromscylindrar mm, innanför trummorna
Skam på torra land! jag vet....
Men däremot så syns det att det sitter NOS stötdämpare och NOS genomslagsgummi på framvagnen som tröst
En ”rolig” grej med framvagnen som skedde innan jag kunde börja göra i ordning den var att alla fyra bärarmarna satt som fastgjutna med rören. Vi höll säkert på i en halv dag för att få loss dom!
Vi värmde så mycket som vi vågade, vi ville inte äventyra att det skulle bli någon form av fettexplosion i torisionsröret med följande personskador. Vi ”offrade” gummitätningarna för att kunna använda avdragare. Vi slog med slägga…….vi slog oss blåa.....och trötta blev vi...
Tillslut så hade vi fått loss alla bärarmar och fått ut fjäderpaketen så att vi kunde brotscha upp backelitlagringarna till samma mått som bärarmarna hade efter rengöring av lagerytorna.
Beställde NOS gummitätningar till bärarmarna av Gösta Rustas uppe i Enviken för att sedan montera ihop alltsammans.
Nu kommer våra framtida turer med 50an att vara väldigt mycket behagligare om man jämför med en stum framvagn.
Självklart så måste vi ju provmontera framvagnen med ramskenorna………man kan bara inte låta bli 

Bara måste visa denna bild! Tagen efter att vi gjort 50an ”flyttvänlig” innan jag flyttade från Heby till Sala.

Vi lyckades att baxa ner det 7 meter långa skorstensröret i hålet i taket på 50an för att få till en kul bild……………….
Näääe jag bara skojja!!
Min granne i Heby har ett vindkraftverk som av en tillfällighet placerade sig perfekt i denna bild. Inget vi/jag reflekterade över just då, utan det har vi konstaterat senare.
Ha det till nästa gång……..
/Bengt
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet