Det börjar bli dags att göra nåt åt det fallfärdiga garaget hemma. Garaget är ihopbyggt med huset och taket läcker som ett såll, då garaget har ett dåligt platt tak med fall åt fel håll.
Ytterväggarna är uppbyggda med blåbetong så min plan är att riva allt utom den väggen som garageportarna sitter monterade i.
Så det blir ett helt nytt garage om man bortser från portar och platta.
Idagsläget är garaget ca 7x7 så jag undrar om någon har byggt ett garage i liknande storlek och har lust att dela med sig av kostnaderna.
1 2011-03-22 10:50:35 Senaste redigerad av Franke (2011-03-22 11:38:00)
Jag har hållit byggt ett fristående garage som är 6x8 m,,köpte det mesta virket av en bonde med egen såg så det blev väl lite billigare än på bygghandeln det slutade på ca 10 tusen för stommen inkl takstolar då är den byggd i 2"x5",,
ca10 tusen för taket,plannja rapid,,plåt som ser ut som tegel,,å ca 10 till för panel och div,,ungefär,,, å så en himmla massa öl 
byggde mitt garage 99-00. 7,5x7,5 meter. gjuten platta och isolerat i tak och vägg. hälften av isoleringen köptes begagnad och resten nytt. all el köptes ny (i princip). reglar av bondsåg övrigt trä och skivmaterial nytt. då för drygt 10 år sen slutade bygget nånstans strax under 70000 kr. då gjorde jag precis allt själv. inte en timme bortlejd. skulle tro att liknande storlek idag utan kontakter går på minst det dubbla. virkespriserna är nästan dubbelt så höga idag.
nån kommer säkert påpeka detta och påstå att det går att bygga betydligt billigare men jag tror du blir förvånad om du går på det.
jaga prylar begagnat på blocket och var beredd att riva nåt som nån vill ha bort så kan du få ner det en del men det drar iväg mer än man tror. lycka till!
Tack för att ni delar med av era erfarenheter!
Jag har snackat med en polare idag som jobbar som snickare och han skulle kolla i några tabeller på jobbet och ge mig lite uppgifter på materialåtgång.
Han rekommenderade mig att handla allt på Byggmax då han menade att man fick mest valuta för pengarna där.. ja bortsett från bondsågat då antar jag 
Han skulle återkomma den här veckan med en materiallista jag kunde utgå ifrån.
Jag har googlat lite och fått fram att det verkar vara svårt att bygga ett dubbelgarage för mindre än 100k idag.
Men man ska väl inte tro på allt man läser på internet och med rätt kontakter eller beg material borde man får ner det en del.
Det som är bra för mig är att jag redan har satt in Crawfordportar och plattan är ju redan klar så där har jag säkert sparat in 50-60 tusen.
Målet är iaf att få det att se färdigt ut på utsidan tills i höst och insidan får vi ta under vintern.
Våran budget är satt på 100 tusen ,så förhoppningsvis borde det räcka till att få det att se klart på utsidan iaf.
5 2011-03-22 21:14:38 Senaste redigerad av rogga (2011-03-22 21:20:32)
Jag byggde ett garage för ca 10år sen... visserligen 12,5x7 meter... och det gick på ca 120000:- då.....
Eftersom jag är i branschen så kan jag påstå utan att ljuga att det kommer att gå på ca 70000:- till 100000:- för dig i dagsläget..... enbart för matr.
Du har ju redan plattan så där sparar du in ca 50000:- precis som du skrev (räkna alltid med 1000kr/m2)
Sen skall du ha 3st väggar som är 7m st.... om du reglar upp dom med trä så blir det ca 35 st reglar som är 2,5m högt samt 48 meter meter hammarband.... all detta bör vara i 145x45 reglar... alltså ca 135m så räkna minst med 150m a ca 23kr metern = ca 3500 (lite billigare om du sparar väggen med portarna i)
sen går det åt 7st takstolar... bygger du dom själv hamnar du kanske på 8000-10000:- annars finns det privsärda att köpa på Åsbergs Takstolar i Bjuråker.( 0653 20074)
sen skall du lägga rote och det går på ca 100kr/m2 och ett tak som ditt borde bli ca 65-70m2 så ca7000kr.
papp på det ca 4000:- läkt ca 1000:- plåt eller tegel ca 7000:- plus vindskivor, plåt, hängrännor etc 7000:-
nu till panel.....
vindpapp ca 3000:-, 22x70 under panel.... ca 130m a 9kr metern=ca1200kr
panel ca 150kr/m2 och ca 50m2= 7500kr
isolering 50m2 145mm a ca7kr/m2 =3500kr samt byggplast för väggar å tak ca1500kr
reglar 45x45 ca 130m a 10kr/m =1300kr samt 45mm isolering 50m2 =1500kr
sen kommer OSB samt gips blir ca 2000kr samt gips i taket 2000:-
isolering på vinden..... 50m2 ca 7000kr
sen kommer elen samt belysning.... räkna med ca 10000:-
Färg ute samt inne, spackel etc 7000-10000:-
skruv, spik etc 3000:-
NU har jag räknat ganska lågt på det mesta men tagit till lite på takstolar, färg å spik etc.....
men räknar man ihop detta så landar det på ca 85000:-
sen får man räkna med ca 15-20% i spill på det mesta...... så20% på 85000 är ca 15000:- och då är vi uppe i 100000:-
så om man räknar lite lågt så är det ca 100000:- i material
sen tillkommer arbete om man inte kan göra sakerna själv...... jag rekomenderar att INTE göra elen samt vvs själv om man inte kan det vill säga.......
en elkille tar mellan 5000-10000 för allt eljobb beroende på hur mycket el(läs uttag samt belysning) du skall ha i garaget.....
hoppas det här ger dig en fingervisning hur mycket det KAN hamna på......
