26

Står litt om flow i forskjellige forgassere nede på denne siden:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=325053

Og litt forskjellig, mest om 30 hk.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

27

Kjell Roar skrev:

Står litt om flow i forskjellige forgassere nede på denne siden:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=325053

Og litt forskjellig, mest om 30 hk.

Tack, och kollar man där så flödar ju mina 36-40 pdsit ganska ok med 30mm halsring. bättre än både kadron 40 och weber 34 ict, dock hade väl de två lite mindre halsring vid testet men ändå ICQ/ag

28

detta är citerat i en av thesamba trådarna skrivet av mark tucker:

"according to supperflow data the manifold /head part of the port should be .85 times the the valve diamatier. and the venturi should also be that size and below the venturi the manifold should very gradualy open up to the size of the valve,then taper down to .85 again to a point about 1/2" below the valve. so that moter will bennifit from a bigger intake valve, it might not beable to make the veloicty to operate corectly and produce the torque it should with out a biger intake valve. ( yes it will run but it will runn better with a biger valve. a 44mm would be perfict for the 37 at the head,but 44 probably wont fit,so a 42mm or 40 should work good. I realize that both cylinders are pulling from 1 port,but they dont both pull at the same time. the manifold might bennifit adding a anti reversion sleeve to the intake side 2-4 mm biger than the butterfly(throtle bore) and tapering it down to the size of the butterfly /bore, about 2-3"long.or possiably longer. I experimented many years ago with them on my racecar with 2, 830cfm four barrels on a big tunnel ram to gain better idle and some bottom end. it also helps with flow.and it works. just something to thing about. that does look pretty neet. I had thought about putting 4 motor cycle carbs on a bug duel port.but thats not going to happen. keep up the good work."

Som jag fattar det (lite trött så kanske inte fattar rätt?) menar han att övergången mellan topp och insug, liksom halsringen i förgasaren bör vara 0.85 ggr vetil diametern?
Alltså 35,5 x 0,85 = 30,175

29

PPRMicke skrev:

Hej igen alex
Jag blev lite intreserad av VWs seames toppar så ja fick leta fram ett par sådana
Jag blev ganska förvånad över hur man tänkte på den tiden
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0802.jpg
Så man fick mäta lite och blev konfunderad hur man fick till det
för  insuget  vad 29,65 på inloppet å sätet var 32,40 så är det bakvänt tratt = flödet sjunker i hastighet
Man kan säkert fixa till det om man tillverkar insug som trattar från stort hål till litet hål o ökar inloppet några mm (1.5-2 grader)
för att bara gräva i kanalerna tappar man gärna hastigheten på gaserna
Det var bara några tankar från mig
Så man får vell rigga upp den i bänken o testa lite o se vad händer
Ps efter mätning så var det inget fel på ditt val av ventiler ICQ/ab
/// Micke

Det här omvända förhållandet gäller också för dom äldre ep topparna, förstår mig inte riktigt på hur teknikerna i Wolfsburg tänkte då ICQ/ad

30

Damp ner ett paket med nya ventiler idag:)

Rostfria 35,5mm och 32mm blir det.

http://forumbilder.se/images/12162012103556ff4c.jpg

Ska man bara göra klart skolarbetet, hemtenta 3000 ord på enelska, så man får lite höstlov och kan dra till verkstan!

31

Bengt H skrev:
PPRMicke skrev:

Hej igen alex
Jag blev lite intreserad av VWs seames toppar så ja fick leta fram ett par sådana
Jag blev ganska förvånad över hur man tänkte på den tiden
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0802.jpg
Så man fick mäta lite och blev konfunderad hur man fick till det
för  insuget  vad 29,65 på inloppet å sätet var 32,40 så är det bakvänt tratt = flödet sjunker i hastighet
Man kan säkert fixa till det om man tillverkar insug som trattar från stort hål till litet hål o ökar inloppet några mm (1.5-2 grader)
för att bara gräva i kanalerna tappar man gärna hastigheten på gaserna
Det var bara några tankar från mig
Så man får vell rigga upp den i bänken o testa lite o se vad händer
Ps efter mätning så var det inget fel på ditt val av ventiler ICQ/ab
/// Micke

Det här omvända förhållandet gäller också för dom äldre ep topparna, förstår mig inte riktigt på hur teknikerna i Wolfsburg tänkte då ICQ/ad

Hur ser detta förhållande ut på dubbelportstoppen? var är trångaste stället i kanalen på en sådan?

