1

Beställde ett par nya framlysen till Bussen som det står ovan, men dom är inte likadana som dom som satt på förut!
eftersom det är Sealed beam ställer man ju INTE in dessa på den själva kromade ringen ...

Hursomhelst så undrar jag hur man monterar dessa ?? då bakplattan ska skruvas fast! Någon som har gjort liknande?

Länk: http://vwparts.aircooled.net/Headlight- … 41751a.htm

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

2

Antingen är det H4 eller Seald beem, i din länk står det H4 så vi får väl tro på det. Seald Beem har inga lösa lampor utan man byter hela reflektorn, H4 har en lös H4-lampa.

Det är väl den modellen som kom på Typ1 -75? De har en annan kromring i plast som skruvas bort för att komma åt justerskruvarna innanför.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

En bra försäljare som bryr sej om sin kund ska upplysa dej om detta. Är han bara ute efter klirret i kassan skiter han i om du är nöjd eller inte.

För att montera dessa krävs det 3 öron i lampbaljan i bussen, o i dessa öron skruvar du fast insatsen. Sen byter man sarg, på typ 2 var dessa ofta i plast original.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Iom att du i signaturen nämner en 69a så förutsätter jag att det är en sådan du har. En 69a har original glödlampor med sockel P45T och dessa har en egen typ av reflektor som fästs i karossen genom att de sitter fast med sargen och kläms dit med sargfixeringen. 1971 eller 72 kom fästöronen (tror jag) i pottan för att fästa dit H4-insatsen som sitter direkt i karossen och där sargen är en lös, egen del. Sargen har här bara en kosmetisk funktion. För att du ska kunna montera dessa insatser behöver du de tre fästöronen i pottan.

Jag har H4-konverterat min 69a genom att ta alla delar från nyare bussar. De tre fästöronen har jag helt sonika huggit loss från en annan potta och svetsat i mina. Sargerna kan du använda dina befintliga, men fästet för sargfixeringen hamnar längre in på H4-varianten, så en längre skruv behövs. Den finns uppenbarligen att köpa hos tex CSP, jag har i år kört utan dessa skruvar och sargerna sitter kvar, men jag ska fixa dem, vilket år som helst.  ICQ/ae  Jag är helnöjd med resultatet och har nu mycket bättre ljus, både hel- och halvljus är nu acceptabelt, tidigare kunde jag köra med helljuset på utan att blända mötande. Eftersom jag har kompletterat med två st Bosch lill-knickar är helljuset som en dröm, det är dock inte så ofta man har användning för det hos en sommarbil, men nu senast i helgen när jag skulle köra ut till vinteravställningen efter jobbet var det mycket bekvämt att kunna lysa upp vägen de sista milen på småvägarna i mörkret.  ICQ/ab

Om du får tag i två lyktpottor från en nyare buss, satsa på att halogenkonvertera din buss, det är en praktisk uppgradering.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Borde vara -72,jag har en -71:a och har inte 3 öron(menar bussen,kom på att det kunde bli ett syftningfel.. ICQ/ad)

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

Ja jag kankse inte tog reda på hur det egentligen låg till när jag beställde! men det står H4 Sealdbeam på den länken jag postade!
& där står det också att dom passar till en -69 T2 vilken inte då stämmer, för jag har inga fästöron!.. hmm

Men om man nu fixar nya pottar från en nyare buss!.. hur vet man då vart fästöronen ska sitta?? man borde kunna göra egna öron också!
är det någon som har en bild på hur et ser ut?

Hade räknat med att det var bolt on! nu blir det mer jobb, & mer tid som springer iväg.. skit butik!

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

7 Senaste redigerad av Svwerker (2012-10-12 15:59:01)

Det är möjligt att USA-marknaden hade dessa fästöron och Sealdbeem original dessa årsmodeller och då passar det, i USA. Hur det ser ut i övriga världen har jänkarna sällan koll på.

Det är märkligt att de kallar H4 för Sealdbeem för det är ju långt ifrån samma sak men det är ju inte första gången jänkarna har problem med att kalla saker för vad de är istället för vad de liknar/har för funktion mm.
Mitt älsklingsexempel är att de anser att en femväxlad låda har fem hastigheter.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Jag monterade fästöron som jag bockade till själv i plåt på min -72a, är bara mäta på en senare buss och ta måtten.

Nemas problemas!

9

Jag tror att det är H4 insatser gjord för att passa i en bil med sealed beam.
Sealed beam har speciella insatser i skärmen(fronten i detta fallet), det är ett bakstycke som man skruvar i skärmen, sen sitter all justering i den, och sealed beam insatsen fast i den.

Sök på samba så kan du nog se bilder på det.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

lasslo skrev:

Jag tror att det är H4 insatser gjord för att passa i en bil med sealed beam.
Sealed beam har speciella insatser i skärmen(fronten i detta fallet), det är ett bakstycke som man skruvar i skärmen, sen sitter all justering i den, och sealed beam insatsen fast i den.

Sök på samba så kan du nog se bilder på det.

Exakt som de senare H4-insatserna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:
lasslo skrev:

Jag tror att det är H4 insatser gjord för att passa i en bil med sealed beam.
Sealed beam har speciella insatser i skärmen(fronten i detta fallet), det är ett bakstycke som man skruvar i skärmen, sen sitter all justering i den, och sealed beam insatsen fast i den.

Sök på samba så kan du nog se bilder på det.

Exakt som de senare H4-insatserna.

Ja, givetvis. Alla 7" universal lampor passar i sealed beam hållaren.
Det jag menade var att förklara varför den såldes som H4 sealed beam.
På en 69 buss i USA passar dom lamporna rakt på, pga sealed beam hållaren ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

12

Om man får tag i donatorpottor för fästöronen har man måtten "gratis" i pottorna, man kan även "syfta" med insatsen för att få fästena att hamna rätt. Så gjorde iaf jag.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Tackar för svaren .. det blir att hitta nyare pottor, för att få måtten eller helt enkelt byta pottor! .. borde inte pottorna finnas som reservdel ..hmm

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]