Iom att du i signaturen nämner en 69a så förutsätter jag att det är en sådan du har. En 69a har original glödlampor med sockel P45T och dessa har en egen typ av reflektor som fästs i karossen genom att de sitter fast med sargen och kläms dit med sargfixeringen. 1971 eller 72 kom fästöronen (tror jag) i pottan för att fästa dit H4-insatsen som sitter direkt i karossen och där sargen är en lös, egen del. Sargen har här bara en kosmetisk funktion. För att du ska kunna montera dessa insatser behöver du de tre fästöronen i pottan.
Jag har H4-konverterat min 69a genom att ta alla delar från nyare bussar. De tre fästöronen har jag helt sonika huggit loss från en annan potta och svetsat i mina. Sargerna kan du använda dina befintliga, men fästet för sargfixeringen hamnar längre in på H4-varianten, så en längre skruv behövs. Den finns uppenbarligen att köpa hos tex CSP, jag har i år kört utan dessa skruvar och sargerna sitter kvar, men jag ska fixa dem, vilket år som helst.
Jag är helnöjd med resultatet och har nu mycket bättre ljus, både hel- och halvljus är nu acceptabelt, tidigare kunde jag köra med helljuset på utan att blända mötande. Eftersom jag har kompletterat med två st Bosch lill-knickar är helljuset som en dröm, det är dock inte så ofta man har användning för det hos en sommarbil, men nu senast i helgen när jag skulle köra ut till vinteravställningen efter jobbet var det mycket bekvämt att kunna lysa upp vägen de sista milen på småvägarna i mörkret.
Om du får tag i två lyktpottor från en nyare buss, satsa på att halogenkonvertera din buss, det är en praktisk uppgradering.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't