32

Alex's skrev:
Bengt H skrev:
PPRMicke skrev:

Hej igen alex
Jag blev lite intreserad av VWs seames toppar så ja fick leta fram ett par sådana
Jag blev ganska förvånad över hur man tänkte på den tiden
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0802.jpg
Så man fick mäta lite och blev konfunderad hur man fick till det
för  insuget  vad 29,65 på inloppet å sätet var 32,40 så är det bakvänt tratt = flödet sjunker i hastighet
Man kan säkert fixa till det om man tillverkar insug som trattar från stort hål till litet hål o ökar inloppet några mm (1.5-2 grader)
för att bara gräva i kanalerna tappar man gärna hastigheten på gaserna
Det var bara några tankar från mig
Så man får vell rigga upp den i bänken o testa lite o se vad händer
Ps efter mätning så var det inget fel på ditt val av ventiler ICQ/ab
/// Micke

Det här omvända förhållandet gäller också för dom äldre ep topparna, förstår mig inte riktigt på hur teknikerna i Wolfsburg tänkte då ICQ/ad

Hur ser detta förhållande ut på dubbelportstoppen? var är trångaste stället i kanalen på en sådan?

I mellan ventilstyrning o kanal brukar det vara
Vinkelen på kanalen är cirka 1,5grader så man får en tratt rörese på mixen (luft/bränsle) och en ökat hastighet
På en EP topp är den bakvänd
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

33

Har varit nere i källaren ett par kvällar nu och filat lite på insugsportarna. Den stackars lilla biltema dremeln har fått gå tills den blev så varm att den inte gick att hålla i ICQ/ab  impornerad att den fortfarande lever..

Kortat styrningen några mm, spetsat till den i änden, tagit bort knölen vid styrningen, matchportat med insugen och snyggat till lite i almänhet.


http://forumbilder.se/images/df202012626098ec5.jpg

http://forumbilder.se/images/f2202012626052352.jpg


Blir till att plocka av en cylinder från motorn imorgon så ska jag ge mig på förbränningsrummen lite sen:)

34

du har lite till att ta bort vid underkant på sätesringen  ICQ/ab
Övergången skall vara slät som en barnrumpa
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

35

PPRMicke skrev:

du har lite till att ta bort vid underkant på sätesringen  ICQ/ab
Övergången skall vara slät som en barnrumpa
/// M


Skitsvårt det här när man läser runt hur olika personer har portat att fatta var de menar att man skall slipa ICQ/ab
Lättare när man har nån bild:



Är det här du menar att jag bör runda av lite till? har inte tagit så mycket där, då jag läste någonstans att där var nån venturi effekt kring sätet?

http://forumbilder.se/images/88212012120117dc2d.jpg

36

Alex's skrev:
PPRMicke skrev:

du har lite till att ta bort vid underkant på sätesringen  ICQ/ab
Övergången skall vara slät som en barnrumpa
/// M


Skitsvårt det här när man läser runt hur olika personer har portat att fatta var de menar att man skall slipa ICQ/ab
Lättare när man har nån bild:



Är det här du menar att jag bör runda av lite till? har inte tagit så mycket där, då jag läste någonstans att där var nån venturi effekt kring sätet?

http://forumbilder.se/images/88212012120117dc2d.jpg

Man kan läsa mycke dumt gärna om det är gammal litratur
Där du har satt pilen skall övergången vara jämn som en barnrumpa

