1

Efter att ha kört med omsvetsad framvagn i 8år så tänkte jag montera sänksatser på bussen(65a) i vinter.
Jag har för mig att jag sett sänksatser som svetsas in i rören, och inte bara på, men jag hittar inte det nu?
Alla som säljer sänksatser till typ2 har bara kuggkransar som svetsas på rören.

Finns det ingen som tillverkar sänksatser liknande såna som finns till typ1? Dvs som svetsas in i rören?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Vad jag förstått så blir denna modell att ta i växelröret, men någon kan säkert rätta mig

Nytt mob nr...

3

Tycker den andra modellen verkar klen och min slutsats har därför varit att konstruktionen är för klen för en buss som i sig väger mer, men även har en större del av lasten ovanför framaxeln. Kanske är helt fel, men kuggkransmodellen känns mer pålitlig.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Kee - har du nån länk till "den andra modellen"?
Jag tycker tvärt om att modellen man svetsar in verkar robustare och rejälare ICQ/ab
Jag har sett skräckbilder på avslitna kuggar på kuggvarianten.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

ja har också sett bilder på avslitna kuggar på the samba och då har det varit på just bussframvagnar....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

6

Har man avslitna kuggar så har man glömt dragit åt alternativt dragit för löst.
Men jag skulle vilja se bilder på samba, hittar inga....
Problemet är att man inte har tillräckligt bra kvalite på bulten för att få riktigt hög friktion i förbandet.
Man ska nog ge faen i att smörja inuti röret, alternativt ta någon smörja som torkar bort.
Annars hänger ju allt på bulten och det kan nog göra att förbandet lossnar och kuggarna rensas.

Nej, jag har inte sett det du eftersöker, men är också nyfiken :-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

såg det i ett galleri på the samba...kom inte ihåg va ja sökte efter utan det var nog mera nått ja snubblade över...kommer ihåg att det var en eh split som dråsat i backen...Men nog är det troligen slarvdragna bultar som har rensat kuggarna......

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

8

När jag skriver "andra modellen" syftar jag på den som finns till typ1. För jag antar att det var denna du menade?

http://www.classicvw.se/images/products/100317.221735.jpg

Där belastningen "står på" skruven i justeringen, det är i min värld en vekare konstruktion än två plattor som ska ligga an mot varandra. Det blir rätt mycket större anliggningsyta, speciellt med tanke på att de är "veckade" eller tandade. Jag tror på Mogges teori, men jag kan ju ha helt fel förstås...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9 Senaste redigerad av iooor_21 (2012-10-19 07:21:16)

Belastningen i denna typ av justering står på både friktionen som blir mellan röret och aluminiumbiten, och dels på justerskruven.
I dom med tänder står belstningen enbart på friktionen, som blir med hjälp av tänder och skruv.
Tror att belastningen i skruven blir betydligt högre i typ 2 modellen, sen tror jag inte att det är något problem med någon av dom bara man har skruv av bra kvalitet minst 12.9

Har sett bilder på the samba där dom rensat tänderna, men dom jag sett så har dom använt typ1 saker på typ2

Får jag tid över på jobbet så kan jag göra några beräkningar på krafterna i skruven

kee skrev:

När jag skriver "andra modellen" syftar jag på den som finns till typ1. För jag antar att det var denna du menade?

http://www.classicvw.se/images/products/100317.221735.jpg

Där belastningen "står på" skruven i justeringen, det är i min värld en vekare konstruktion än två plattor som ska ligga an mot varandra. Det blir rätt mycket större anliggningsyta, speciellt med tanke på att de är "veckade" eller tandade. Jag tror på Mogges teori, men jag kan ju ha helt fel förstås...

Nytt mob nr...

10

iooor_21 skrev:

Belastningen i denna typ av justering står på både friktionen som blir mellan röret och aluminiumbiten, och dels på justerskruven.
I dom med tänder står belstningen enbart på friktionen, som blir med hjälp av tänder och skruv.
Tror att belastningen i skruven blir betydligt högre i typ 2 modellen, sen tror jag inte att det är något problem med någon av dom bara man har skruv av bra kvalitet minst 12.9

Har sett bilder på the samba där dom rensat tänderna, men dom jag sett så har dom använt typ1 saker på typ2

Får jag tid över på jobbet så kan jag göra några beräkningar på krafterna i skruven

kee skrev:

När jag skriver "andra modellen" syftar jag på den som finns till typ1. För jag antar att det var denna du menade?

http://www.classicvw.se/images/products/100317.221735.jpg

Där belastningen "står på" skruven i justeringen, det är i min värld en vekare konstruktion än två plattor som ska ligga an mot varandra. Det blir rätt mycket större anliggningsyta, speciellt med tanke på att de är "veckade" eller tandade. Jag tror på Mogges teori, men jag kan ju ha helt fel förstås...

Detta är ett friktionsförband.
Den fördelas mellan stålbiten inuti röretoch själva röret och aluminiumbiten.
Om det fanns en oändligt stor kraft därimellan så kunde själva justerskruven släppas efter inställning.
Nu finns inte det en oändlig kraft därimellan, så beroende på kraft/åtdragsmoment och friktion kommer justerskruven ta olika mycket kraft.
Om aluminiumbiten byts mot en stålbit och man inte smörjer detta klämförband och dessutom tar en bult med bättre kvalite och drar med avsett moment så blir det starkare.

Tänk såhär:
Justerskruven fördelar kraften till bulten som är gängad emot innerhylsan, kraften är som störst närmast hylsan där det finns en kraftig brottanvisning i form av en gänga.

Detta är ett friktionsförband och ska monteras därefter.

Jag ser gärna att någon räknar på detta och på de olika scenariorna "löst klämförband" vs " förstärkt/momentdraget förband".

Dessutom har det ramlat några framvagnar i backen, vad berodde det på?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!