1

Har fixat en donator, baypickis ifrån -76 som ska användas i min buss.
Ska använda växellåda och irs.
Någon som gjort detta förut? Har bara sett folk som tar grejer ifrån bubblor men ingen ifrån sena bayar.
Hur är det med noskoner och växelstag? samt vilka svänghjul och om det ens går med utan förstora moddiferingar?
Jag ska använda en 1500 motor till en början men senare stoppa i en större motor.
Lite små nätta tips som skulle hjälpa mig hade vatt guld värt!=)
Alla rester av pickisen kommer jag inte att behöva så hela pickisen blir tillsalu i delar. mycket rost på den!
http://forumbilder.se/images/591020121025006bf8.jpg

10w buss -57a
Pickup från -67

2

Bygger du om bakvagnen till IRS tycker jag bussgrejer egentligen är bättre att använda, de är dimensionerade för uppgiften till skillnad från typ1-prylarna. En vän till mig har skjutit x antal typ1 IRS-lådor i sin splitt genom åren. Om han haft otur, eller kört alldeles för hårt är svårt att sia om, för det finns säkert andra med andra erfarenheter. 1976 kom den sk 091-lådan i de svensksålda bussarna och den har erkännandet att ha en något mer fördelaktig "motorvägsutväxling" och är den "kraftigaste" lådan som konstruerats till bussarna, den känns igen på att den har sex ribbor.

Det som "ställer till det" med 091-lådan är att den har den djupare sprängkåpan för att husera det djupare 228mm-svänghjulet hos tvålitersmotorn. Det borde dock inte vara några problem att använda sig av den djupa kåpan om 091-starten används och pinnbultarna hos den typ1-motor du tänkt använda byts ut mot de längre från typ4-motorn. Alternativt byter man ut sprängkåpan från en äldre 002-låda. Att kopplingen är mindre hos typ1-motorn är inget problem, du bör tänka på att du har en tryckplatta som lirar med urtrampingslagret. De trearmade med ring är för urtrampingslager utan stödhylsa, medan 091-lådan har stödhylsa och då används solfjäderkopplingen utan ring.

Hur växelstag lirar är jag osäker på, ngn som gjort jobbet kanske kan redogöra för hur man går till väga. Jag tror du måste bygga om det främre fästet då splittbussens noskon inte passar på baylådan. Men iom att du har en komplett bakvagn att ta delar från borde du bara kunna flytta över fästet från bayen till splitten. När du då gör detta borde du kunna anpassa fästet så att växelstag lirar med lådan.

Hoppas jag fick allt rätt nu, men det finns säkert ngn på detta forum som upptäcker om jag är ute och far med osanning i något steg.  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Om man byter sprängkåpa på 091-lådan till en från en 002-låda får man då inte åxå byta ingående axeln eftersom den annars kommer att sticka ut för långt?

4

Axeln bör man flytta med men den är lätt att byta om sprängkåpan är lös. Sitter med en hylsa och ett clips. Jag har en sådan 002 låda ligger om du behöver delar.

[

5

Låter ju som det är bara att börja kötta ju!=) Ja det hade varit riktigt schysst om man fick köpa dom delarna av dig! Ta det via pm?
En liten fråga till. Hur gör man för att få stora bultmönstret för att göra det enkelt för sig? passar mina "gamla" grejjer som redan sitter på bussen eller det gäller o beställa nya? isf vilka?=)

10w buss -57a
Pickup från -67

6

Kötta? inte i den bussen! fick man köpa kappelet av dig från bayen?   MVH En ledsen frörre detta splitägare ICQ/ac

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

7

Ja då börjar det närmar sig en överflytt av växellåda och alla tillbehör som ska göra bussen till en dröm att köra=)
Jo jag måste fråga er lite saker som jag har grubblat över lite.

Hur gör jag för att få stora bultmönstret igen? Skulle mina bromstrummor passa bulton med bromssköldar och bromscylindrar?
Om inte vad skulle passa? allt i bromsväg är rostigt o behöver bytas på baybakvagnen därför jag undrar.
Tack på förhand!