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

37

Idag plockade jag bort alla kylplåtar på motorn och tog bort de gamla topparna. Första gången jag gör detta så vart lite spännande ICQ/ab

http://forumbilder.se/images/7c2220121202230a21.jpg

Så här såg det ut i de gamla topparna, brukar avgasventilen ha den färgen, eller har min motor gått lite för varmt kanske?

http://forumbilder.se/images/212220121202423a1e.jpg

Sen putsade jag lite till i kanalerna på de nya topparna och efter det snyggade jag till i förbränningsrummen lite.

http://forumbilder.se/images/0622201212004685af.jpg

Mätte även vändhöjden och fick den till 1,6 mm. Vad jag har läst mig till bör den vara 1 mm för optimalt squish(eller hur det nu stavas) fanns inga chims under mina cylindrar så antar att man får svarva i cylindern om man skall på och ändra den då, men 1,6 får nog funk ok till min motor..

Snart dags att åka en sväng till göran och få lite vinklar i sätena och planat lite. Vilket komp skall man ha tro?

38 Senaste redigerad av mettis (2012-10-22 17:29:26)

Jo, och originalvändhöjd är väl 1,4mm....(?)

Du kan nog "plana" så mycket som "går", utan att cylindern tar emot i kylflänsen (kolla in med cylindern i toppen) ?
Brukar vara 2 - 2,5mm nånting....och du måste slipa bort "klackarna" då oxå... 
Tycker du att kompet hamnar för högt, har du ju att slipa fram bättre flöde runt ventilerna i förbränningsrummet för att sänka.

Tänkte lite på hur VW "låst" eller säkrat sätes-ringarna - med ett kraftigt slag av något verktyg som deformerar godset utanför ringen ?
Har själv aldrig försökt byta säten till större, men kanske skulle man som amatör sedan kunna "hamra/körna" bredvid för att säkerställa passning...

Avgasventilen såg helt normal ut, -färgen beror på att den går varmare (glöder?) vid rätt blandning. Däremot är det inte bra med denna beläggning (som tar många år att bildas) och är ett litet helsike att få bort! Bästa är att byta till nya avgasventiler!

39

mettis skrev:

Jo, och originalvändhöjd är väl 1,4mm....(?)

Du kan nog "plana" så mycket som "går", utan att cylindern tar emot i kylflänsen (kolla in med cylindern i toppen) ?
Brukar vara 2 - 2,5mm nånting....och du måste slipa bort "klackarna" då oxå... 
Tycker du att kompet hamnar för högt, har du ju att slipa fram bättre flöde runt ventilerna i förbränningsrummet för att sänka.

Tänkte lite på hur VW "låst" eller säkrat sätes-ringarna - med ett kraftigt slag av något verktyg som deformerar godset utanför ringen ?
Har själv aldrig försökt byta säten till större, men kanske skulle man som amatör sedan kunna "hamra/körna" bredvid för att säkerställa passning...

Avgasventilen såg helt normal ut, -färgen beror på att den går varmare (glöder?) vid rätt blandning. Däremot är det inte bra med denna beläggning (som tar många år att bildas) och är ett litet helsike att få bort! Bästa är att byta till nya avgasventiler!

Ja de har ju låst den på nåt sånt sätt, kom o tänka på en kollega som jobba med tankbilar i aluminium, när de trycktestar dem och hiitar ett litet hål tar de bara en körnare och bankar så det tätar, var tydligen helt ok att göra så även enligt han som certifierade tankarna:)

Har mätt lite och har mellan 52 och 52,5 i cc just nu vilket ger ett komp på 7.5 enligt http://www.cbperformance.com/enginecalc.html
Vad vill man ha i komp på en sån här motor jag bygger? 8,5 eller mer ändå? i how to hotrod står det att man inte skall gå över 9,0.