//Rogga
6 2011-03-22 21:24:30 Senaste redigerad av anders bergh (2011-03-22 21:36:14)
Jag kör den enkla formen..
Byggde ett 7,5x7 meters på gyten platta förra året. Byggsats från Fiskarhedenvillan.
- En del snickarglädje
- Två brunnar under bil samt en för vask
- Öppnatakstolar anpassade för rymlig vind
- Vinterisolerad med 170 isolering i väggar och tak
Markarbete + platta ca 1400;- per kvm när entreprenad grävde och gjöt.
Så 70' kr för grunden
Byggsats/bygglov/andra pappersskit ca 150' kr
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Stort tack Rogga för din välskrivna offert !!
Jag har lärt mig genom åren som optimistisk husägare att multiplicera tiden och pengarna med 3
Det har stämt ganska bra med nu med facit i hand och det verkar stämma även nu när jag läser igenom dina uppskattade kostnader.
Min plan är att göra allt själv tillsammans med vänner så det känns tryggt att veta att pengarna åtminstonde kommer att räcka till att få det utvändiga klart.
Idag fick jag grönt från banken så nu börjar arbetet med ritningar, bygglov och allt därtill. Någon som har tips på bra något bra och enkelt program att rita byggnader i?
Jag kör den enkla formen..
Byggde ett 7,5x7 meters på gyten platta förra året. Byggsats från Fiskarhedenvillan.
- En del snickarglädje
- Två brunnar under bil samt en för vask
- Öppnatakstolar anpassade för rymlig vind
- Vinterisolerad med 170 isolering i väggar och takMarkarbete + platta ca 1400;- per kvm när entreprenad grävde och gjöt.
Så 70' kr för grunden
Byggsats/bygglov/andra pappersskit ca 150' kr
Det spelar ingen roll hur man gör så länge det blir bra
Väldigt snyggt och prisvärt garage må jag säga ! Jag har också tänkt bygga så att jag får högre takhöjd invändigt, ett måste som typ 2 fantast 
kanske är lite gammalmodig men jag föredrar att rita allt på mm-papper. finns på bokhandeln. dessa duger som ritningsunderlag till bygg och miljönämnden dessutom. ritat både hus och garage på det viset. har en 3kantig linjal med olika skalor på när jag ritar.
brukar räkna ett antal ggr på materialpriset och när jag tycker jag verkligen fått med allt lägger jag på 20% och det har stämt rätt bra hittills. 
Stort tack Rogga för din välskrivna offert !!
Tackar.... en jobbskada, då jag nästan varje vecka lämnar pris på olika saker... dock mest eljobb samt matr.
mitt gamla garage.... 12,5x7 själva garagedelen 8,5x7m samt ett förråd/kompressorrum 4x5m och ett verktygsrum/motorbyggarrum 4x3m bakom
Nackdelen var porten... skitsnygg när den var stängd och bra med öppet på sommaren, men öppnade man den på vintern så försvann all värme.... skulle ha haft 2st mindre istället.....

4st VW gick in... eller 2st samt gott om utrymme för plattan.....
egen bänk byggd i dubbla 95x45 samt en 10mm stålplåt som skiva.......
Har man gott om tid så går det att jaga mycket material på blocket. Många som får byggmaterial över när de bygger och då kan man fynda. När jag byggde så kunde jag köpa isolering för halva priset när K-Rauta sålde ut, armering från en annan firma som hade rea så det gäller att kolla runt. Taktegel hittade jag på Blocket, en del nytt en del begagnat till en tiondel av nypriset. Takstolar beställde jag från Vinnersjö. Byggde ca 70 m2 och landade på runt 120-130 000, gjorde nästan allt jobb själv.
Många timmar med hammaren blev det, men så skönt att ha ett riktigt garage, värt varje timme och krona.
Jag byggde mitt garage på 70:talet när materialet var billigare. Mitt garage är på drygt 150 m2 och kostade strax över 60.000 i materialkostnad. Portar och fönster köptes begagnade. Har relativt nyligen gjort en tillbyggnad på 12 m2 och materialet till den gick på nästan 30.000.
Visst fan var det bättre förr. 
13 2011-03-24 20:58:00 Senaste redigerad av Fredriktak (2011-03-24 20:58:32)
60k på 70talet måste ju vart monstermycket pengar 
mitt drömgrage/lackverkstad skulle vara 12.5x12.5meter, men förmodligen så blir det en dröm då det blir på tok för dyrt och ha egen box och sådant samt att lönsamheten kanske inte skulle vara den bästa pga att man måste lacka en hel del för att få in så man snurrar runt lån på 500.000kr.
jag säger bara, Passa på! till er som bygger eller Ska bygga! ---> http://www.blocket.se/gavleborg/Byggski … =5&w=1
Otroligt fina skivor av högsta kvalite för 10:- / m2!
du får hojta till så kan du få en någorlunda exakt pris uppskattning
på ditt garage om du vill med hedins trä priser ..