iooor_21 skrev:Belastningen i denna typ av justering står på både friktionen som blir mellan röret och aluminiumbiten, och dels på justerskruven.
I dom med tänder står belstningen enbart på friktionen, som blir med hjälp av tänder och skruv.
Tror att belastningen i skruven blir betydligt högre i typ 2 modellen, sen tror jag inte att det är något problem med någon av dom bara man har skruv av bra kvalitet minst 12.9
Har sett bilder på the samba där dom rensat tänderna, men dom jag sett så har dom använt typ1 saker på typ2
Får jag tid över på jobbet så kan jag göra några beräkningar på krafterna i skruven
kee skrev:När jag skriver "andra modellen" syftar jag på den som finns till typ1. För jag antar att det var denna du menade?

Där belastningen "står på" skruven i justeringen, det är i min värld en vekare konstruktion än två plattor som ska ligga an mot varandra. Det blir rätt mycket större anliggningsyta, speciellt med tanke på att de är "veckade" eller tandade. Jag tror på Mogges teori, men jag kan ju ha helt fel förstås...
Detta är ett friktionsförband.
Den fördelas mellan stålbiten inuti röretoch själva röret och aluminiumbiten.
Om det fanns en oändligt stor kraft därimellan så kunde själva justerskruven släppas efter inställning.
Nu finns inte det en oändlig kraft därimellan, så beroende på kraft/åtdragsmoment och friktion kommer justerskruven ta olika mycket kraft.
Om aluminiumbiten byts mot en stålbit och man inte smörjer detta klämförband och dessutom tar en bult med bättre kvalite och drar med avsett moment så blir det starkare.
Tänk såhär:
Justerskruven fördelar kraften till bulten som är gängad emot innerhylsan, kraften är som störst närmast hylsan där det finns en kraftig brottanvisning i form av en gänga.
Detta är ett friktionsförband och ska monteras därefter.
Jag ser gärna att någon räknar på detta och på de olika scenariorna "löst klämförband" vs " förstärkt/momentdraget förband".
Dessutom har det ramlat några framvagnar i backen, vad berodde det på?
You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!