40

Alex's skrev:

Har mätt lite och har mellan 52 och 52,5 i cc just nu vilket ger ett komp på 7.5 enligt http://www.cbperformance.com/enginecalc.html
Vad vill man ha i komp på en sån här motor jag bygger? 8,5 eller mer ändå? i how to hotrod står det att man inte skall gå över 9,0.

Jag får det oxå till ca 7,5 : 1 i komp när jag sätter in 52cc och 1,6mm vänd höjd.

42 cc ger 8,7 : 1...

Så jag menar att; -Om du tar ner maximalt (2,5mm ?) så hamnar du ändå inte i närheten av gränsen.......

41

Du får tänka på att jänkarna har taskigare soppa än vi
8,7-9,0 du fegar vell inte
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

42

Har mätt och räknat lite nu.

http://forumbilder.se/images/5c2320123201803eb.jpg


Är väl inte mätt med världens precision men ungefär så här ser det ut.

komp     förbränningsrum         "plana"
7.5          52 cc                        0.0 mm
8.0          47 cc                        1.5 mm
8.5          44 cc                        2.0 mm
8.8          42 cc                        2.5 mm
9.0          40 cc                        3.0 mm

Borde väl inte vara några större problem att slipa/fräsa bort de tre klackarna och ev lite djupare om det skulle behövas för att få cylindern att gå fritt. har inte cylindern här just nu så kunde inte mäta på detta. står något i how to hotrod att man inte bör plana mer än 0.1 " vilket är ungefär 2.5mm så detta kanske är det man ska köra på..

vad är nackdelarna med högre komp, förutom att det kan spika om det är för högt då?

43

värmen flyttar ner ..redigt högt komp ger värme redan på tomgång.. vilket man inte vill ha på en åkmotor ...eller är jag ute å cyklar..

44

Ja det är värmen som ökar men 9 i komp ska inte va nåt problem  ICQ/ab

45

Värme (och kanske spikningar?)
Högt komp i kombination med "vass" kam (överlapp) tar ut varann till en viss del, men högt komp med din originalkam + 1,4 : 1 vippor vet man ju inte ?
Men som sagt....8,7 : 1 är väl inte så mkt (?)
Jag kör som sagt W100 kam och 10 : 1 i komp på en lågvarvig motor......

46

Hur är de med att tanka på en liten skvätt E85 om man märket att motorn går varm/spikar pga högt komp?

47

Man kan göra så men det är inte rätt.  ICQ/ab
Får du problem med värme och spikningar vid 9:1 i komp är det något fel.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

48

Bara undra Default/smile Vad snackar vi om för soppa i tanken nu vid 9:1 i komp... 95 eller

49

Det är inte "bara" att slå i lite E85.
På moderna bilar går det bra, eftersom elektroniken anpassar bränsleblandningen....
E85 har sämre energiinnehåll, men tål högre komp utan att spika.
Vilket medför att man måste bestycka fetare med E85.

Som off-topic kan jag nämna att på min egen motor som jag nämnt i inlägget, "leanat ut" med att blanda in 25 % E85 istället för att bestycka om, -då förgasarna gick för "fett"...(sotiga stift o förbränningsrum) Men tvärtom går alltså inte (om man redan har rätt bestyckning i förgasaren)

Min motor spikar inte trots 10 : 1 i komp, men det kan ju alltså bero på att den går "fett" ?

Var inne i förrådet idag, då jag fått några udda toppar av en kamrat.  En 311-enkelport sökte jag maka till.... hittade denna;
Ifrån en Typ3 som man körde rally med på 70-talet - bara den ena toppen kvar pga ventilhaveri på andra sidan...;-)

http://mettis.net23.net/PICT8574_b.JPG

Men så hittade jag ännu en original 311-topp, så jag har ett orenoverat, orört par....så kanske blir det någon enkelports 1600:-motor även ifrån mitt håll ?

50

Hur går det med ventilstyrningen då hylsorna är så låga? = Ventilhaveri?

"Världen är full med tappade sugar"