Bygger du om bakvagnen till IRS tycker jag bussgrejer egentligen är bättre att använda, de är dimensionerade för uppgiften till skillnad från typ1-prylarna. En vän till mig har skjutit x antal typ1 IRS-lådor i sin splitt genom åren. Om han haft otur, eller kört alldeles för hårt är svårt att sia om, för det finns säkert andra med andra erfarenheter. 1976 kom den sk 091-lådan i de svensksålda bussarna och den har erkännandet att ha en något mer fördelaktig "motorvägsutväxling" och är den "kraftigaste" lådan som konstruerats till bussarna, den känns igen på att den har sex ribbor.
Det som "ställer till det" med 091-lådan är att den har den djupare sprängkåpan för att husera det djupare 228mm-svänghjulet hos tvålitersmotorn. Det borde dock inte vara några problem att använda sig av den djupa kåpan om 091-starten används och pinnbultarna hos den typ1-motor du tänkt använda byts ut mot de längre från typ4-motorn. Alternativt byter man ut sprängkåpan från en äldre 002-låda. Att kopplingen är mindre hos typ1-motorn är inget problem, du bör tänka på att du har en tryckplatta som lirar med urtrampingslagret. De trearmade med ring är för urtrampingslager utan stödhylsa, medan 091-lådan har stödhylsa och då används solfjäderkopplingen utan ring.
Hur växelstag lirar är jag osäker på, ngn som gjort jobbet kanske kan redogöra för hur man går till väga. Jag tror du måste bygga om det främre fästet då splittbussens noskon inte passar på baylådan. Men iom att du har en komplett bakvagn att ta delar från borde du bara kunna flytta över fästet från bayen till splitten. När du då gör detta borde du kunna anpassa fästet så att växelstag lirar med lådan.
Hoppas jag fick allt rätt nu, men det finns säkert ngn på detta forum som upptäcker om jag är ute och far med osanning i något steg. 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't