10w buss -57a
Pickup från -67

8

Det finns trummor att köpa, så du får 205/5. Annars behöver du få tag på earlybay/ hub, nav och bromsar.

Ska du sänka spliten och köra med en större motor så skulle inte jag stoppa i en baylåda. Fast du har 091 lådan med bästa bay utväxlingen, så varvar den ändå mer än en bubbla från 1950.
Fördelen med att använda bubblaprylar är att du får en bättre utväxling och du får en smalare spårvidd. Om du ska stoppa baybakvagnen i din 57:a, så kommer hjulen att ligga väldigt nära skärmkanten.

9

Kul projekt , jag har funderat på att göra tvärtom, dvs splitbakvagn i en bay ICQ/ab

10

Demian skrev:

Det finns trummor att köpa, så du får 205/5. Annars behöver du få tag på earlybay/ hub, nav och bromsar.

Ska du sänka spliten och köra med en större motor så skulle inte jag stoppa i en baylåda. Fast du har 091 lådan med bästa bay utväxlingen, så varvar den ändå mer än en bubbla från 1950.
Fördelen med att använda bubblaprylar är att du får en bättre utväxling och du får en smalare spårvidd. Om du ska stoppa baybakvagnen i din 57:a, så kommer hjulen att ligga väldigt nära skärmkanten.

Det handlar ju inte bara om utväxling utan även om driftssäkerhet och hur nära hjulen kommer skärmkanten måste ju bero på vilka hjul man använder?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Nej, det är klart, men det är ju bra att veta fördelar och nackdelar med dom olika sätten.

091 lådan är ju en stark låda. Den ska hålla för 200hk har jag läst någonstans. Men typ1 lådan är ju också väldigt hållbar. I princip så åker ju varenda sänkt splitbuss runt med en sådan och det är ju fler och fler som sätter typ1 låda i bayar. Det finns nån tråd om det på TheSamba och den verkar hålla för folk.

Om man ser till spårvidden, så hamnar hjulen 40mm närmare skärmkanten/sida jämfört med att använda typ1 prylar.

Ytterligare en nackdel med att använda en earlybaybakvagn är att drivaxelmuttern sticker ut rätt långt. Vill man köra alufälgar, så kan man med vissa fälgar inte använda centrumkåpan. Jag vet inte hur mycket muttern sticker ut på late bay.

12

Min splittbuss kommer ha typ1 låda och bärarmar från early bay.
Mest av anledningen att det var dom delarna som jag hade tillgång till, och jag fick ingen ordning på hjulvinklar med typ1 bärarmar

Nytt mob nr...

13 Senaste redigerad av Rusty (2012-11-01 19:26:05)

Tusen tack för all input!
Franke: Vad finns det för fördelar med att byta till splitbakvagn?
Jag vill byta låda för att få ner varvet och som ska passa till 1500ep eller 1600 dp motor.
Men då låter det nästan som jag ska ta och korta drivaxlarna och flytta ihop hela paketet ett par cm?
Borde väll inte behöva göras mer än så?
Har ju en bubbla låda från 72 med SA.
går det sätta dit mina latebay drivaxlar på en sådan och köra med det?
Bussen ska ju försöka ta sig ner till österrike i vinter så behöver nått beprövat så man inte ståendes på autobanh helt knäckt=)
Mycket frågor men det är ju lätta svar för er. ICQ/ad

10w buss -57a
Pickup från -67

14 Senaste redigerad av Franke (2012-11-01 21:39:05)

Det beror hur man ser på det, straight axle konverterade splitbussar är ett beprövat koncept som det finns mycket info om på nätet och bygger man om bayen så den får samma upphängning av lådan som i en split så får man ett rejält växellådsfäste på köpet.

Bakvagnen får även en smalare spårvidd med splitdelar och det ihop med bättre utväxling är dom två största anledningarna till att jag funderar på det.
Irs bakvagnen tar även mer plats så på en bay måste man notcha som fan om man vill sänka ordentligt.